Vinterfodring med wraphø
Fra : Lars Christensen

Dato : 26-06-02 12:23

Hej

Vi har lige fået lavet en masse wraphø, så nu havde vi jo tænkt os at
bruge det til at fodre med til vinter. Nu plejer vi ikke at fordre med
wraphø om vinteren så derfor spøger jeg nu.

Er der nogen her, der har erfaring med at fodre islandheste med wraphø?

Hvor meget skal de have at spise?

Mvh
Lars

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-06-02 13:07

Lars Christensen wrote:
> [...]
> wraphø om vinteren så derfor spøger jeg nu.
>
> Er der nogen her, der har erfaring med at fodre islandheste med wraphø?

Jeg har ikke selv erfaring, men jeg har hørt lidt rundt omkring.

Det kan fungere udemærket. Overgangen medfører ofte lidt dårlige maver.

De bliver tykke, hvis de får for meget. Så derfor skal der lidt af en
flok til for at spise en balle (hvis den er stor selvfølgelig) inden den
bliver dårlig.

Jeg tror, at det er en udemærket måde at fodre på, men vi har nu selv
fravalgt den til vinter - vi sælger vores wrap istedet. Men det er nu
mest fordi vi er usikre på hvor stor flokken er til vinter, og den slags.

-dennis

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 26-06-02 16:30

Hejsa.

Jeg skal for første gang give wraphø her til vinter, jeg har kun 2 islændere
og har derfor købt meget små baller. Jeg har beregnet at en lille balle
(45kg) skal række en lille uge, det skulle de kunne holde når der er koldt.
Så supplere med islænder foder og halm.
Ifølge en islænder dame jeg kender skulle det være fint.
V H Gitte

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-06-02 07:11

Gitte & Thorleif wrote:
> [...]
> (45kg) skal række en lille uge, det skulle de kunne holde når der er koldt.

Ja, det lyder meget rigtigt.

> Så supplere med islænder foder og halm.

Især halmen er vigtig. Det med foderet kommer nok ligeså meget an på om
de får al det wrap de har lyst til, eller det begrænses.

-dennis

Fra : Holm

Dato : 26-06-02 21:40

Lars Christensen <lars@mosea.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D19A408.6060503@mosea.dk...
> [...]
> wraphø om vinteren så derfor spøger jeg nu.
>
> Er der nogen her, der har erfaring med at fodre islandheste med wraphø?

Hej Lars

Jeg fodrede mine islændere med wraphø sidste vinter.
Det var meget tørt da det blev wrappet, så holder det bedre når man åbner en
balle.

Jeg gav dem meget lidt til en start, samen med halm, og det virkede
simpelthen perfekt.
Det eneste du skal passe på er mug/skimmel og se efter at der ikke er døde
dyr i ballen ( det kan jo ske )
og det er ret farligt. ( især for det døde dyr..:0)) Spøg til side !!

Det er et godt foder efter min mening , så bare kast dig ud i det ..

Venlig hilsen
Dorthe