Performance spm.
Fra : Niels Meyer

Dato : 26-06-02 15:41

Vi skal bringe et produktkatalog online (ca. 8000 emner i 10 kategorier) som
en del af en større website revision. Til formålet har vi lejet en windows
server og udviklingen skal foregå på asp.net frameworket. Vi blev tilbudt en
MS SQL server licens, men desværre er der ikke plads i budgettet lige nu.
Mit spm. er derfor: hvad er det bedste performance alternativ?

Databasen er en ældre db3 og er i princippet parat til web - men er det
smartere at dele load'et i fx. 10 Access databaser, eller burde vi hellere
overveje MySQL? Eller XML? Vi har i gns. 600 unikke besøgende pr. dag (med
et peak på 1000-1100) der pt. henter statiske html filer ned. Det meste
trafik på serveren udgøres af billeder (vi sælger antikviteter og
samlerobjekter).

Gode ideer vil være meget velkomne,
Niels (Bruxelles).

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 01-07-02 16:22

Hej Niels,

med alle mulige forbehold for alt muligt ;) så er her min indgangsvinkel til
dit spørgsmål:
-8000 emner er en forholdsvis lille datamængde (selvfølgeligt afhængigt af
hvor "stort" et emne er)
-load: 600 unikke pr. dag (er peak udtryk for mængden af brugere på en travl
dag, eller?)
-mht. load er det mere interessant, hvad peak er indenfor et mindre tidsrum
end en dag, som f.eks. hvor mange requests skal sitet kunne håndtere
samtidigt, antal bytes/request etc.

Før vi bevæger os derud, så er du vel nærmest ude efter sizing, og det er en
jungle, når du ikke har med "certificerede" konfigurationer at gøre (uha uha
;). Jeg er faktisk ikke klar over hvem der tilbyder sizing værktøjer til
OpenSource software konfigurationer, eller om der er nogen overhovedet
(anyone?).

Mht. valg af database/storage, så saml det hele i én database -om det så er
MySQL, PostgreSQL, SQLserver, Oracle eller... Alt andet åbner op for en
selvstændig teknisk arkitektur disciplin på dit projekt, og det er nok
overkill.
Det er smart nok at du tænker XML aht. fremtidige muligheder, men hvis du er
ude efter performance først og fremmest, så er XML ikke det der ligger
umiddelbart for (selvom det bestemt ikke skader at tænke på det).
Om I skal have separat billedserver eller ej, kan I altid overveje, men
baseret på dine spørgsmål og dine oplysninger, så tror jeg ikke I behøver at
tænke på dette endnu.

Endeligt: Hvad er Jeres IT-strategi overordnet? -for det her skal vel passe
ind i den, og derfor må der vel også eksistere begrænsninger på dette
område, som I skal bevæge Jer indenfor, eller?

vh. Jørgen Østergaard