Hvad hem min første computer ?
Fra : .Kody

Dato : 25-06-02 21:48

Hejsa

Jeg har glemt hvad min første computer hed.
Den var tæt i familie med zx81 og zx sepectrum

Den var med gummitaster, og hed noget i retningen af
Nimbda 16 eller nimba 16, købt i føtex ca. 1983/84

Er der nogen der kan genkende den ud fra dette ?
evt. link med billede.

..Kody

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-02 22:08

".Kody" <mgs@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nimbda 16 eller nimba 16, købt i føtex ca. 1983/84
>
> Er der nogen der kan genkende den ud fra dette ?

Lambda?

"Your COMPUTER. With sound and music. For Family, Business, Educational and
Entertainment". Z80A CPU at 3.25 MHz. 2 K RAM expandable to 16 or 32 K. 24
rows by 32 characters video. 22 graphic symbols available. Reverse video
characters available. Built in cassette interface. Automatic repeat on space
bar, insert, delete and cursor control keys. Programmable slow mode(!) and
fast mode. 8 K basic in ROM. 42 rubber keys (ZX-81 look-alike). Made in Hong
Kong circa 1982"
http://rune.tapper.com/museum/lambda8300.jpg

Kan dog ikke huske, at den skulle have heddet noget med 16...

/Chr

Fra : .Kody

Dato : 25-06-02 22:21

"Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kong circa 1982"
> http://rune.tapper.com/museum/lambda8300.jpg
>
> Kan dog ikke huske, at den skulle have heddet noget med 16...

Tja den ligner (så vidt jeg husker), men måske er den blevet solgt under
et andet navn i danmark/europa

..Kody

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-06-02 22:29

In article <afakrs$2u95$1@news.cybercity.dk>, ".Kody" <mgs@email.dk>
wrote:

> [...]
> Nimbda 16 eller nimba 16, købt i føtex ca. 1983/84
>
> Er der nogen der kan genkende den ud fra dette ?

Der var en Lambda på det tidspunkt. Muligvis en ZX81 klon. Kan ikke
huske det. Havde sel en ZX81 og senere en QL

Fra : Edmund

Dato : 25-06-02 23:07

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote
> Der var en Lambda på det tidspunkt. Muligvis en ZX81 klon. Kan ikke
> huske det. Havde sel en ZX81 og senere en QL

Det må være en Lambda, den blev solgt i føtex omkring 1983
BR lejetøj havde en magen til men den hed Power 3000. Jeg købte den
i BR til kr 695. Ugen efter købte en bekendt Lambdaen i føtex til
omkring kr 300.

Lambdaen ser ud som det link Christian Mygind henviste til.
Power 3000 var sort med grå taster.
Her er et link til andre navne
www.mobilixnet.dk/~mob77861/lambda/lambda_historie.html#anchor203667

Edmund

Fra : .Kody

Dato : 26-06-02 11:01

"Edmund" <edm@os.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> BR lejetøj havde en magen til men den hed Power 3000. Jeg købte den
> i BR til kr 695. Ugen efter købte en bekendt Lambdaen i føtex til

Ja der er en Lambda, men der stod noget med 16k på den,
det var skrevet med en spacy font.

Sjovt gensyn, jeg havde helt glemt den lille ghost under 1 tasten

..kody

Fra : Hanzen

Dato : 26-06-02 06:42

> [...]
> Nimbda 16 eller nimba 16, købt i føtex ca. 1983/84
>
> Er der nogen der kan genkende den ud fra dette ?

Prøv at se på denne side

http://www.geocities.com/~compcloset/index.html

den er fuld af oplysninger og billeder af gamle kasser.

--
hilzen
Hanzen