Ekstra harddisk - kan jeg det ???
Fra : Jan

Dato : 26-06-02 21:21

Hej

Har et MSI bundkort modem K7t 266 ru og har allrede 2 harddiske og 1 dvd og
1 brænder - det vil sige 4 ide ting i - kan jeg på nogen måde sætte en
ekstra harddisk og hvordan ???

Jan

Fra : Allan Riise

Dato : 26-06-02 21:29

Jan <jan@surfmail.dk> scribbled:
Venligst Allan Riise .....
> [...]
>
> Har et MSI bundkort modem K7t 266 ru og har allrede 2 harddiske og 1
> dvd og 1 brænder - det vil sige 4 ide ting i - kan jeg på nogen måde

Det kan du godt )
Det du kan gøre er at købe et RAID kort, sætte det i, og vupti, så er der
plads og det kan køre hurtigt...

Venligst ...
--
-- Allan Riise -- ICQ 55853098
-- www.AriSoft.dk --

Fra : Kasper Guldmann

Dato : 26-06-02 22:32

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> wrote in message

> Det kan du godt )
> Det du kan gøre er at købe et RAID kort, sætte det i, og vupti, så er der
> plads og det kan køre hurtigt...

Jeg mener der er en RAID-controller indbygget allerede. Jeg kan ikke helt
huske det, men jeg tror det er det R står for i modelnavnet

Fra : Ole Axelsen

Dato : 26-06-02 21:48

"Jan" <jan@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> 1 brænder - det vil sige 4 ide ting i - kan jeg på nogen måde sætte en

Ja. Køb en ekstra controller, så kan du koble yderligere 4 enheder på.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-06-02 21:51

> [...]
og
> 1 brænder - det vil sige 4 ide ting i - kan jeg på nogen måde sætte en

Du kan købe en ekstra diskcontroller, som pci-kort. Så kan du sætte 4 drev
mere i, dog skal du have adresser nok til den ekstra controller, og skal du
boote fra den er det en god ide at tildele en IRQ til controlleren (BIOS
opsætning).
En anden løsning er at skifte til SCSI, men det er en dyr løsning når du i
forvejen har 4 IDE drev.
Men hold lige øje med dit strømforbrug, så mange drev sluger en del strøm.
Desuden udvikler de varme så måske en ekstra blæser var en god ide...

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : N/A

Dato : 27-06-02 03:56

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 27-06-02 03:56

> SCSI og IDE arbejder fint side om side...
>
> Jeg har 1 IDE-disk, 1 IDE-brænder, 1 UW-disk og 1 U2W-disk.

Det ved jeg godt de kan, men hvorfor gøre det hvis man har drev nok i IDE?
Der er jo ingen grund til at lade drev samle støv og samtidig gå ud og købe
nye SCSI drev...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-06-02 06:47

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message
> Det ved jeg godt de kan, men hvorfor gøre det hvis man har drev nok i IDE?

Hvad mener du dog med det?
Han har jo netop _ikke_ nok i de IDE-enheder han har. Så ville det da være
nærliggende at smide en SCSI-controller i og så bare fylde på fra en ende
af...

> Der er jo ingen grund til at lade drev samle støv og samtidig gå ud og
købe
> nye SCSI drev...

Det kommer han jo heller ikke til, hvis de sidder sideordnet... Doh...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Anker

Dato : 26-06-02 22:49

> [...]
> 1 brænder - det vil sige 4 ide ting i - kan jeg på nogen måde sætte en

Hej
Ovenstående bundkort har en Promise Raid kontroller, som den ekstra HDD kan sættes på.

--
Mvh.
Anker

Fra : Allan Riise

Dato : 26-06-02 22:54

Anker <aadrejer@worldonline.dk> scribbled:
Venligst Allan Riise .....
> "Jan" <jan@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
> Ovenstående bundkort har en Promise Raid kontroller, som den ekstra
> HDD kan sættes på.

Anders houmark skrev at hvis man købte en alm. ide kontroller, så var man
fri for at sætte RAID op o.s.v. ??

Hø, så længe det kun er 1 disk, så er det lige så nemt som at sætte en IDE
kontrolleret disk op, det samme gør sig _næsten_ gældende med 2 diske. Det
er kun når du kommer op på 4 diske, at man skal gøre sig klar over hvilken
slags RAID man vil køre, men når man først er blevet enig med sig selv om
det , så er det også lige så nemt !!

Hvis ikke du har det stik der skal såttes i _porten_ til dit RAID, hvis dit
board ellers understøtter det, så kan det købes i hvilken som helst hardware
pusher..

Venligst ...

Fra : Jan

Dato : 27-06-02 07:11

Okay der vist noget raid på mit bundkort, men hvordan sætter jeg det op og
vil jeg så bare se harddisken som endnu en disk.

Please - forklar mig det ud i mindste detalje - har ikke så megen erfaring i
det.

Jan

Fra : Allan Riise

Dato : 27-06-02 07:53

Jan <dalvang@hotmail.com> scribbled:
> [...]
> op og vil jeg så bare se harddisken som endnu en disk.
>
> Please - forklar mig det ud i mindste detalje - har ikke så megen

Der er 1 - 2 stk. fladkabel som du skal sætte i din RAID port 0, de er lidt
anderledes end almindelige fladkabler, på mit system er sleve stikkene blå,
men det er måske forskelligt fra producent til producent.
Så er det bare at sætte din Harddisk på i den anden side, i med et
strømstik, og voila. Win Meddelelse. Der er fundet nyt hardware.........
Så er det bare at formattere harddisken, og sådan, så er det kørende....

Venligst ...

Fra : Deaster

Dato : 27-06-02 08:23

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> skrev i en meddelelse news:3d1ab669$0$1556>
strømstik, og voila. Win >Meddelelse. Der er fundet nyt hardware.........
> Så er det bare at formattere harddisken, og sådan, så er det kørende....

Hmm, jeg har faktisk aldrig set windows komme med: Der er fundet hyt
hardware efter man har installeret en ekstra disk, er det noget specielt når
man installerer raid enheder?

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Allan Riise

Dato : 27-06-02 09:10

Deaster <removethis@myrealbox.com> scribbled:
Venligst Allan Riise
> [...]
> hardware efter man har installeret en ekstra disk, er det noget
> specielt når man installerer raid enheder?

Ved altså heller ikke om den lige skriver DET. Men den gør det da ved Cd Rom
installation.. )
Men det er vel også underordnet, eller ??

Venligst ...

Fra : Jan

Dato : 27-06-02 10:12

Okay det lyder jo meget nemt, men er der noget med at jeg skal aktivere Raid
Lite funktionen i bios og skal jeg ude og købe et specielt kabel - igivet
fald hvad er det så for en type og hvordan ser det ud ???

Fra : Allan Riise

Dato : 27-06-02 10:22

> [...]

> aktivere Raid Lite funktionen i bios og skal jeg ude og købe et
> specielt kabel - igivet fald hvad er det så for en type og hvordan

Du burde have fået kablerne med, har du ikke det drøner du ind til din
lokale hardware pusher og siger at du skal bruge et RAID kabel. Ang. om du
skal slå Raid til i Bios, ja så ved jeg det ikke, men tryk dog på del under
opstart, kig efter om der skulle stå Raid et eller andet sted, og så sørg
for at der står enabled ud for det !!

Husk at du er velkommen til at dele din erfaring videre til andre

Venligst ...

Fra : Deaster

Dato : 27-06-02 10:34

> [...]
Rom
> installation.. )
> Men det er vel også underordnet, eller ??

Næh, det var heller for at "fælde" dig, men mere af ren og skær interesse,
for jeg har aldrig set det.