FTP-Server - Hvorfor virker det ikke ?
Fra : Drillo

Dato : 26-06-02 21:22

Hej NG !

Jeg har et stort ønske om, at sætte en FTP-Server op på min "putter".
Og jeg syntes snart at jeg har prøvet alt, men der er ikke "hul"
igennem, -dvs. der er ingen der kan komme i kontakt med den.

Jeg har installeret BulletProof FTP-Server, og sat alt rigtigt op (tror jeg
!) - og lavet indstillinger for de brugere der må benytte den. Jeg har fuldt
denne - iøvrigt glimmrende vejledning på
http://www.yaws.dk/faq/ftp-server/ - og installation og opsætning løber
ganske fint.
Men som sagt, ingen kan få kontakt, - hverken på port 21 eller port 80.
Så nu har jeg fået mistanke til, at det er min internetforbindelse, der ikke
er "kompatibel"
Jeg er koblet fast op gennem en antenneforening med en 512/256 forbindelse,
og det foregår igennem Dansk Kabel TV og TDC.
Min mistanke består i at min faste IP adresse er 10.xxx.xx.x - og ikke
192.xxx.x.x - som jeg kan se at mange andre bruger - kan det være der fejlen
ligger ?? - og er der nogen måde jeg kan benytte for at få "hul igennem".

Jeg må hellere fortælle, at jeg bruger Win XP - og HAR slået firewall fra
( da jeg troede det var her fejlen lå )

Please ! - hjælp mig.....jeg vil SÅ gerne........!

Mvh.
Drillo!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-06-02 22:02

Drillo wrote:

> Men som sagt, ingen kan få kontakt, - hverken på port 21 eller port 80.

Kan du selv få kontakt til ftpserveren ved at skrive localhost i
adressefeltet i en ftpklient?

> Så nu har jeg fået mistanke til, at det er min internetforbindelse, der ikke
> er "kompatibel"

Spørgsmålet er om din router er sat op til at trafik til port 21
skal sendes til dit interne ipnummer.

> [...]
> ligger ?? - og er der nogen måde jeg kan benytte for at få "hul igennem".

Både 10.xx.xx.xx og 192.xx.xx.xx er interne ipnumre. Prøv at
browse ind på adressen <http://myip.dk>, den burde fortælle dig
hvad dit eksterne ipnummer er, det er det dine venner skal bruge
for at kontakte din maskine.

I mit tilfælde fortæller myip.dk at mit ipnummer er
217.157.164.161 - folk skal altså udefra tage fat i
<ftp://217.157.164.161> for at få min ftpserver. Min router er sat
op til at port 21 trafik til 217.157.164.161 skal sendes videre
til det interne ipnummer 10.1.0.11 (som er det ipnummer jeg har
givet min server internt). Om jeg internt bruger adresser i
området 10.xx.xx.xx eller 192.xx.xx.xx er alle andre underordnet,
det er udelukkende et spørgsmål om hvad jeg fortæller min router
den skal gøre med port 21 trafik.

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Jørgen H. Andreasen

Dato : 26-06-02 22:39

"Drillo" <fam-moller@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Og jeg syntes snart at jeg har prøvet alt, men der er ikke "hul"
> igennem, -dvs. der er ingen der kan komme i kontakt med den.

Hej Drillo,

du skal have en offentlig IP-adresse for at det virker. Den koster 15 kroner
pr. måned.
Du kan bestille den på http://www.dk-tv.dk/Default.asp?ID=13 .

--

/Jørgen H. Andreasen

Der arbejder hos Dansk Kabel TV men taler for sig selv.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 27-06-02 12:31

> Hej Drillo,
>
> du skal have en offentlig IP-adresse for at det virker. Den koster 15
> [...]

Du kan se mere om konfig af dit motorola surfboard kabel modem her:
http://www.gi.com/noflash/surfboard.html
(går udfra det er sådan et du har, da de er meget almindelige til den slags
opkobling)

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Drillo

Dato : 27-06-02 23:15

"Drillo" <fam-moller@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Tak for svarene - jeg anede ikke at den IP-adresse jeg havde ikke var
offentlig ! - vil det sige, at jeg bare erstatter min nuværende IP-adresse i
min netværks-konfiguration, - men den nye jeg så "køber" mig til - og så
kører det (incl. FTP-server (hvis den er sat rigtigt op )) ??

Fra : Jan

Dato : 28-06-02 21:32

"Drillo" <fam-moller@mail.dk> wrote in

Hej Drillo

Det er ikke nødvendigt med en fast ipadresse.
Benyt en dynamisk DNS provider som gratisdns.dk eller tilsvarende - og
lad dem pege på dit domæne.

Du benytter så et lille program - der hver eneste gang du er på - sender
aktuelle eksterne IPadresse til DNS provider.

Så vil alle i verden kunne routes til din ftp server ved at skrive dit
domæne navn i FTP host adress. Et domænenavn er nemmere at huske end en
IPadresse.

Mvh

Jan Aagaard

Fra : N/A

Dato : 28-06-02 23:27

Fra : Drillo

Dato : 28-06-02 23:27

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse

> Der var ingen der snakkede om en fast ip, der blev sagt OFFENTLIG ip.
>
> En privat ip kan ikke kontaktes udefra, uanset om den er fast eller
> dynamisk. En offentlig ip kan kontaktes udefra.
>
> Mvh
> Kent

Tak Kent, - det er også den forklaring jeg har fået af Dansk Kabel TV.
Jeg har allerede bestilt en offentlig IP - og glæder mig til at se om det
virker.
(kan forøvrigt sige at jeg skal betale 15-kr pr. mdr. for en offentlig IP)
betaler iøvrigt 249-kr pr. mdr. for en 512/256 forbindelse.

Endnu en gang - tak for hjælpen allesammen !

Mvh.
Drillo!