Billig bærbar - vurdering
Fra : J W Nielsen

Dato : 25-06-02 20:14

Hej !
Kender nogen noget til:

Hi-Grade Notion 3400

- min datter vil mkøbe den til brug i gymnasiet og hjemme.
Primært vil det være til tekstbehandling - og formentlig email... under
Windows (98, ME, XP ?????)
Da vi har netværk i huset skal den ofte tilsluttes der.
Prisen er 9649,00 kr.

Kan jeg måske få nogen bemærkninger ?

Mvh
Jørgen

Intel Celeron
1 GHz Processor
Chipset
SiS 630 all-in-one
Hukommelse
128 Mb - op til 512 Mb
Harddisk
10 Gb Harddisk
2.5" 9.5mm IDE HDD med, ultra DMA/33
CD-ROM
CD ROM
Skærm & Grafik
14.1" XGA TFT
SiS chipset med 8/16/32 MB (Shared RAM).
S-video Tv-Out
Lyd
Soundblaster Pro kompatibel, indbygget højttaler og mikrofon.
Floppydrev
Indbygget 1.44 MB 3.5" FDD
Tastatur og mus
Dansk layout - Touch pad med 2 knapper
Modem/LAN
56K - V.90 modem
Lan/Ethernet: 10/100Mbit
I/O porte
1 x 16550 UART seriel port
1 x USB port
1 x PS/2 tastatur/mus stik
1 x EPP/ECP parallel port
1 x IrDA infrarød port
1 x Audio stik til højttaler
1 x Mic-ind
1 X CRT port til ekstern monitor
1 x TV-out
(s-video TV-Out)
1 x RJ-11 for modem 56K
1 x RJ-45 stik.til Lan
1 x PCMCIA slot til type II/ III kort
Strøm
SMI strømstyring, Input: 100-240v V AC 50/60Hz med universal adapter
Batteri
Li-Ion Smart batteri.
8 celler, (Notino 3400 m. 10 celler), 14.8V
Dimensioner / Vægt
Bredde 315 mm x længde 256 mm x højde 39.5 mm. Vægt 3.3 Kg.

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-02 20:29

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Windows (98, ME, XP ?????)
> Da vi har netværk i huset skal den ofte tilsluttes der.

For mig at se kan den maskine nemt klare behovet.

Men vær opmærksom på følgende:

CPU'er findes i flere typer. Den mest udbredte type er beregnet til
stationære computere, men ses ofte anvendt i lidt billigere bærbare
maskiner.
Da CPU'er til stationære maskiner har et større strømforbrug end tilsvarende
typer til stationære maskiner følger der to uheldige egenskaber af at
anvende dem i bærbare computere.

1. Batterierne holder ikke nær så længe som de ville have gjort med en CPU
beregnet til en bærbar computer.

2. De udvikler mere varme og nødvendiggør kraftigere køling som igen skaber
mere støj. Husk på at en blæser i en bærbar computer befinder sig lige foran
brugeren og derfor ofte kan være temmelig anstrengende at lytte til. Af egen
erfaring vil jeg fraråde at undervurdere den støj som blæseren laver. Lyt
til computeren i et helt stille lokale ikke i en travl forretning.

God fornøjelse

Claus

Fra : h.kragelund

Dato : 25-06-02 21:27

> Hi-Grade Notion 3400
Kender ikke navnet/modelen

> Primært vil det være til tekstbehandling - og formentlig email... under
> Windows (98, ME, XP ?????)
> Da vi har netværk i huset skal den ofte tilsluttes der.
> Prisen er 9649,00 kr

Den kan sagtens håndtere det du nævner! Så det er sikkert et udemærket køb!

mvh
henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-06-02 22:23

In article <3d18c0f4$0$78766$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Windows (98, ME, XP ?????)
> Da vi har netværk i huset skal den ofte tilsluttes der.

Der står ikke mobile Celeron eller mobile Pentium. Så er det den
strømsluger der anvendes til stationære. Dette betyder, at man skal være
mere end heldig for at få 2 timer batterilevetid. Det er en vigtig ting
at tænke på. Ved dog ikke hvor udbredt det er i no-name modeller.

> 14.1" XGA TFT

Personligt ville jeg gå efter en 12" XGA. I PC verdenen er de dyrere. I
Mac verdenen billigere. Det vil nemlig give dig en PC der er noget
mindre og lettere, og ellers kan det samme.

> SiS chipset med 8/16/32 MB (Shared RAM).

Det er altså ikke en super spillemaskine.

> Dimensioner / Vægt
> Bredde 315 mm x længde 256 mm x højde 39.5 mm. Vægt 3.3 Kg.

Smid lige 3 liter mælk + lidt til i en pose. Synes du det er rart at
slæbe på ? Lettere er bedre. Men ofte forholdsvis dyrere.

http://www.higrade.dk/dansk/Notino3300_3400.htm ser det ud til at den
leveres uden styresystem. Så du skal lige huske en tusse til en Windows.

Fra : Dan Risdahl Knudsen

Dato : 26-06-02 07:51

Electriccity og Elgiganten har ofte TOSHIBA til under 10.000,- det ved man
hvad er.

Vi har lige købt en Satellite:
1100mHz Cel
256mb ram
20 gb
8x dvd
14,1"
v90 modem
netkort
Win XP home
Work Suite 2002

Pris: 9.977,-

Til din datters behov skulle det være mere end nok, og kvalitet.

Med venlig hilsen

Dan Risdahl Knudsen

Fra : J W Nielsen

Dato : 26-06-02 16:32

Hej !
Takker for info fra jer begge.
Den med Toshiba'en lyder godt...
Desværre kan jeg ikke se min egen posting fra igår - uvidst hvorfor - så det
var fint med en ny Re: - tråd...

Mvh
Jørgen