Naturbørnehave.
Fra : Morten Thor

Dato : 25-06-02 19:26

Min søn skal på mandag starte i den lokale naturbørnehave og jeg kunne i den
anledning godt tænke mig at høre om andres praktiske erfaringer med hvilket
udstyr det kræver. Jeg er godt klar over at det kræver udendørstøj af god
kvalitet, hvilket jeg egentlig mener at han altid har haft har haft. Hvilke
flyverdragter har I gode/dårlige erfaringer med? Under flyverdragten havde
jeg egentlig tænkt at give ham thermoundertøj m. lange ærmer/ben udover hans
almindelige undertøj (uldundertrøje). Er det en god idé? Det kræver 2
flyverdragter, men kræver det også 2 par vinterstøvler? Hvilket regntøj har
I gode/dårlige erfaringer med? Er der andre ting I har fundet ud af det er
praktisk at have når barnet opholder sig ude hele dagen?
På forhånd tak.
Tina

Fra : vagn torup

Dato : 26-06-02 09:14

Morten Thor <thor@post.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d18b5ac$0$71619$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> I gode/dårlige erfaringer med? Er der andre ting I har fundet ud af det er
> praktisk at have når barnet opholder sig ude hele dagen?

Jeg håber da ikke du har tænkt dig at give ham alt det tøj på på mandag, så
får han da hedeslag den lille fyr.
MVH Rikke

Fra : dkwM327

Dato : 26-06-02 23:34

"Morten Thor" skrev d. 25-06-02 19:26 dette indlæg :
> [...]
det er
> praktisk at have når barnet opholder sig ude hele dagen?

Hej Tina.

Morten Thor, har givet dig et godt råd, som jeg gerne vil følge op på.

Da jeg som 70 årig, har lidt livserfaring, især med Moderkærlighed, - da
min Mor dødede sidste år, næsten 98 år gammel - vil jeg gerne fortælle
dig at Moderkærlighed, i mange tilfælde kan sammenlignes med sindsygdom.

Min Mors kærlighed til mig, betød at jeg fejlede alt muligt i mine
første 45 leveår, da hun mente at det var bedst for mig, at blive pakket
ind i vat og bomuld.
Det var selvfølgelig kærlig ment fra hendes side. - Først da jeg fik
bearbejdet dette, forsvandt alle mine sygdomme, så de nu er næsten et
helt ukendt begreb for mig!

Derfor Tina - pas særdeles på med din Moderkærlighed ! - Med mindre du
vil ødelægge dit barns liv !

De bedste hilsner
DkwM327.

http://www.kandu.dk/

Fra : Nina Hald

Dato : 27-06-02 11:15

"dkwM327" <dkwM327.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt ukendt begreb for mig!
>
> Derfor Tina - pas særdeles på med din Moderkærlighed ! - Med mindre du

Udskyld,DkwM327. men hvad bilder du dig egentlig ind at svare så personligt
på et ganske fornuftigt spørgsmål?
Ikke alene er du meget langt fra at give et ordentligt svar, du er lige før
du anklager Tina for at gøre noget galt, og jeg kan faktisk ikke lige finde
ud af hvad det er hun gør galt, eller hvad du mener hun ikke skal gøre.
Derudover er det ualmindeligt frækt at angribe andre uden at vise hvem man
er, altså hvad med et almindeligt navn, eller du kommer måske fra en anden
planet.
Fra Nina Hald

Til Tina.
Jeg mener at det bliver meget varmt i en flyverdragt, så hvis han har
uldundertøj inderst og så almindeligt tøj, måske med et ekstra par strømper
når det er rigtig koldt, bør han kunne holde varmen, hvis du vel at mærke
køber en solid flyverdragt, De kan købes i de fleste sportsforretninger, de
er bedre end dem fra Brugsen eller Føtex. Husk der skal være plads til at
røre sig i tøjet, sidder det for stramt bevæger barnet sig ikke nok til at
holde varmen.
I overgangen, lige inden flyverdragten har vi altid haft termotøj og regntøj
så er det nemmere at tage af hvis det bliver for varmt, eller på hvis det er
for koldt.
Jeg ved ikke hvor meget det kræver af de forskellige, jeg har altid to sæt
af hver, fordi støvlerne der kommer hjem fra børnehaven tit er for beskidte
til at have på i bilen, eller på besøg hos moster Oda, og selv om de bliver
vasket når de måske ikke at tørre før de skal bruges igen.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : dkwM327

Dato : 27-06-02 13:04

"Nina Hald" skrev d. 27-06-02 11:15 dette indlæg :

> "dkwM327" <dkwM327.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Udskyld,DkwM327. men hvad bilder du dig egentlig ind at svare så
personligt
> på et ganske fornuftigt spørgsmål?

Hej Nina Hald.
1. Du behøver ikke undskylde overfor mig!
2. Selvfølgelig svarer jeg personligt, da jeg mener det jeg skriver!

> Ikke alene er du meget langt fra at give et ordentligt svar,

3. Det mener jeg at jeg har gjort

> [...]
finde

> ud af hvad det er hun gør galt, eller hvad du mener hun ikke skal

4. Så synes jeg du skal læse mit indlæg en gang til. - Måske skal du
fjerne det filter du tilsyneladende har for øjnene.

> Derudover er det ualmindeligt frækt at angribe andre uden at vise hvem
man
> er, altså hvad med et almindeligt navn,

5. Jeg har på ingen måde ment mit indlæg som et angreb, men du har
tilsyneladende et ømt punkt som jeg har ramt!
- Når man bliver ramt på sådan et ømt punkt er det meget menneskeligt at
reagere meget voldsomt, - men man vælger selv om man vil blive agressiv,
voldelig eller bearbejde situationen positivt og få noget godt ud af
den.

Jeg har forøvrigt tidligere fået en "skideballe" for at opgive mit navn
og e-mail adresse, så derfor er jeg i hovedsagen stoppet med det.

>eller du kommer måske fra en anden
> planet.

6. Nej, kun fra en forhenværende Ø, som nu hænger sammen med Fyn.

I øvrigt kan jeg se på efterfølgende at du ligner Tina med hensyn til
"indpakning af børn" ! - Så jeg har tilsyneladende ramt plet, inden jeg
kom her ned til i dit indlæg.

Til sidst vil jeg da gerne gøre dig opmærksom på, at små børn er mere
naturlige og mindre spolerede af de tilpasninger og indoktrineringer som
mange voksne lider af.

Jeg håber du forstår mit indlæg så du finder ud af, at jeg faktisk har
noget menneskekendskab og livserfaring, som er værd at læse og eventuelt
tage lidt ved lære af.

Hermed mine bedste hilsner.

(endnu engang- DkwM327)

http://www.kandu.dk/

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-06-02 14:20

Hej DkwM327>

> Hej Nina Hald.
> 1. Du behøver ikke undskylde overfor mig!
> 2. Selvfølgelig svarer jeg personligt, da jeg mener det jeg skriver!

> 3. Det mener jeg at jeg har gjort

Du kunne måske være en anelse mere konkret omkring det der egentlig var
spørgsmålet, nemlig om påklædning af et barn i en naturbørnehave.

> finde

> gøre.
>
> 4. Så synes jeg du skal læse mit indlæg en gang til. - Måske skal du
> fjerne det filter du tilsyneladende har for øjnene.

Igen, prøv at være konkret, vi er ikke tankelæsere.

> [...]
> reagere meget voldsomt, - men man vælger selv om man vil blive agressiv,
> voldelig eller bearbejde situationen positivt og få noget godt ud af

Det er altfor nemt at komme med den slags fabuleren og teoretiseren. Har
du selv børn?

> Jeg har forøvrigt tidligere fået en "skideballe" for at opgive mit navn
> og e-mail adresse, så derfor er jeg i hovedsagen stoppet med det.

Det har jeg svært ved at tro på, da det er en del af den almindelige
netikette, så med mindre du har skrevet eller gjort noget meget forkert,
har du ingen grund til at skjule dig bag et dæknavn.
Så længe du ikke vil være dit navn bekendt, er det meget svært at tage
dine indlæg alvorligt.
Uden at vide det med sikkerhed, tror jeg at du slet ikke mener hvad du
skriver, men at du blot forsøger at gøre dig interessant eller skabe en
diskussion ved at skrive noget du VED vil provokere nogen.

> 6. Nej, kun fra en forhenværende Ø, som nu hænger sammen med Fyn.

Nåh, Sprogøe Hvis du virkelig er 70 år vil du vide hvad det betyder.

> [...]
>
> Jeg håber du forstår mit indlæg så du finder ud af, at jeg faktisk har
> noget menneskekendskab og livserfaring, som er værd at læse og eventuelt

Du skal vide at jeg ikke på nogen måde føler mig stødt af dine udsagn,
blot af din mangel på pli i forhold til et debatforum som dette. Det er
altfor nemt at skrive hvadsomhelst til og om hvemsomhelst når man ikke
kender hinanden og især når man ikke vil være sit navn bekendt.

Med ønsket om at respektere dine holdninger når jeg ved hvem du er...
venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Uffe Holst

Dato : 27-06-02 16:41

In an article of 25 Jun 2002 Morten Thor wrote:

> [...]
> I gode/dårlige erfaringer med? Er der andre ting I har fundet ud af det er
> praktisk at have når barnet opholder sig ude hele dagen?

Nu vil jeg lige støtte dk-whatever lidt, for dk-whatever har ret i, at for
meget moder- og faderkærlighed ikke altid er det bedste. Når man når hen i
flyverdragtsæsonen, så er det faktisk meget almindeligt at støde på en
masse børn, der simpelthen ikke kan ånde i deres flyverdragter, fordi deres
forældre pakker dem ind i alt for meget. Flyverdragter skal måske nok holde
børnene varme, men det er jo næppe hensigten, at børnene skal koges deri.

Så prøv jer frem. Klæd ungen ordentligt på, og har det lille pus frosset
om tirsdagen, så giv knægten noget mere/andet på om onsdagen.

Og vi skal stadig tænke på, at hvad der er godt nok til dig og mig, er
sikkert også godt nok til børnene. Tværtimod har de sikkert behov for
mindre, eftersom der jo er væsentlig mere krudt i dem end i os, der har
en tendens til at stå stille. Det får i sig selv kroppen til at danne en
masse varme, hvoraf noget nødvendigvis skal væk, for ellers begynder der er
blive for varmt i flyverdragten.

--
Uffe Holst

Fra : JØRGEN ANDERSEN

Dato : 27-06-02 20:02

> [...]
den
> anledning godt tænke mig at høre om andres praktiske erfaringer med

Hej Tina!

Som det første, med smil i øjet, tror jeg ikke en flyverdragt er det rigtige
lige i denne tid. Men det er jo rart at være på forkant. Især når man for
tiden kan finde gode flyverdragter til halvpris. Hvilket jo er herligt.

Jeg ville spørge børnehave, de har efaring med hvad holder og bestemt ikke
gør. Da min søn startede i børnehave (godt nok ikke natur) spurgte vi hvad
man skulle bruge. Eller retterede hvad han ikke fik brug for..... Vi er
meget nærige og hader køb af ting der bare ikke bliver brugt. De kunne
fortælle hvad de havde gode erfaringer med, så vi slap for at købe for ringe
og dyrt.

>Under flyverdragten havde
>jeg egentlig tænkt at give ham thermoundertøj m. >lange ærmer/ben udover
hans
>almindelige undertøj (uldundertrøje). Er det en >god idé?

Nu kender jeg ikke din søn og ved derfor ikke hvor varmblodig han er. Mine
to knægte ville være badet i sved, inden de fik hele på. Jeg kender derimod
en, som ville fryse hvis han ikke fik en trøje mere på. Det kommer også
anpå, om din søn sidder meget og leger. Hvis han "bare" sidder og leger i
sandkasse og ikke røre meget på sig, skal han have mere tøj på. Hvis han
derimod, som min ældste, kun sidder ned når det er tvunget, ja så behøver
han noget mindre.
Men som en skrev, prøv jer lidt frem. Har han det varmt... skal han jo have
noget tøj af. Og omvendt

>Det kræver 2
>flyverdragter, men kræver det også 2 par >vinterstøvler?

Kan kun sige, spørg børnehaven hvilken støvler de kan anbefale og om i
behøver to. Evt. kan et par, være et par billige, som kun bliver brug til
"pænt" brug. Bilen og tantebesøg. Måske kan en jakke være nok her, hvis
barnet ikke skal udenfor og lege. Husk på, at i en varm bil kommer børn
hurtigt til at koge i flyverdragter. De voksne har måske kun en jakke på og
så lidt ekstra op for varmen....

>Hvilket regntøj har I gode/dårlige erfaringer med?

Vi købte et af kraftig kvalitet og kan ikke anbefale dem fra brugsen. Måske
er de blevet forbedret, men vores erfaring er ikke god.

Håber du kan bruge dette til noget

MVH

Conny

PS: undskylder lige, at indlægget blev så langt.