Internt Modem.
Fra : Tove Krieger

Dato : 24-06-02 21:59

Jeg havde en forespørgsel inde i gruppen for ca. en uge siden angående min
datters interne PCI modem, og takker hermed for de svar jeg fik. Desværre
virkede ingen af dem. Der ville stadig ikke komme nogen klartone ved opkald.

Nu er spørgsmålet så, kan man deaktivere et internt modem (uden at man
behøver at pille det ud af kabinettet)? Hun får et eksternt K56 modem, som
jeg vil prøve at slutte til. Jeg er bare bange for at det interne modem
bliver fundet af computeren næste gang hun booter, selvom jeg sletter det og
driveren fra systemet. En ven af hende mener at det kan deaktiveres, men jeg
tror ikke at han har ret. Hun har Windows XP. Jeg kan sagtens pille det ud,
men hun vil gerne beholde det i, hvis det senere skulle vise sig, at det kan
bruges.

Er der mon nogen af jer kloge hoveder der ved det ?

Venlig hilsen

Tove

Fra : David Christiansen

Dato : 24-06-02 22:15

"Tove Krieger" <mivser@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> bruges.
>
> Er der mon nogen af jer kloge hoveder der ved det ?

Jeg har mange gange oplevet at interne modems ikke er så glade for XP...
Eller er det omvendt?
Men ja, det kan slåes fra inde fra BIOS. Præcis hvordan man gør står i
manualen til bundkortet. Da det er forskelligt fra BIOS til BIOS, er det
svært at give et mere specifikt svar.

Med venlig hilsen

David

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-06-02 22:38

Mange tak til David Christiansen som skrev: Men ja, det kan slås fra inde i
BIOS................

Der er blot et lille problem, som jeg har beskrevet tidligere (altså i min
sidste forespørgsel for en uge siden). Vi har ingen manual til
motherboardet, og bios'en er fra "Ruder Konges Tid". Man kan ikke ændre
noget, den siger F10=akcepter, og Esc.=afslut. Intet der indikerer at man
kan ændre noget som helst. De gamle Compaq bios'er er helt umulige. En ven
fortalte, at så kan man trykke Alt+P, så skulle der ske noget, men jeg tør
faktisk ikke prøve. Sæt nu at computeren går ned. Mon ikke jeg hellere må
tage det interne modem ud af kabinettet. Det kan der vel ikke ske noget
ved.

Venlig hilsen

Tove

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 25-06-02 09:52

Det kan kun slås fra i BIOS hvis modemet er on-board(dvs. fast monteret på
bundkortet).
Hvis det enten sidder i et PCI/ISA slot kan det ikke slås fra i BIOS.

Gør som Kasper Guldmann Nielsen skriver, disable det under
enhendshåndtering.
Derefter kommer den ikke og spørger om drivere eller finder nyt hardware
under opstart mere.

For at det kommer til at virke skal du ihverfald have den korrekte driver
til modemet.
Se på Compaq's hjemmeside efter den korekte driver. Du kan evt. osse prøve
med en af de
indbyggede standard drivere i XP - de virker som regel osse.

Det vil intet ske ved at trykke Alt+P. Når nu der kommer en blinken cursor
oppe i venstre
eller højre hjørne skal du trykke på F10. Du skal ikke holde F10 tasten
nede, du skal bare
"tappe" på den med et ½ sekunds mellemrum indtil du kommer ind i BIOS.

Der kan intet ske ved at tage modemet fysisk ud af computeren.

Fra : Kasper Guldmann Niel~

Dato : 24-06-02 22:35

Du kan også gå ind i device manager / enhedshåndtering og finde modemet
derinde. højreklik på det, og vælg disable(jeg ved ikke hvad det hedder på
dansk, men det skulle være til at find ud af)

MVH
Kasper

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-06-02 21:12

Tusind tak til alle jer herlige gutter der har givet mig råd.

Jeg deaktiverede det interne modem i enhedshåndteringen, og sluttede det
nyerhvervede eksterne modem til. Da der tilsyneladende ikke var en driver
der passede til Windows XP, brugte jeg den standard 56000 driver der var på
listen.

Guess what. Det funkede. Min datter er lykkelig, og endnu en gang tak fra
hende også.

Venlig hilsen

Tove Krieger