autisme/asperges børn
Fra : Himbergeist

Dato : 26-06-02 13:47

Er der nogen her i gruppen der har erfaring med <subj> ??

Dels hvad det indebærer, og hvad det betyder for børnene i fremtiden.

mvh. Claus E. Petersen

Fra : Simonsen

Dato : 26-06-02 17:32

Fra : Simonsen

Dato : 26-06-02 17:47

Sorry prøver igen. Vi har en 13 årige dreng med asperger, Hvad vil du gerne
vide ?. Jeg kan fortælle hurtig at det betyder ALT. Fremtider, det tror jeg
ikke der er ret mange der tør spå om, men der er mange ting man kan gøre.
Men sin egen mening og Amtet er ikke altid ens, det er nok det største
problem. Men du kan maile os, hvis der er nogle ting du gerne vil have
uddybet.

Hilsen Simonsen

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 26-06-02 20:59

Simonsen skrev:

>problem. Men du kan maile os, hvis der er nogle ting du gerne vil have
>uddybet.

Må jeg lige så forsigtig foreslå at holde snakken mest muligt her i
gruppen?
Måske sidder der 17 forsagte læsere, der håber at se nogle gode
oplysninger.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : P.C.

Dato : 27-06-02 18:54

Hi.

> [...]
> Men sin egen mening og Amtet er ikke altid ens, det er nok det største
> problem. Men du kan maile os, hvis der er nogle ting du gerne vil have

Aspergers syndrom regnes blandt gennemgribende udviklings forstyrrelser og er
altså ikke regnet blandt sindsygdommene , der er altså tale om et handicap i
mere tradisionel forstand ,uden at jeg hermed vil gøre en tradisionel sindsygdom
til et mindre handicap , så er Aspergers og Autisme altså noget andet.
Det er vel helt i gruppens ånd at informere om at der findes ihvertilfælde en
dansk privat gruppe for aspies og forældre og uden et netværk eller idetmindste
tilknytning til en støttegruppe og relevant oplysning som Videncenter for
Autisme givet kan hjælpe med, er Aspergers et meget vanskeligt og især for
forældre meget krævende handicap, hvor man som forælder har lovmæssigt ret til
vejledning og kurser. Alligevel står det dårligt til på området og tiltrods for
at man somregel indenfor aspergers har normal til høj intiligens ,kunne unge mad
aspergers drage fordel af to års extra undervisning ,målrettet på værktøjer til
at kompencere for den somregel dårlige sociale kompetance , ------- hermed ikke
sagt at aspies er frækkere end andre ,men de har svært ved at trives i grupper
idet de ofte ikke forstår bla. mimik og krops sprog.
En form for kommunikasions blindhed du sikkert ikke skænker en tanke , men prøv
at forestille dig ,at du ikke kan se forskel på om folk griner eller græder.
Der sker kun noget på området pga. aktive forældre ,såkaldte "Supermennesker"
der desværre stadig kæmper mod uvidenhed og fordomme både i offentligheden og
indenfor den offentlige forvaltning og der er meget stor forskelsbehandling i de
forskellige kommuner , hvor forældre i nogle kan blive mistænkt for dårlige
forælderevner ; men hvor der tidligere er blevet kæmpet begynder der heldigvis
at opstå en bedre forståelse.
Så for ikke at overtræde gruppens uskrevne regler ,må du nok direkte bede om
flere oplysninger ; altså bla om danske grupper på webbet, som altså findes og
som opfylder mange forældres og folk indenfor spekterets behov.
P.C.

Fra : Himbergeist

Dato : 30-06-02 17:51

Tak for det lange svar.
Vi har en søn på 4 år med asperger.
Jeg kan forstå på indlæggende her i NG og mange de sider jeg har besøgt på
nettet at komuner/amter ikke altid har forståelse for problemet.
På det punkt tror jeg at vi har været heldige.
Det var i første omgang pædagoger i hans børnehave der observerede at han
havde en anderledes adfærd, og de fik så (med vores samtykke) dels en
støttepædagog på, samt en psykologisk vurdering.
Vurderingen ledte til et møde på børnepsykiatrisk afdeling, og det blev
efterflg. besluttet at der skulle arbejdes på at skaffe ham en plads i en
speciel børnehave, samt at støttepadagogen skulle være der på fuld tid.
Senere skal han så undersøges med henblik på at få stillet en endelig
diagnose.

mvh. Claus E. Petersen

Fra : Himbergeist

Dato : 30-06-02 17:55

Tak for svaret.

Det jeg ledte efter var vist egentlig nogle små "cases", der kunne fortælle
lidt om sygdommen.
(i mit svar til "P.C." her i tråden, skriver jeg lidt om baggrunden for mit
spørgsmål)
Jeg har været ude på nettet, og jeg kan se at der er mange steder hvor man
kan finde information.

mvh. Claus E. Petersen

Fra : lars mjaaland

Dato : 17-08-02 22:56

videncenter for autisme har en fin side på nettet:
http://www.autisme.dk/
lars