Spm til Helle Andersen
Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 26-06-02 10:44

Jeg ville gerne høre hvilken dag du skal udstille oppe i Aars, da jeg er
lidt nysgerrig hvad angår Abyssineren som race, og da især fordi jeg jo ved
du har både kattene og ildere...

Er abyssineren velegnet sammen med ildere? Bedre end andre racer? Ville det
være helt umuligt at sætte en killing sammen med 6 ildere i alderen 1-6 år?

- Sidsel
Mom to Luffe, Speedy, Stony, Loke, Damien and Sif
- with Trille, Trine and Tyson waiting at the Bridge

Fra : marianne hellemose

Dato : 26-06-02 11:11

Hej Sidsel
Jeg er ikke Helle og har ikke så meget erfaring med
ildere som hun har. Min søn har haft en ilder sammen
med mine somalier (tæt slægtning til Aby'en) og det
var alletiders "turbo-katte" og ildere passer godt sammen,
særligt hvis man selv har et glas stetsolider *GG* de
ulykker den ene part ikke kunne finde ud kunne den
anden part snildt klare.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 26-06-02 13:27

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> wrote

> de ulykker den ene part ikke kunne finde ud kunne den
> anden part snildt klare.

Ej hvor det lyder herligt! Skal du også udstille i Aars om søndagen
Marianne?

Jeg må indrømme at jeg leder efter en opdrætter som enten selv har ildere
eller ihvertfald ved hvor meget turbo der kan være på sådan en, så jeg kan
få noget ordentlig hjælp til at finde den perfekte killing.

Jeg kender en opdrætter som har Ragdolls og ildere, men Ragdolls'ene gider
jo som sådan ikke lege med ilderne, og jeg ville jo helst have et lille mini
zoo hvor alle kunne lave ballade sammen. :)

- Sidsel

Fra : marianne hellemose

Dato : 26-06-02 13:46

Hej Sidsel
Nej jeg kommer ikke til Aars, det er sådan cirka
i den modsatte ende af landet

Fra : Helle_Andersen

Dato : 26-06-02 12:30

"Sidsel L. Espersen" skrev d. 26-06-02 10:44 dette indlæg :
> [...]
er
> lidt nysgerrig hvad angår Abyssineren som race, og da især fordi jeg

Jeg kommer om søndagen.

> Er abyssineren velegnet sammen med ildere? Bedre end andre racer?
Ville det
> være helt umuligt at sætte en killing sammen med 6 ildere i alderen
1-6 år?

Man kan sikkert finde andre racer, der er lige så gode, men aby'en er
meget legesyg, fjollet og evigt barn - lidt ligesom en ilder. Stadig vil
det dog være individuelt. Hvis man skal generalisere, synes jeg som
regel, at hankattene er mere begejstrede for ilderne end hunkattene er.
Drengene er meget lidt sippede, dvs. de synes at det er skønt at lege
voldsomme ilderlege. Min nyeste killing er dog klart en undtagelse. Hun
rallede af fryd, da hun første gang så ilderne og de har været hendes
bedste legekammerater siden.

Jeg kan ikke svare dig på, om det vil være muligt at sætte en killing
sammen med dine ildere - i det tilfælge afhænger 99% af det af ilderne -
og dig selvfølgelig.

Helle
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 26-06-02 13:22

"Helle_Andersen" <Helle_Andersen.news@kandu.dk> wrote
*snip*

Er det muligt vi evt. kunne mødes derude, for jeg vil mægtig gerne se sådan
en aby in the flesh så at sige...

Det er heller ikke noget problem at det er hannerne der passer bedst sammen
med ildernes væremåde, for jeg vil helst have hankatte, og det skal også
helst være en kat som kan sige fra når han altså ikke gider mere.
5 af mine ildere har allerede mødt forskellige katte, og alt efter katten
har de opført sig forskelligt. Min alfa-han kunne fx. ikke lide sådan en ½
voksen huskilling, men har ingen problemer med min venindes voksne katte (en
brite og en odd-eyed white).

Jeg ville selvfølgelig få lavet hylder på væggen så katten ville kunne
smutte når ilderne blev for meget, og et højt kradsetræ er en selvfølge.

Hvordan startede du med at have begge dele?

- Sidsel

Fra : Helle_Andersen

Dato : 26-06-02 15:04

"Sidsel L. Espersen" skrev d. 26-06-02 13:22 dette indlæg :
> Er det muligt vi evt. kunne mødes derude, for jeg vil mægtig gerne se
sådan
> en aby in the flesh så at sige...

Sagtens, men som udstiller er det lidt svært at sige hvornår man er
"ledig". Men køb evt. et udstillingskatalog, så du kan se, hvilke bure,
jeg får og "lusk rundt" i nærheden.

> [...]
en ½
> voksen huskilling, men har ingen problemer med min venindes voksne

Hvad jeg kan se som et muligt problem er, at aby'er er sociale katte og
det er altså bedst, hvis man har mere end 1 enkelt. Ildere er godt
selskab, men det kan aldrig erstatte en artsfælle.

> Hvordan startede du med at have begge dele?

Da jeg fik min første ilder i 1997, havde jeg allerede 4 katte. De 3 af
dem var i starten bange for hende, men den sidste (min somali)
adopterede hende øjeblikkeligt. Han har altid behandlet mine ilderhvalpe
som en kattekilling og pusler om dem, vasker dem, slæber dem rundt i
nakkeskindet ect. Af de 3 killinger, som blev født hos mig sidste
sommer, er Kesto den kat, der var mest begejstret for ilderne - og også
den største bøllekat. Han leger stadig meget med dem - specielt Ciré,
som han er vokset op sammen med.

Helle
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 26-06-02 15:23

> [...]
*snip*

> Hvad jeg kan se som et muligt problem er, at aby'er er > sociale katte og

Ville en huskat kunne gøre det ud for en artsfælle, eller skal jeg regne med
2 aby'er på en gang?

Jeg ville nemlig gerne gøre det sådan at jeg når jeg her i løbet af sommeren
flytter for mig selv, at jeg så adopterer en af alle de efterladte
sommerhuskatte eller en af årets "ups" killinger, og at jeg så brugte et år
på at spare sammen til aby'en. Jeg skal være ærlig og sige at jeg kommer til
at leve af en SU, og forhåbentlig en lille bi-indtægt, så at købe 2 aby'er
på en gang ville både være en stor opdragelsesmæssig udfordring, men også en
stor udgift. (Jeg har aldrig boet sammen med en kat, og skal i løbet af
sommeren også have min første "rigtige" hvalp som jeg selv skal opdrage...uh
skræmmende til trods for at jeg har haft ildere i 3 år nu...)

Men jeg vil prøve at finde dig derude, jeg ved jo hvilket opdrætternavn jeg
skal lede efter! :)

- Sidsel

in message news:3LjS8.86795$N46.2362483@news010.worldonline.dk...

Fra : Helle Andersen

Dato : 26-06-02 19:14

"Sidsel L. Espersen" <stalia@macfat.dk> skrev i en meddelelse
> Ville en huskat kunne gøre det ud for en artsfælle, eller skal jeg regne
med
> 2 aby'er på en gang?

Det kunne den godt. Det ville dog være bedst om du kunne finde en
huskat, hvor du enten kunne lære den godt at kende først eller kunne
finde ud af noget med forældrene. De to katte skulle jo helst have
glæde af hinanden og hvis det viser sig, at huskatten har et helt andet
temperament end aby'en, er det ikke sikkert, at det er lykken.

> [...]
opdrage...uh
> skræmmende til trods for at jeg har haft ildere i 3 år nu...)

God fornøjelse med hvalpen Jeg håber, for dig selv, at det er en
hanhvalp Min første ilder var en hunhvalp og ydermere til dato den
mest trodsige, stædige og opfindsomme lille slubbertinde, jeg
nogensinde har oplevet

Det behøver ikke nødvendigvis at blive den store udskrivning, blot
fordi du skulle vælge 2 aby'er. Ofte vil du kunne købe en killing og dens
mor eller en anden voksen/ungkat til en ganske beskeden merpris.
Fordelen ved det er, at den voksne kat vil klare en del af opdragelsen
af killingen. Under alle omstændigheder vil det være langt nemmere
og en kæmpe fordel, hvis du får 2 stk. så de kan afreagere på
hinanden i stedet for dine fingre, gardinerne ect.
Men du har jo noget tid til at tænke over det og måske falder du bare
over en kat, som du *må* have.

> Men jeg vil prøve at finde dig derude, jeg ved jo hvilket opdrætternavn
jeg
> skal lede efter! :)

Nej, ikke helt, for de 2 jeg har med er ikke af eget opdræt Men du
kan kigge under ABY n, fertile hanner, efter Dushara This' My Kesto og
under ABY o, killing, Gatobelo's Evalotta.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 27-06-02 09:37

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote
*snip*

> God fornøjelse med hvalpen Jeg håber, for dig selv, at det er en
> hanhvalp

Jow tak... men det er nu en lille tæve...og ikke bare en hvilken som helst
tæve... hendes mor er 1/4 vild, og lidt af en frækkert har jeg ladet mig
fortælle! *g*
Jeg ville gerne have haft en hanhvalp, men af ren og skær avlsmæssige
årsager du'r det ikke at få en han mere, da jeg allerede har en mere end
almindeligt viril han! (Hvis der er nogen der brokker sig over fertile
hankatte der strinter, har de ikke mødt min lille Damien.. *g*)

> Det ville dog være bedst om du kunne finde en
> huskat, hvor du enten kunne lære den godt at kende
> først..

Det ville jeg jo netop få tid til, hvis jeg får huskatten i år, men må vente
til næste år med aby'en?
Kan man gøre li'som mange gør når de skal se hvilken hvalp de skal have med
hjem, altså tage den kat man har i forvejen med, for at se hvilken af de
killinger man er ude at se på der er den bedste at tage med hjem?

Ja undskyld de mange spørgsmål, men jeg har aldrig haft kat, kun været
misundelig på andres. *g*

- Sidsel

in message news:afd08v$j4n$1@sunsite.dk...

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-06-02 20:29

> Hvis der er nogen der brokker sig over fertile
> hankatte der strinter, har de ikke mødt min lille Damien.. *g*)

Jeg har boet sammen med en fertil hanilder, tak - jeg brændte røgelse
af for at tage lugten, så mit hjem mindede om noget, der var taget
direkte ud af en dårlig tv-serie fra 70'erne

> Det ville jeg jo netop få tid til, hvis jeg får huskatten i år, men må
vente
> til næste år med aby'en?

Yep, det er absolut en mulighed - blot skal du være opmærksom på, at
det kan være, at huskatten ikke har et temperament, der ville matche
en aby, men så kan det jo være, at du kan finde en anden race, der
passer bedre.

> [...]
> hjem, altså tage den kat man har i forvejen med, for at se hvilken af de
> killinger man er ude at se på der er den bedste at tage med hjem?

Det tror jeg ikke, at der vil være meget idé i. Katte kan reagere meget
forskelligt alt efter om de er på hjemmebane eller på fremmed
territorium.

Desuden er det ikke altid nok om kattene tager godt imod hinanden
og der ikke er skrig og skrål. Selvom det er tilfældet kan kattene godt
være så forskellige at de, selvom de ikke har noget imod hinanden,
måske ikke får voldsomt glæde af hinanden. Hos mig er der mange
alliancer på kryds og tværs og klart nogle katte, der er tættere knyttet
end andre.

> Ja undskyld de mange spørgsmål, men jeg har aldrig haft kat, kun været
> misundelig på andres. *g*

Det er da fint nok at du spørger.

--
Helle