Problemer med dual CPU computer
Fra : Martin Liversage

Dato : 25-06-02 08:07

Jeg har et mærkeligt problem som jeg har brug for lidt hjælp til at løse.

Computer: ABit VP6 bundkort med 2 stk. Intel PIII 1000 MHz plus alt det
løse. Ingen OC.

Systemet har kørt upåklageligt i snart halvandet år, men i morges var
computeren død. Den var tændt, men reagerede ikke (intet videosignal, ingen
diskaktivitet).

Efter at have rodet en del med systemet har jeg konstateret følgende:

1) Jeg kan boote på én CPU uden problemer.

2) Jeg kan ikke boote på to CPU'er. Når jeg prøver så tænder systemet og
IDE-dioden lyser. Boot sekvensen som indledes med et beep i højtaleren
udebliver og efter måske 20 sekunder slukker IDE-dioden. Der er stadig strøm
på systemet, kølerne suser osv., men den booter bare ikke.

3) Uanset hvilken af de to CPU'er jeg tager ud kan jeg fint boote og bruge
systemet. Jeg har dog ikke prøvet at bytte om på CPU'erne.

Eftersom jeg kan boote på hver af CPU'erne så slutter jeg at begge CPU'er er
i orden. Eftersom systemet kan køre på én CPU slutter jeg at bundkortet er i
orden. Men der må jo være noget galt med enten bundkortet, én af CPU'erne
eller en kombination af disse.

Nogle gode forslag? Hvad skal jeg skifte for at få mit system i drift igen?

--
Martin

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 25-06-02 09:53

> [...]
>
> 3) Uanset hvilken af de to CPU'er jeg tager ud kan jeg fint boote og bruge
> systemet. Jeg har dog ikke prøvet at bytte om på CPU'erne.

Jeg har oplevet noget tilsvarende på mit Abit BP6. Det viste sig at være en
kondensator som var for lille (100 uF istedet for 1500 uF). Dette gør at i
opstarten og andre situationer hvor der skal bruges lidt ekstra strøm, så
halter den bagefter og systemet skaber sig.
Jeg ved ikke om det kan være samme problem hos dig, men din forklaring lyder
meget som de problemer jeg havde med mit mobo.

MVH

Thomas

Fra : K E Nielsen

Dato : 25-06-02 12:56

Et forslag:?
En defekt i PSU'en - Når du har to CPU'er i trækkes der mere strøm.
Prøv en anden PSU (minimum 300 W).

Fra : Martin Liversage

Dato : 26-06-02 15:53

"Martin Liversage" <nospam100110818a@liversage.com> wrote in message
> Systemet har kørt upåklageligt i snart halvandet år, men i morges var
> computeren død. Den var tændt, men reagerede ikke (intet videosignal,
ingen
> diskaktivitet).

To fine råd om at systemet muligvis mangler tilstrækkeligt strøm. Mange tak
for det. Jeg har renset PSU'en og nu kan jeg ind imellem boote systemet på
to CPU'er selv om systemet ikke kører så længe. Jeg tror I har ramt hovedet
på sømmet og i aften prøver jeg en ny PSU.

--
Martin

Fra : Martin Liversage

Dato : 26-06-02 21:57

"Martin Liversage" <nospam100111008a@liversage.com> wrote in message
> [...]
> systemet på to CPU'er selv om systemet ikke kører så længe. Jeg tror I har
> ramt hovedet på sømmet og i aften prøver jeg en ny PSU.

Øv, det hjalp ikke. Jeg er begyndt at tro at det er bundkortet som har et
problem. I hvert fald holdt blæseren til den ene cpu pludselig op med at
rotere mens jeg skiftede PSU'er. Jeg har tjekket med forskellige blæsere
osv. og der er altstå noget galt med en ene "header" på bundkortet. Nå, det
passer jo fint med at systemet kun kan køre med en CPU... :(

--
Martin

Fra : _^o^_

Dato : 27-06-02 14:37

On Tue, 25 Jun 2002 09:07:15 +0200, "Martin Liversage"
<nospam100110818a@liversage.com> wrote:

>Nogle gode forslag? Hvad skal jeg skifte for at få mit system i drift igen?

for at gøre en kort historie lang :) Jeg har oplevet totalt det samme
med et VP6 bundkort også, jeg fik mit byttet på garanti. Det er
bundkortet der er defekt.

Mvh.
--
irc: #thepub on /server irc.gamers-net.com