Mounte windows partition?
Fra : Kasper

Dato : 26-06-02 06:48

Hej ng.
Jeg kan se i fstab filen at min windows partition bliver mounted, men som
alm bruger har jeg slet ikke adgang til etc biblioteket, og som root, er
windows mappen tom.
Hvad gør jeg galt - er det pga. at jeg kører ntfs på min windows?

--
Mvh. Kasper

Fra : Heine Laursen

Dato : 26-06-02 06:57

"Kasper" <knl@oncable.dk> wrote in news:3d195538$0$1556
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> windows mappen tom.
> Hvad gør jeg galt - er det pga. at jeg kører ntfs på min windows?

Sikkert. Du skal have enabled ntfs support i din linux kernel. Der der så
vidt jeg ved ikke i en RH installetion. Men du siger ikke vilken linux
distrubtion du har.

Heine Laursen

Fra : Kasper Lund

Dato : 26-06-02 15:10

On Wed, 26 Jun 2002 07:57:15 +0200, Heine Laursen wrote:

> [...]
>
> Sikkert. Du skal have enabled ntfs support i din linux kernel. Der der
> så vidt jeg ved ikke i en RH installetion. Men du siger ikke vilken

Jeg bruger mandrake 8.1

Fra : XoDeus

Dato : 26-06-02 16:11

<SNIP>

Hvordan gør man det lige?

Fra : Kasper

Dato : 26-06-02 19:40

I artikel <3d19d99d$0$1543$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev "XoDeus"
<xodeus@hotmail.com>:

> <SNIP>
>

> Hvordan gør man det lige?

Lige mine ord

--
Mvh. Kasper

Fra : Glen Kjaerulff

Dato : 30-06-02 00:58

Kasper wrote:
> I artikel <3d19d99d$0$1543$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev "XoDeus"

lad være på en MDK 8.1 den smadre NTFS part. fuldstændig, måske enable
read, det er supportet i kernen..

/GKJ

Fra : Brian Christensen

Dato : 26-06-02 21:22

On Wed, 26 Jun 2002 17:11:19 +0200, XoDeus wrote:

> <SNIP>
>

> Hvordan gør man det lige?
Du er nødt til at rekompilere kernen, hvis ikke der er support for NTFS.
Prøv først at mounte NTFS partitionen manuelt med:

mount -t NTFS /dev/hdXX

Hvis du får en fejl, skal du til at kompilere kernen.

mvh
Brian

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-06-02 21:34

Brian Christensen wrote:

> Du er nødt til at rekompilere kernen, hvis ikke der er support for NTFS.
> Prøv først at mounte NTFS partitionen manuelt med:
>
> mount -t NTFS /dev/hdXX

Normalt hedder modulet ntfs.o og ikke NTFS.o - du skal altså bruge "mount -t
nfs /dev/hdXX" i stedet.

/Rasmus

God, root, what is difference?
God is more forgiving.

Fra : DUdsen

Dato : 27-06-02 13:36

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Normalt hedder modulet ntfs.o og ikke NTFS.o - du skal altså
> bruge "mount -t nfs /dev/hdXX" i stedet.

nfs ? de hjelper da ike når der er tale om et ntfs filsysten

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-06-02 17:32

DUdsen wrote:

> nfs ? de hjelper da ike når der er tale om et ntfs filsysten

Doh at skrive forkert i rettelsen

Jeg mente naturligvis "mount -t ntfs /dev/hdXX"

/Rasmus

As soon as g95 can parse all of the statements correctly, it will be in
the 'larva' state. When we generate code, the 'pupa' state. When g95 is
done, we'll see if it will be a beautiful butterfly, or just a big
bug....
- Andy Vaught

Fra : Heine Laursen

Dato : 26-06-02 21:42

In article <3d19d99d$0$1543$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, XoDeus wrote:

><SNIP>
>

> Hvordan gør man det lige?

Hvis jeg husker rigtigt..

Du skal have kernel-devel installeret, eller hent den nyeste kernel fra
http://www.kernel.org

cd /usr/src/linux
make menuconfig (eller xconfig for X11)
enable ntfs i filesystems
make dep
make modules
make install
make install_modules

Jeg vil dog stærkt anbefale at kigge på
http://www.tldp.org/HOWTO/Kernel-HOWTO.html før du går igang.

Heine Laursen

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 27-06-02 11:33

Heine Laursen <heine@0x83a49055.arcnxx9.adsl-dhcp.tele.dk> writes:

> cd /usr/src/linux
> make menuconfig (eller xconfig for X11)
> enable ntfs i filesystems
> make dep
> make modules
> make install
> make install_modules

Du mener vel:

make dep
make modules
make modules_install

Christoffer Olsen

Linux - Free as in 'freedom', not as in 'free beer'

Fra : Heine Laursen

Dato : 28-06-02 06:59

Christoffer Olsen <christofferolsen@ninja.dk> wrote in

> Du mener vel:
>
> make dep
> make modules
> make modules_install

Det er over et år siden. jeg sidst compiled en kernel, så min hukommelse er
ikke så god længere! Jeg tøre ikke rigtig at gå igang med det på min
nuværende pentium 133 Mzh maskine

Heine Laursen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-06-02 08:34

Heine Laursen wrote:

> Det er over et år siden. jeg sidst compiled en kernel, så min hukommelse
> er ikke så god længere! Jeg tøre ikke rigtig at gå igang med det på min
> nuværende pentium 133 Mzh maskine

Heh, på min gamle 486/100 kunne jeg - efter konfiguration af kernen - nå
adskillige kopper kaffe mens den oversatte. Lidt over en halv time senere
kunne jeg afprøve resultatet. Det var 2.0-kernerne - hvor lang tid det
ville have taget for 2.2 eller 2.4 ved jeg godt nok ikke...

/Rasmus

DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ
conflicts, System crashes, Non-functional multitasking, the Y2K problem
and the Blue Screen of Death are registered trademarks of
Microsoft, Corp., Redmond, USA.