Hurra - Ulla har fået kørekort
Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 26-06-02 21:56

Hej - endelig skete det så. Ulla var til køreprøve idag og bestod endda
med ros fra bilinspektøren. Hun var godtnok meget nervøs inden, men han
var flink, og snakkede om vind og vejr og alt det flotte grønne udenfor,
så hun kunne få nerverne i ro.

Så nu skal hun ud og gøre vejene usikre - så er i advaret

Så mangler vi bare, at få bygget håndbetjeningen om til joy-stick type.
Kommunen har valgt at blande ergoterapeuten i hjemmeplejen ind i sagen,
så nu må vi se, hvordan det går.
Grunden er, at Ulla ikke kan køre ret længe, før hun får ondt, og hun
bliver hurtigt træt pga en anspændt kørestilling. Når hun holder, må hun
bruge begge hænder på bremsen, så det er bestemt ikke optimalt. Det er
jo desværre noget, der først er opdaget efter hun har kørt et stykke
tid.
Ellers er vi stadig meeget tilfredse med Fiat Ducatoen, der nu snart
runder 16.000 km

--
Ulla & Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 27-06-02 01:32

Karl Ejnar Christensen skrev:

>Hej - endelig skete det så. Ulla var til køreprøve idag og bestod endda

Vi vil gerne ønske tillykke fra Thyholm.

>med ros fra bilinspektøren. Hun var godtnok meget nervøs inden, men han

Mon bilinspektøren ikke var nervøs?

>var flink, og snakkede om vind og vejr og alt det flotte grønne udenfor,
>så hun kunne få nerverne i ro.

Eller sine egne.

>Så nu skal hun ud og gøre vejene usikre - så er i advaret

Vi bliver inde i læ en måneds tid så.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : MrWheel

Dato : 27-06-02 18:42

> Mon bilinspektøren ikke var nervøs?

Kaj dog, sikke du dog kan, men jeg tror nu osse det var ham der var nervøs

> Eller sine egne.

Ja, det kunne jo tænkes

> Vi bliver inde i læ en måneds tid så.

Er det nok?? :)
ok jeg skal prøve at være sød

Stort tillykke til Ulla her fra Odense, og efter som jeg skal på arbejde
så må jeg hellere bevæge mig udenfor, men jeg gider ikke gå rundt med
en hjelm, ser åndsvagt ud ag gå med cykel-hjelm, når men ikke må cykle :( .

God vind frem over, vi snakkes

Og Kaj, engang i mellem skal du lige have et lille puf.

//MrWheel

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 27-06-02 20:58

MrWheel skrev:

>en hjelm, ser åndsvagt ud ag gå med cykel-hjelm, når men ikke må cykle :( .

Behøws du en hjelm for det?

>Og Kaj, engang i mellem skal du lige have et lille puf.

Hæhæ, jeg skal nok bide igen.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : MrWheel

Dato : 28-06-02 19:06

> Behøws du en hjelm for det?

Ja, da jeg har fået problemer med bentøjet, og min læge siger at det er min
epilepsi
der giver problemerne, ellers ikke, men væk med det, jeg går på gaden uden
beskyttelse endnu.....

Er ved at søge om en kørestol, da jeg ikke kan gå ret lang mere, men ak
kommuunen mener
at en rollator kan hjælpe på det .... gang distancen er max. 1 km / dag, går
jeg mere
ja så er jeg senge liggende dagen efter. så derfor er en kørestol nødvendig.

> Hæhæ, jeg skal nok bide igen.

Ja, jeg kender dig jo, men tro det jeg kan også bide igen, men gider ikke
bruge kræfter
på det, vil hellere bruge rest energien på at sidde ved computeren.

God weekend......

//MrWheel

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 27-06-02 23:57

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

>Vi vil gerne ønske tillykke fra Thyholm.

Tak tak

<snip>
> Mon bilinspektøren ikke var nervøs?

Jo han var glad bagefter, at han slap godt fra det )

> Vi bliver inde i læ en måneds tid så.

Ja pas hellere på - det kunne være jeg kom på de kanter

Hilsen Ulla

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-06-02 08:56

Karl Ejnar Christensen wrote:
> [...]
> men han var flink, og snakkede om vind og vejr og alt det flotte
> grønne udenfor, så hun kunne få nerverne i ro.

Tillykke tillykke

> Så nu skal hun ud og gøre vejene usikre - så er i advaret

Nu må jeg altså ha købt den cykelhjelm

> Ellers er vi stadig meeget tilfredse med Fiat Ducatoen, der nu snart
> runder 16.000 km

Hvordan ser økonomien ud i sådan en Ducato ?
(km/l, forsikring o.s.v. - er den dyr?)

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 28-06-02 00:07

"Søren C. Fischer" <scf@image.dk> skrev

> Tillykke tillykke

Mange tak

> Nu må jeg altså ha købt den cykelhjelm

Det er nok begrænset, hvad det hjælper mod godt 2 tons bil

> Hvordan ser økonomien ud i sådan en Ducato ?
> (km/l, forsikring o.s.v. - er den dyr?)

Dyr, ja den koster det hvide ud af øjnene
Spøg til side, det er vel hvad man kan forvente, med så stor en bil.
Diesel: ca. 10km/l - Forsikring: 7800 efter 1. juli, men så er der rabat
pga bil nr. 2. Hvis vi kommer af med Jumpyen, stiger den til ca 9500.
Ejerafgift 1120. Service ved vi ikke endnu, skal først afsted ved
30.000km. Afdrag er det samme som andre.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-06-02 10:45

Karl Ejnar Christensen wrote:

> Spøg til side, det er vel hvad man kan forvente, med så stor en bil.

§84, merudgiftdækning er opfundet til bl.a. sådanne udgifter...

> Diesel: ca. 10km/l -

Tja, rimeligt nok i sådan en bil - men den almindelige danskers bil
kører en hel del længere på literen...

> Forsikring: 7800 efter 1. juli, men så er der
> rabat pga bil nr. 2. Hvis vi kommer af med Jumpyen, stiger den til ca
> 9500.

Tja, rimeligt nok i sådan en bil - men den almindelige danskers bil er
nok en del billigere end det

> Ejerafgift 1120.

Det kan man da vist søge om fritagelse for???
(Det troede jeg var default ifm bevillig af invalidebil, at kommunen
samtidigt søgte åp klientens vegne...?)

> Service ved vi ikke endnu, skal først afsted ved 30.000km.

Dæk er i hvertfald dyrere end den almindelige danskers bil's dæk...
Men det holder så forhåbentligt temmeligt længe - for Ulla laver vel
ikke hjulspin hver gang hun lægger fra land?

Fra : Leonard

Dato : 28-06-02 16:31

"Søren C. Fischer" <scf@image.dk> skrev:

>§84, merudgiftdækning er opfundet til bl.a. sådanne udgifter...

Ja, hvis det er en merudgift ved forsørgelsen ... og hvad er så
forsørgelse?

>Det kan man da vist søge om fritagelse for???

Dette er kun den specielle udligningsafgift, der er på dieselbiler ...
en underlig ekstra skat, som ingen kan slippe for.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i RYK
http://ryk.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-06-02 22:33

Leonard wrote:

> Ja, hvis det er en merudgift ved forsørgelsen ... og hvad er så
> forsørgelse?

Det er vel populært det vi betragter som "det at være i live" eller "at
fungere i samfundet Danmark"...?

Min samlever får dækket merudgifter på sin §6-bil.
Udregningen af hvad det beløber sig til er meget omfattende, og desværre
ikke at finde i nogen vejledning som de stakkels sagsbehandlere kan
finde hjælp og støtte i
Men kommunen og Amtet accepterede min rapport om emnet...

IMHO er der ingen tvivl om at der rundt omkring sidder
førtidspensionister med §6-biler som er så dyre at køre i, at de lægger
begrænsninger på deres brug af bilen - bestemt ikke hensigten med
bevilling af bil, men jeg tvivler på, at der er sagsbehandlere der af
egen drift fisker §84 op af skuffen pga en "stor og driftsmæssigt
kostbar bil"...

Fra : Leonard

Dato : 30-06-02 21:03

> [...]

>finde hjælp og støtte i
>Men kommunen og Amtet accepterede min rapport om emnet...

Var det ikke muligt at du kunne vise denne rapport frem?
Da jeg for et par år siden forsøgte at overbevise kommunen om, at 7
km/l ikke var almindeligt, fik jeg kørepenge til nogle aktiviteter,
for det var det eneste der kunne findes ud af.

> [...]
>bevilling af bil, men jeg tvivler på, at der er sagsbehandlere der af
>egen drift fisker §84 op af skuffen pga en "stor og driftsmæssigt

Nej, det er jo de færreste pensionister der kan bruge §84 ...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 30-06-02 22:18

Leonard wrote:
> [...]
> km/l ikke var almindeligt, fik jeg kørepenge til nogle aktiviteter,
> for det var det eneste der kunne findes ud af.

Jowda - det har også været oppe i gruppen, at interesserede kunne få en
kopi
Er afsendt til din email.

> Nej, det er jo de færreste pensionister der kan bruge §84 ...

Så lad mig omformulere det:
[snip] men jeg tvivler på, at der er sagsbehandlere der af
egen drift undersøger om der er basis for at fiske §84 op af skuffen pga
en "stor og driftsmæssigt
kostbar bil"...

Fra : Lotte M

Dato : 12-07-02 23:59

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev :

> Hej - endelig skete det så. Ulla var til køreprøve idag og bestod endda
> med ros fra bilinspektøren.

Bedre sent end aldrig - TILLYKKE!

> Så nu skal hun ud og gøre vejene usikre - så er i advaret

Ok - jeg holder min indenfor, eller drager ud af byen

> Så mangler vi bare, at få bygget håndbetjeningen om til joy-stick type.
> Kommunen har valgt at blande ergoterapeuten i hjemmeplejen ind i sagen,
> så nu må vi se, hvordan det går.

Håber det snart går i orden!

> Grunden er, at Ulla ikke kan køre ret længe, før hun får ondt, og hun
> bliver hurtigt træt pga en anspændt kørestilling.

Det lyder bekendt!

> Når hun holder, må hun
> bruge begge hænder på bremsen, så det er bestemt ikke optimalt.

Sagde bilinspektøren ikke noget til det?

> Det er
> jo desværre noget, der først er opdaget efter hun har kørt et stykke
> tid.

Det er ikke altid den teoretiske løsning fungerer i praksis.

> Ellers er vi stadig meeget tilfredse med Fiat Ducatoen, der nu snart
> runder 16.000 km

Herligt!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 14-07-02 22:34

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse

> Bedre sent end aldrig - TILLYKKE!

Tusind tak for det

> Ok - jeg holder min indenfor, eller drager ud af byen

Du kan roligt køre ud - hun kører allerede godt - men langsomt endnu

Hun farer land og rige rundt. Var sidste uge på Rømø for at høre nogle
af vore skotske venner spille der

Er nu kørt til Hansa-park i Tyskland sammen med Karen (hjælper) og
hendes datter og børnebørn. De skal være der indtil næste weekend.
De camperer i et dobbelt igloo-telt. Vi har købt nogle gæstesenge hos
Jysk, og hun har sin DeepCell madras med.

På Rømø sov hun i bilen, sammen med hjælperen. De to senge kan lige være
der, når forsædet flyttes. Så kan hun komme ind i kørestolen bagved.
Det gik godt, bortset fra at hjælperen "deserterede" efter et døgn. Hans
kone måtte hente ham, jobbet var ikke noget for ham alligevel, især
fordi han vist troede, han var på ferie. Han mente også, at Ulla bad ham
om at gøre nogle latterlige ting, såsom at redde op i bilen og rydde op
mens hun hyggede sig med vore venner. Og at han skulle hente varmt vand,
så hun kunne vaske sig, og han skulle gå udenfor og vende ryggen til.
Hun har vel lov at have en vis blufærdighed, men det havde han ikke
forståelse for.

Jeg måtte så tage med hans kone derned og afløse. Næste dag tog Søren
ned og afløste, så jeg kunne komme hjem og på arbejde.
Så har hun prøvet det, så ikke flere mandlige (fremmede) hjælpere.

> Håber det snart går i orden!

Det har vist lange udsigter, nu er det jo ferie. Vi skal nok have
sommerkursus og Skotlandsturen overstået, før vi begynder at rykke for
det. Hun kan ikke undvære bilen før.

> Sagde bilinspektøren ikke noget til det?

Nej, ikke hvad jeg ved af. Men hun har nok heller ikke selv nævnt noget
om det ved prøven. Hun havde nok at gøre med at koncentrere sig, og
bekæmpe sin nervøsitet.

> Det er ikke altid den teoretiske løsning fungerer i praksis.

Nej, der skulle nok have været foretaget ny kraftmåling. Men
kraftmålingen afslører jo ikke, hvad der sker, når trætheden melder sig.

> Herligt!

Har nu rundet 20.000 km

--
Ulla & Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Lotte M

Dato : 19-07-02 23:02

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev :

> Du kan roligt køre ud - hun kører allerede godt - men langsomt endnu

Flot! Det vigtigste er kørslen er sikker og Ulla er tryg ved bilen.

> De camperer i et dobbelt igloo-telt. Vi har købt nogle gæstesenge hos
> Jysk, og hun har sin DeepCell madras med.

Det lyder vildt med telt og gæstesenge, men hvis Ulla kan klare mosten
er det da alletiders løsning.

> Det gik godt, bortset fra at hjælperen "deserterede" efter et døgn. Hans
> kone måtte hente ham, jobbet var ikke noget for ham alligevel, især
> fordi han vist troede, han var på ferie.

Hold da op, det har ikke været en rar situation.

> Han mente også, at Ulla bad ham
> om at gøre nogle latterlige ting, såsom at redde op i bilen og rydde op
> mens hun hyggede sig med vore venner.

Det er umuligt at være 100 % sikker på om hjælperen er indstillet
på hjælperrollen, eller om det i virkeligheden er hygge og social kontakt
de ønsker. Alle med hjælperordning kender vist til hjælpere med helt
urealistiske forventninger til jobbet.

> Hun har vel lov at have en vis blufærdighed, men det havde han ikke
> forståelse for.

Naturligvis har Ulla lov at have grænser. Hvis ikke hjælperen har en
funktion i en intim situation, så er det da naturligt gerne at ville være
alene - uanset om hjælperen er af samme eller modsatte køn.

> Så har hun prøvet det, så ikke flere mandlige (fremmede) hjælpere.

Jeg vil nødig tage en hjælper jeg ikke kender med på tur - det er uanset
om det er en mand eller kvinde, om hjælperen har været hjælper før eller
ej. Det er jo på udebane samarbejdet virkelig skal stå sin prøve, så jeg
er mest tryg hvis jeg har en fornemmelse af hjælperens reaktioner inden
udfordringerne er maksimale.

> Nej, der skulle nok have været foretaget ny kraftmåling.

Ja!

> Men
> kraftmålingen afslører jo ikke, hvad der sker, når trætheden melder sig.

Næ, der skal måles efter en belastning, hvis målingen skal være realistisk.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk