php vs. asp
Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 26-06-02 22:48

Hej Gruppe(r)

Dette emne har formentligt været oppe før -- jeg drister mig dog til at
bringe det på banen igen.

Mit hovedspørgsmål går egentligt på hvor hvert af de 2 sprogs forcer ligger.
Umiddelbart kunne man forestille sig, at flere vil hævde, at asp ikke er
"rigtigt" programmerigssprog. Denne diskussion er dog ikke interessant imho.

Jeg har allerede noget asp-erfaring sammen med access og MuSQL. Jeg
overvejer at skifte til php da det for det første skulle være betydeligt
hurtigere og fordi det tilbyder lettet tilgang til min MySQL database. Jeg
er dog ikke sikker på, at der er den store gevinst ved at sætte sig ind i
endnu et programmeringssprog. Derfor vil jeg gerne høre fra jer, hvad hver
af de to sprogs forcer er.

/Jeppe

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-06-02 23:29

On Wed, 26 Jun 2002 23:48:06 +0200
"Jeppe Vesterbæk" <jhv38731[REMOVE-XXXXXXXXXX]@but.auc.dk> wrote:
> [...]
> ved at sætte sig ind i endnu et programmeringssprog. Derfor vil jeg
> gerne høre fra jer, hvad hver af de to sprogs forcer er.

ASP er ikke et sprog det er et framework Det skrives i bl.a.
VBscript og Jscript og det er efter min mening et ganske fint sprog som
næsten kan lige så mange ting som PHP og næsten lige så godt...MEN...det
meste til ASP koster en bondegård at anskaffe i modsætning til PHP hvor
det hele er indbygget, eller næsten altid kan hentes gratis fra nettet.
Jeg erindrer den gang hvor jeg stadig brugte ASP meget og måtte
konstatere at det ville koste mig 500kr+ for at lave en ordenlig
mailform i ASP (altså mere end den almindelige type).
Derefter gik jeg over til php hvor det samme kunne klares med 4 linjer
kode og en kold øl

--
Kim Schulz - Freelance Development | Children begin by loving their
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | parents. After a time they

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 27-06-02 01:12

> [...]
> endnu et programmeringssprog. Derfor vil jeg gerne høre fra jer, hvad hver

Hvis du allerede har nogen erfaring med ASP, og savner nogle af funktionerne
fra PHP, som normalt ASP ikke har. Så vil jeg på det stærkeste råde dig til
at kigge på ASP.NET. Jeg vil ikke begynde at tale om min religion, jeg vil
blot give et tip.

Mvh Mark

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 27-06-02 09:24

> Jeg
> overvejer at skifte til php da det for det første skulle være betydeligt
> hurtigere og fordi det tilbyder lettet tilgang til min MySQL database.

Opgradér til asp.net i stedet - så får du langt bedre performance, meget let
håndtering af MySQL-datasæt (via ODBC) og et objektorienteret
programmeringssprog med stor adskillelse af kode og html. Uden mere end
flygtigt kendskab til PHP tør jeg gætte på, at det ikke kan stå distancen i
forhold til asp.net på disse parametre.

Kim

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-06-02 09:32

Jeppe Vesterbæk wrote:
> Mit hovedspørgsmål går egentligt på hvor hvert af de 2 sprogs forcer ligger.

Jeg må blankt erkende at jeg ikke selv kan hjælpe dig, og du lyder
velfunderet, så dette er sikkert ikke nogen hjælp, men alligevel:

groups.Google havde et ret omfattende svar på "asp vs php"
<http://groups.google.com/groups?q=php+vs+asp&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8>
, hvor bla bunden af flg er relativt oplysende:
<http://groups.google.com/groups?q=php+vs+asp&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&selm=addh8v%2413h%241%40bagan.srce.hr&rnum=1>
den har dog også et afsnit om asp, asp.net og php...

Generelt er det bemærkelsesværdigt at langt de fleste svar kommer fra
php-nyhedsgrupper. Jeg har flere kommentarer på det:
1) Jeg kender flere php-programmører som tidligere har arbejdet i asp
(men ikke i asp.net skal det retfærdigvis siges), så der er ikke
nødvendigvis dårlig kompetence til at udtale sig om asp i php-grupperne.

2) Antallet af php-grupper kan også tages som argument for muligheden
for at få hjælp og debbatere løsninger, samt måske for villigheden til
at hjælpe kollegaer.

De hits der var fra deciderede asp-grupper var på spansk - der står jeg
af .

Der var hits fra generelle programmeringsgrupper på fransk og hollandsk,
jeg fandt ikke nogen epokegørende argumenter i de tråde.

Internet var pretty uninterresting med søgeresultater _ind til_ jeg
fandt et computerworld-interview med Rasmus Lerdorf (primærudvikler af php).

Han siger bla:
"Putting the whole Microsoft proprietary software vs. open source-debate
aside, why should you pick PHP over ASP? In the end, they basically do
the same things. Although some feel development environment is nicer for
ASP than the various options for PHP, PHP has a lot of built-in
functionality that you need to drop to COM [Component Object Model] to
match in ASP, so from a development perspective it is probably a tossup."

<http://www.computerworld.com/softwaretopics/software/appdev/story/0,10801,67864,00.html>

Artiklen er ret læs-værdig for php-interesserede generelt.

Jeg håber at det kan bruges til noget

venligst

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 27-06-02 16:30

> Jeg håber at det kan bruges til noget

Mange tak for det store researcharbejde ... det kunne helt bestemt bruges
til noget.

/Jeppe

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-06-02 09:42

> [...]
> meget let håndtering af MySQL-datasæt (via ODBC) og et
> objektorienteret programmeringssprog med stor adskillelse af kode og

PHP kan være nøjagtigt lige så meget OOP som ASP.net. Desuden ser jeg
det som et klart minus at kode og html bliver adskilt så meget, få det
er netop det jeg ser som en klar styrke i ServerSide sprogene.

> Uden mere end flygtigt kendskab til PHP tør jeg gætte på, at det
> ikke kan stå distancen i forhold til asp.net på disse parametre.

Det ville jeg gerne se en test der viste. Jeg tror ikke du kan finde
nogen - og husk! pris og samlet arbejdstid er også vigtige faktorer

--
Kim Schulz - Freelance Development | I never loved another person
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | the way I loved myself. --

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-06-02 15:36

Kim Schulz wrote in <20020627104157.75fa978b.kim@schulz.dk>:
> PHP kan være nøjagtigt lige så meget OOP som ASP.net. Desuden ser jeg
> det som et klart minus at kode og html bliver adskilt så meget, få det
> er netop det jeg ser som en klar styrke i ServerSide sprogene.

Øhm... Normalt er det nu altså en god ting at separere tingene. Altså tekst
for sig, design (html) for sig og "backend" (fx. php) for sig. Og det er
enda bare en meget grov opdeling.

Og det kan fint lade sig gøre med PHP. Det kan dog gøres lidt smukkere med
"custom tags" (som man kan bruge hvis man benytter Java), men jeg synes
forskellen er næsten ren kosmetisk, altså for HTML-udvikleren. Slet ikke
noget jeg vil vælge sprog efter. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 27-06-02 10:05

Jeppe Vesterbæk wrote:
> [...]
> overvejer at skifte til php da det for det første skulle være
> betydeligt hurtigere og fordi det tilbyder lettet tilgang til min

Betydeligt hurtigere? Det kommer vist an på om der er tale om ASP 3.0
eller ASP.NET. Databasetilgangen synes jeg til gengæld er genial i PHP,
ikke mindst med PEAR.

> Jeg er dog ikke sikker på, at der er den store
> gevinst ved at sætte sig ind i endnu et programmeringssprog. Derfor
> vil jeg gerne høre fra jer, hvad hver af de to sprogs forcer er.

Man kan lave det samme med begge sprog, og de har sikkert begge deres
forcer, men IMHO betyder det ikke meget. Hvad der betyder langt mere for
mit valg af sprog, er om webserveren kører Apache/UNIX eller IIS. Det er
muligt at køre både ASP og PHP på begge varianter, men jeg holder på at
PHP bør køres på Apache og (især) ASP bør køres på IIS. Jeg har dog før
kørt PHP scripts på IIS, men det var kun fordi jeg havde scriptet i
forvejen, og jeg gad ikke at skrive det om.

Personligt kan jeg dog bedst lide PHP. Jeg ved ikke helt hvorfor, men
det har nok noget med syntaksen og open source miljøet at gør. Og så
PHP's dejligt mange indbyggede funktioner.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-06-02 13:56

[snip]
> Mit kendskab til PHP er også ret overfladisk, og man kan sikkert
> sagtens lave noget der minder om det. Men min pointe var egentlig at
> man i ASP.NET har dette som et basalt redskab i form a user controls
> som er en slags"fleksible" includes som bruges vha. en markupsyntax.
>
> Men ingen tvivl om at man sagtens kan implementere noget lignende i
> PHP eller evt. vha. et modul til apache for at få bedre performance.

i PHP ville man nok lave en klasse som havde de gænse funktioner,
variabler osv.som skal bruges. Derefter virker det som i ASP.NET

--
Kim Schulz - Freelance Development | Man is by nature a political
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | animal. -- Aristotle