Godt råd søges - firewall
Fra : /arcana

Dato : 12-02-01 14:58

Hej gruppe!

Jeg står og skal se på forskellige firewall-løsninger til min arbejdsplads.
Vi er ca. 50 brugere, som er koblet op på to fysisk adskilte netværk
(intranet og internet), og problemet er om man skal vælge en hardware- eller
softwarebaseret løsning. Prisen er ikke altafgørende (bop, bop), det er
sikkerheden derimod.

Jeg ville blive glad for at få nogle tips her i gruppen, fra nogen som har
erfaringer med den slags - gerne med links til steder med teknisk
information og/eller salgstilbud.

/arcana

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 12-02-01 18:17

> [...]
>softwarebaseret løsning. Prisen er ikke altafgørende (bop, bop), det er

Hvilken løsning man vil vælge er jo alt efter hvilken erfaring man f.eks. har
med linux og Windows NT.

>Jeg ville blive glad for at få nogle tips her i gruppen, fra nogen som har
>erfaringer med den slags - gerne med links til steder med teknisk
>information og/eller salgstilbud.

Jeg arbejder til daglig med installation af FireWall-1 og kan generelt kun
sige gode ting, man kan skalere sin løsning som man ønsker.

Man kan vælge at installere softwaren på en NT / 2000 Server, eller på
en Red Hat Linux, det bedste bud er en appliance altså hard & software
bundlet i en kasse som er 1 unit høj. Selve OS'et er en omskrevet FreeBSD,
og det afspejler også stabiliteten. (utrolig høj!)

Der en stribe af forhandlere i DK af CheckPoint's produkter, heriblandt
Network Consult A/S (www.nwc.dk) & Netsecure A/S (www.netsecure.dk)

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Bent Nagstrup

Dato : 13-02-01 10:06

On Mon, 12 Feb 2001 18:16:43 +0100, Gorm@Area51.DK (Gorm Jorgensen)
wrote:

>Hvilken løsning man vil vælge er jo alt efter hvilken erfaring man f.eks. har
>med linux og Windows NT.

[stående bifald fra publikum]

> [...]
>bundlet i en kasse som er 1 unit høj. Selve OS'et er en omskrevet FreeBSD,
>og det afspejler også stabiliteten. (utrolig høj!)

Med stor fare for at afsløre egen uvidenhed: Hvordan installerer du
FreeBSD på Win NT/2K? Eller skal det forstås sådan, at løsningen
"appliance" består af hardware + modificeret FreeBSD + FW-1, og at man
ellers kan købe FW-1 separat til Win NT/2K eller RedHat?

/bent

Fra : Morten Linder Petter~

Dato : 13-02-01 05:43

Hej

Du kan få WinRoute PRO, som er et rigtig godt alternativ til FW1.
Den er meget konfigurerbar, og kører på Windows95/98/NT/2000.

Kig på www.winroute.com.

Producenten leverer FW's til US Airforce, så det taler jo lidt for
kvaliteten.

/Morten

Morten Linder Pettersson

Fra : /arcana

Dato : 13-02-01 09:26

> Producenten leverer FW's til US Airforce, så det taler jo lidt for
> kvaliteten.

Tak til jer allesammen for lidt input - nu har jeg lidt at gå videre med!

/arcana

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-01 23:23

On Mon, 12 Feb 2001 14:58:24 +0100, "/arcana" <noemail@nospam.dk>
wrote:

> [...]
> softwarebaseret løsning. Prisen er ikke altafgørende (bop, bop), det er

Der er fordele og ulemper ved de forskellige typer firewalls.
Hvad der passer bedst til jeres behov er det ikke rimeligt at
udtale sig om uden en snak om, hvad det egentlig er I ønsker,
hvad I kan i forvejen, hvilken sikkerhed I ønsker, hvilken anden
funktionalitet (fx. VPN) I har brug for etc.

Muligheder er fx.
Cisco PIX http://www.cisco.com/go/pix/
FireWall-1 http://www.checkpoint.com/products/firewall-1/

Den første er relativt billig, meget hurtig og kan konfigureres
meget sikkert. Den anden er dyrere, langsommere (eller *meget*
dyrere) og kan konfigureres meget sikkert. Til gengæld vil mange
sikkert finde FireWall-1 simplere at konfigurere.

Se også
http://sartryck.idg.se/art/firewall1_eng.html
http://www.networkcomputing.com/921/921f2.html
http://www.networkcomputing.com/netdesign/wall1.html

Tag en snak med din foretrukne netværkspusher om mulighederne.

-A
--
http://www.hojmark.org/