selvmedicinering
Fra : marianne hellemose

Dato : 12-02-01 13:34

Jeg tror at de aller fleste opdrættere i større eller
mindre grad bruger selvmedicinering, hvis man
har 5-20 katte kan det meget hurtigt blive en stor
underskudsforretning, hvis man skal rende til dyrlæge
hver gang der er et problem, og man lære meget hurtigt
at skelne mellem det man kan klare selv og det man
skal til dyrlægen med, har man en fast dyrlæge og
"kender" hinanden, ved dyrlægen som regel også
hvad hun/han roligt kan overlade til opdrætteren

hilsen--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : DK True Trust

Dato : 12-02-01 17:57

Det har da aldrig været en overskudsforretning at opdrætte, uanset om man
besøger dyrlæge eller ej.
Vi har til dags dato ikke haft overskud, ved at opdrætte NFO eller MCO
katte.
Der er så mange andre udgifter, der er dyre end dyrlægeregningen..... vi har
foreksembel brugt tonsvis af penge på at udstille vores katte.
Mange vil nok sige, at det kunne undlades, men det er jo med til netop at
holde en' "up to day" med hvad der sker i udviklingen.
Så er der parringsgebyrene der også koster en hel del,-........
Så posten ved dyrlægen er da kun et mindre beløb.

MAnge miauuer fra Birgitte

--
Breed of Maine Coon and
Norwegian Forest Cat

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-02-01 18:09

Yep - bliver ihvertfald brugt her i huset, til en vis grænse...

Småting, som øjeninfektioner hos killinger (og voksne - sjældent) klarer vi
selv, og har da også adskillige tuber cremer liggende til samme formål...
Synulox har vi også liggende, så vi kan tage en evt. livmoderbetændelse
allerede i opløbet - selvfølgelig med dyrlægebesøg nærmeste hverdag, men
altså uden at skulle styrte afsted en week-end/helligdag for noget, som vi
har prøvet indtil flere gange og kender behandlingen af.
Og ellers er dyrlægen jo aldrig mere end en telefonopringning væk, så man
kan jo altid lige checke evt. behandling inden igangsætning.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

marianne hellemose <skatkat@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:YJQh6.1232$ea6.90430@news000.worldonline.dk...

Fra : Helle Andersen

Dato : 12-02-01 23:25

> [...]
> skal til dyrlægen med, har man en fast dyrlæge og
> "kender" hinanden, ved dyrlægen som regel også
> hvad hun/han roligt kan overlade til opdrætteren

Hej Marianne

Jeg er ikke opdrætter - endnu i hvert fald men
jeg har da 5 katte og har haft kat siden 1984 og
jeg har skam også brugt selvmedicinering ind
imellem.

Jeg tror på, at jeg kender mine katte så godt, at
jeg godt kan skelne mellem de sygdomme jeg
kender til og de jeg er usikker på, og også kan
vurdere, om det er seriøst. Og er jeg den mindste
smule i tvivl, er det naturligvis til dyrlæge.

Jeg har da som regel også efterfølgende ringet til
min dyrlæge og fortalt, hvad jeg har gjort, og hun
har aldrig kommet med et pip om, at det skulle
være forkert og har heller ikke fundet det
nødvendigt at se katten. Da min gamle kat havde
haft blærebetændelse et par gange bad jeg da
også om en recept på en ekstra potion, så jeg selv
kunne starte behandling og tage det i opløbet, hvis
det kom igen, og det fik jeg uden problemer.

Det handler vel også lidt om, at man kender sin
dyrlæge rimelig godt. Min dyrlæge ved godt, at jeg
aldrig vil udlade at gøre noget, hvis jeg er i tvivl,
men at jeg heller ikke har tendens til at
overreagere mht. til sygdomme. Det er faktisk ret
vigtigt for mig, at min dyrlæge stoler på min
vurdering af situationens alvor, så det ikke skal
diskuteres.

--
Hilsen Helle
You will always be lucky if you know how to make friends with strange cats. - Colonial American proverb

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-02-01 23:36

Helle skrev :

[...]
------------------------
ja det er nemlig det, og selvfølgelig kender "kæle-
katte- ejere deres katte lige så godt som opdrættere
jeg ville bare "kun" udtale mig om det jeg var/er
helt sikker på.
-

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-02-01 00:03

"marianne hellemose" <skatkat@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:MyZh6.1735$ea6.134943@news000.worldonline.dk...
> ja det er nemlig det, og selvfølgelig kender "kæle-
> katte- ejere deres katte lige så godt som opdrættere
> jeg ville bare "kun" udtale mig om det jeg var/er
> helt sikker på.

Hej Marianne

Jeg opfattede det nu heller ikke, som om du tog
patent på det

--
Hilsen Helle
I had to get rid of my husband. The cat was allergic.

Fra : Denise

Dato : 13-02-01 08:07

<cut>

> I had to get rid of my husband. The cat was allergic.
Shit, gud ved om det er derfor min kat har allergi, det har jeg aldrig tænkt
på.
Hmmm..... Tænke, tænke.

Hilsen Denise