Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hævning af penge på ferie
Fra : PHK

Dato : 25-06-02 19:40

Hvad er prisforskellen på at hæve penge hjemmefra på ferien frem for at hæve
i automater i udlandet på Visa??

Kan man hæve penge i forretningerne i udlandet ved køb på visa som man kan
med dankortet herhjemme?

--
_
|_|

Fra : Jesper KA

Dato : 25-06-02 20:35

PHK <phk_STOPSPAM@esenet.dk> wrote in message
> Hvad er prisforskellen på at hæve penge hjemmefra på ferien frem for
> at hæve i automater i udlandet på Visa??

Det koster vist nok omkring 30 - 40 kr. pr gang du hæver.

> Kan man hæve penge i forretningerne i udlandet ved køb på visa som
> man kan med dankortet herhjemme?

Det er tør jeg ikke udtale mig om .. jeg bruger selv dagligt mit danske
visakort her i sverige hvor jeg bord og det eneste sted jeg kan få
kontanter når jeg betaler for en vare er i de store dagligvare butikker.

Men medmindre du skal udenfor europa tror jeg godt du kan
regne med dit Visa kort bliver accepteret de fleste steder. Få
dog for en sikkerheds skyld lavet et mastercard også.

Regards

Fra : Lars Ehlers

Dato : 25-06-02 20:52

On Tue, 25 Jun 2002 20:40:12 +0200, "PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk>
wrote:

>Hvad er prisforskellen på at hæve penge hjemmefra på ferien frem for at hæve
>i automater i udlandet på Visa??

Det kommer an på, hvor du rejser hen. F.eks. ligger prisen her i USA
fra $0 til $2. Ja, det er rigtigt, at nogle banker gør det gratis, jeg
kan anbefale at hæve penge hos Washington Mutual.

>Kan man hæve penge i forretningerne i udlandet ved køb på visa som man kan
>med dankortet herhjemme?

Nej, det kan man sikkert ikke. Det kræver, at forretningen kan se, at
dit kort også er et bank-hævekort (Dankort), ellers behandler de det
bare som et VISA. Herovre skal et kort være tilkyttet en ordning som
Cirrus, Star eller lign. for at blive genkendt som et "debit" kort.

Jeg har rejst en del udelukkende med et VISA og har aldrig haft
problemer med at hæve penge. Senest var jeg i Mexico og Costa Rica.

Lars
San Francisco

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-06-02 21:38

Lars Ehlers wrote:

> Det kommer an på, hvor du rejser hen. F.eks. ligger prisen her i USA
> fra $0 til $2. Ja, det er rigtigt, at nogle banker gør det gratis, jeg
> kan anbefale at hæve penge hos Washington Mutual.

Der kommer så kontanthæve-gebyret oven i den pris. (Typisk 30 kr for VISA og 50
kr for Mastercard). Lad mig lige indskyde, at Skandiabanken ikke opkræver
kontanthævegebyr.

> Nej, det kan man sikkert ikke. Det kræver, at forretningen kan se, at
> dit kort også er et bank-hævekort (Dankort), ellers behandler de det
> bare som et VISA.

Jeg har oplevet det modsatte - at de troede kortet var debit-kort og derfor bad
om PIN-koden. Det fungerer slet ikke, så vælg "credit" og brug underskrift.

Jeg har aldrig set et sted, som tog Mastercard uden også at tage VISA, så hvis
man har VISA, skal man kun vælge Mastercard, hvis man gerne vil have et ekstra
kort. (Har dog set, at nogen amerikanske biludlejningsfirmaer kræver _to_
kredit-kort, men har selv lejet hos Budget med et enkelt VISA-kort).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Lars Ehlers

Dato : 26-06-02 01:08

On Tue, 25 Jun 2002 22:37:30 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

> Der kommer så kontanthæve-gebyret oven i den pris. (Typisk 30 kr for VISA og 50
>kr for Mastercard). Lad mig lige indskyde, at Skandiabanken ikke opkræver
>kontanthævegebyr.

Ups, ja det havde jeg glemt. jeg er heldigvis fri for den slags
gebyrer, min bank betaler ovenikøbet de gebyrer tilbage, som jeg
betaler, når jeg hæver i visse fremmede automater.

> Jeg har oplevet det modsatte - at de troede kortet var debit-kort og derfor bad
>om PIN-koden. Det fungerer slet ikke, så vælg "credit" og brug underskrift.

Visse kortlæsere i f.eks. dagligvarebutikker tror pr. default at du
har et debitkort, det er noget, som jeg ude for meget ofte. Nogle
gange kan man bare trykke på "cancel", når den beder om pin koden.
Andre kortlæsere er så smarte, at man skal vælge "credit" eller
"debit" inden kortet køres igennem.

> [...]
>kort. (Har dog set, at nogen amerikanske biludlejningsfirmaer kræver _to_
>kredit-kort, men har selv lejet hos Budget med et enkelt VISA-kort).

Jeg har aldrig været ude for at en biludlejer har bedt om to
kreditkort, men jeg kan naturligvis ikke afvise, at det sker nogle
steder. Derimod kan man komme ud for selskaber, der nægter at udleje
en bil, hvis man ikke har et "rigtigt" kreditkort, dvs. ikke et
"debit" kort, der linker direkte til lønkontoen.

Lars
San Francisco

Fra : carl munk

Dato : 26-06-02 07:06

se www.x-change.dk eller www.forex.se tryk dansk flag

> Kan man hæve penge i forretningerne i udlandet ved køb på visa som man kan
> med dankortet herhjemme?

Du kan betale for købte varer/ydelser det betaler du gebyr for, du kan derimod
ikke få kontanter som på Dankort !

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 05-07-02 19:39

Som udgangspunkt bliver du snydt ved at købe udenlandsk valuta i dit
pengeinstitut i Danmark. Kursen er ringere end ved hævning i kontantautomat
i udlandet (normalt tager banken 2% i kursskæring mod 1% når du hæver på
visakortet). En visakort hævning i Europa koster normalt DKK 30, hvilket
svarer til det gebyr mange banker tager for at veksle penge for dig i
Danmark (min personlige teori er her, at jo større bank du bruger, jo mere
bliver du snydt). Hæv derfor kontanter i udlandt og helst i store portioner
ad gangen.

Du kan normalt ikke hæve kontanter ved at betaler et større beløb end det du
har købt varer for. Hvis du forsøger i Frankrig vil personalet blive meget
glade for dig, da de vil anse det overskydende beløb for drikkepenge!!!

Henrik

Fra : carl munk

Dato : 07-07-02 22:38

"Henrik B?gild" <hboggild@noos.fr> wrote in message news:<ag4p17$fm1$1@sunsite.dk>...

> [...]
> glade for dig, da de vil anse det overskydende beløb for drikkepenge!!!

Og danskerne er som regel nærrige med at give netop drikkepenge