Sandheder omkring FWA
Fra : mazzoo

Dato : 12-02-01 12:56

Et par sandheder om FWA:

1. 2MB+ har kun en dækning på 3-5 KM fra antennen !
2. 2MB- har en dækning på 20KM fra antennen
3. Antennerne vil først blive sat op i de store byer
4. Det eneste krav Sonofon og de andre udbydere skal overholde er en dækning
på 60% af danmark i 2005.(hmm)

Disse oplysninger er fra butlerNetworks http://www.butlernetworks.com/ (Jeg
har ringet til dem og forhørt mig)

-maZZoo

Fra : Allan Joergensen

Dato : 12-02-01 12:58

mazzoo <mazzoo@nautrup.com> wrote:

>1. 2MB+ har kun en dækning på 3-5 KM fra antennen !
>2. 2MB- har en dækning på 20KM fra antennen
>3. Antennerne vil først blive sat op i de store byer

Det kan nok ikke komme som en overraskelse for de fleste.

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-02-01 13:27

Damn sonofon bliver witch huntet da de på deres side siger de vil dække 95 %
af dk inden sommer 2001

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-02-01 13:41

"Peter Jensen" <peterrjensen@privat.dk> wrote in message
> Damn sonofon bliver witch huntet da de på deres side siger de vil dække 95
%
> af dk inden sommer 2001

Det kommer vel an på om de kan anvende det udstyr de i forvejen har siddende
på deres master.

--
Bjarke Andersen

Fra : Stine Darmer

Dato : 12-02-01 15:44

"Peter Jensen" <peterrjensen@privat.dk> wrote in message
> Damn sonofon bliver witch huntet da de på deres side siger de vil dække 95
%
> af dk inden sommer 2001

Det må de jo også gerne, det andet er bare et minimum, som de skal. Hvis de
ønsker at yde mere, må de altså godt :)

/Stine

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 13-02-01 22:31

"Peter Jensen" <peterrjensen@privat.dk> writes:

> Damn sonofon bliver witch huntet da de på deres side siger de vil
> dække 95 % af dk inden sommer 2001

Og? Det er der jo ingen der siger de ikke må. De har (som de andre
licenshavere) lovet Telestyrelsen en minimums udrulningshastighed over
de næste fem år. Der er ingen der siger, de ikke må gøre det
hurtigere end lovet.

/Lars
--
Look out honey 'cause it's news and technology
ain't got time to make no apology

Fra : Gerner Mo

Dato : 12-02-01 23:07

On Mon, 12 Feb 2001 12:56:05 +0100, "mazzoo" <mazzoo@nautrup.com> wrote:

>Et par sandheder om FWA:

Hmmm.

>1. 2MB+ har kun en dækning på 3-5 KM fra antennen !
>2. 2MB- har en dækning på 20KM fra antennen
>3. Antennerne vil først blive sat op i de store byer

Sonofon vil benytte bestående antennenet, så antennerne er allerede opsat.

>4. Det eneste krav Sonofon og de andre udbydere skal overholde er en dækning
>på 60% af danmark i 2005.(hmm)

Selv hmmm. Iøvrigt er de ikke per automatik udbydere af f.eks. internet. De er
tilstandshavere og kan (skal) give alle internetudbydere adgang til deres
frekvenser.

>Disse oplysninger er fra butlerNetworks http://www.butlernetworks.com/ (Jeg
>har ringet til dem og forhørt mig)

Ret mærkeligt at visse oplysninger skulle være så let tilgængelige.:
Jeg vil ikke kalde nogen løgner,meeeen læs lige her.:

> [...]
>og demografisk udbredelse senest skal være opfyldt.

>Bilag 1
>FWA-nettets udbygning
>Udbygningsplan:
>I overensstemmelse med tilladelsens punkt 4, litra b, skal FWA-nettet på
>baggrund af tilladelsesindehaverens bindende tilkendegivelser herom udbygges
>i overensstemmelse med nedenstående udbygningsplan. De anførte datoer
>angiver de tidspunkter, hvor de opgivne procenttal for geografisk og demo-grafisk
>udbredelse senest skal være opfyldt:
>Oplysningerne er ikke offentligt tilgængelige.

Sååååååå ??? Dit punkt er altså ikke offentligt

Iøvrigt er der et krav, som er offentlig tilgængelig, og det er at
tilladelshaverne skal have en soliditets % på 20.

>4a) Tilladelsesindehaveren skal til stadighed som minimum have en
>soliditetsgrad på 20 procent.

Iøvrigt er der en masse andre (mest tekniske) krav de skal opfylde.

Jeg mener også at kunne tolke et andet krav til, at de skal oprette
samtrafikaftaler med dem der måtte ønske sig en sådan.
Det kunne betyde at Tele Danmark kunne komme ind som ISP og konkurrere på lige
vilkår. (hvis det eksistere for dem)

En sandhed jeg længe har forsøgt at få fat i, er om man kan skifte udbyder af
internettjenester med det udstyr man køber/lejer. Alle tilstandshavere har
hvert sit sendebånd og hver sit modtagebånd.
(så alle kan oprette forbindelse i samme område, blot de ikke forstyrrer
hinanden)

Jeg mener sende/modtage båndet kun er 27 Mhz bredt, så det drejer sig om at
klemme en vis del sammen hvis flere skal have adgang samtidigt. Jeg ser ikke
noget bredbånd der. ( måske 177 Kbs download med 24-56 Kbs oploadhast)

--
30392174@pager.icq.com

Fra : mazzoo

Dato : 13-02-01 08:58

Jeg ringede op til dem, snakkede med en. Og fik de svar jeg har skrevet.
Andet kan jeg inta sige ;=)

-maZZoo

Fra : Gerner Mo

Dato : 13-02-01 13:23

On Tue, 13 Feb 2001 08:57:54 +0100, "mazzoo" <mazzoo@nautrup.com> wrote:

>Jeg ringede op til dem, snakkede med en. Og fik de svar jeg har skrevet.
>Andet kan jeg inta sige ;=)

Meget muligt, men du spørger nok det forkerte sted.
I Danmark er det telestyrelsen der ligger inde med den info jeg gav.
Ring igen og spørg hvor de har det fra de fortæller, med hensyn til at
oplysningerne ikke er offentliggjort. (med forbehold af at sonofon ikke selv
har offentliggjort det, men hvor har de så det)

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 13-02-01 22:25

Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk> writes:

> Meget muligt, men du spørger nok det forkerte sted.

Hvis man vil vide, hvad Butler Networks har af planer for udrulning af
det FWA netværk de har fået licens til, så lyder det da som en rimelig
plan at spørge Butler Networks.

> I Danmark er det telestyrelsen der ligger inde med den info jeg gav.

Ja, Telestyrelsen kan fortælle dig, hvad der står i betingelserne for
licenserne. De kan derimod ikke fortælle, hvad den enkelte operatør
har af planer.

> Ring igen og spørg hvor de har det fra de fortæller, med hensyn til at
> oplysningerne ikke er offentliggjort.

Fra sig selv, må man gå ud fra.

> (med forbehold af at sonofon ikke selv
> har offentliggjort det, men hvor har de så det)

Hvis man vil kende Sonofons planer skal man nok spørge Sonofon.

/Lars

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-02-01 12:03

In article <11mg8tg25qcndmmrkivipl2n91ahpgk8hj@4ax.com>, Gerner Mo wrote:

>Sonofon vil benytte bestående antennenet, så antennerne er allerede opsat.

Masterne, ja - men da ikke antennerne?

--
Andreas Plesner Jacobsen | BOFH excuse #109:
Der arbejder for WOL, |

Fra : Gerner Mo

Dato : 13-02-01 13:16

On Tue, 13 Feb 2001 11:02:57 GMT, apj@nerd.dk (Andreas Plesner Jacobsen)
wrote:

>Masterne, ja - men da ikke antennerne?

Masterne, ja. Jeg ved naturligvis ikke om de har antenner der passer opsat.
Jeg tænkte nok på min egen antenneskov, hvor masten er en selvfølge.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-02-01 19:25

"Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Masterne, ja. Jeg ved naturligvis ikke om de har antenner der passer
opsat.
> Jeg tænkte nok på min egen antenneskov, hvor masten er en selvfølge.

Hvad med transmitterne, hele det IT-tekniske system samt en masse folk til
at lave arbejdet?

mvh
Bjørn

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-02-01 21:16

> Masterne, ja - men da ikke antennerne?

Du har selv. ret i at det kun er masterne der er opsat, men uden at vide
noget vil jeg tro at den væsenligste udgift/udfordring ligger i at finde
masteplacering, få tilladelse, få fiber ud til den og få den opsat.
Alt dette er jo gjort...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-02-01 21:30

In article <PBgi6.57131$zw.1011437@twister.sunsite.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> [...]
>noget vil jeg tro at den væsenligste udgift/udfordring ligger i at finde
>masteplacering, få tilladelse, få fiber ud til den og få den opsat.

Der er stor forskel på den båndbredde der skal til for at kunne trække
GSM-master og for at kunne trække FWA.

--
Andreas Plesner Jacobsen | All intelligent species own cats.
Der arbejder for WOL, |

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-02-01 21:46

> Der er stor forskel på den båndbredde der skal til for at kunne trække
> GSM-master og for at kunne trække FWA.

Klart, men hvis der allerede er en fiber kan man jo i mange tilfælde nøjes
med at opgradere ende-udstyret.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-02-01 21:49

In article <_1hi6.57453$zw.1013507@twister.sunsite.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

>Klart, men hvis der allerede er en fiber kan man jo i mange tilfælde nøjes
>med at opgradere ende-udstyret.

Nu har jeg ikke være med til at bygge dem, men det tror jeg ikke du skal
regne med.
Det er evigt mange gange dyrere at grave en fiber ned og afskrive den
end at købe E1'er gennem en samtrafik-aftale.

--
Andreas Plesner Jacobsen | You can't have everything. Where would you put it?
Der arbejder for WOL, |    -- Steven Wright

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 13-02-01 22:31

Hej...

>Det er evigt mange gange dyrere at grave en fiber ned og afskrive den
>end at købe E1'er gennem en samtrafik-aftale.

Nu er det vel et spørgsmål om de overhoved skal grave mere fiber ned ?
(bortset fra enkelte steder) kunne man ikke tænke sig at de ville gøre
som de allerede gør med GSM nettet, nemlig forbinder de enkelte master
via en radiolink, istedet for nedgravede kabler... Jeg har sådan en fyr
stående lige uden for min hoveddør, og ud over GSM antenner m.m. sidder
der også et par små paraboler som forbinder "min" mast med de 2
nærmeste. Samme princip kunne tænkes anvendt til FWA.
--
M.v.h. Ole

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-02-01 22:35

In article <6h9j8ton7fd97h4g3eotjd2afq2aq41hts@4ax.com>, Ole Rasmussen wrote:

> [...]
>(bortset fra enkelte steder) kunne man ikke tænke sig at de ville gøre
>som de allerede gør med GSM nettet, nemlig forbinder de enkelte master

Jeg vil da tro (håbe) at de har noget jordbaseret udstyr som backup,
sådan en eller et par E1'er er jo rigeligt for GSM.
Hvis de ikke har kan det vel forklare noget om de ustabiliteter jeg har
hørt folk har med Sonofon som operatør (kun hørt, ikke oplevet, jeg
bruger dem ikke).

--
Andreas Plesner Jacobsen | Don't be humble ... you're not that great.
Der arbejder for WOL, |    -- Golda Meir

Fra : Jens Friholm

Dato : 14-02-01 15:37

apj@nerd.dk (Andreas Plesner Jacobsen) wrote in
<slrn98ja4d.ku0.apj@dustpuppy.worldonline.dk>:

> [...]
>Hvis de ikke har kan det vel forklare noget om de ustabiliteter jeg har
>hørt folk har med Sonofon som operatør (kun hørt, ikke oplevet, jeg

Hej Andreas

Jeg tror FWA udbyderene vil bruge fiber, radiokæde eller en god blanding af
begge. Da uplinket fra FWA boksene typisk er ethernet eller STM-1ere er E1
en skidt løsning. FWA kunne hvis endeudstyrs prisen tillader det blive en
reel konkurrent til xdsl.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-02-01 16:53

In article <2Kwi6.138$kZ1.4607@news.get2net.dk>, Jens Friholm wrote:

> [...]
>en skidt løsning. FWA kunne hvis endeudstyrs prisen tillader det blive en

Vi talte også om, hvad de havde i drift for at drive GSM i øjeblikket.

--
Andreas Plesner Jacobsen | 'Tis the dream of each programmer,
Der arbejder for WOL, | Before his life is done,

Fra : Gerner Mo

Dato : 14-02-01 22:32

On Wed, 14 Feb 2001 14:36:46 GMT, ggggrrr24@hotmail.com (Jens Friholm) wrote:

> [...]
>en skidt løsning. FWA kunne hvis endeudstyrs prisen tillader det blive en

Vedrørende trådløst internet !
Læs http://www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=147933 og fortæl hvordan
det gøres rent teknisk og hvilken licens de har fået, samt hvilken frekvens
der bruges. Besvarelsen er åben for alle.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-02-01 10:09

In article <g5ul8tolu8lidlufftm3ev0qtm4uo9omo7@4ax.com>, Gerner Mo wrote:

>Læs http://www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=147933 og fortæl hvordan
>det gøres rent teknisk og hvilken licens de har fået, samt hvilken frekvens
>der bruges. Besvarelsen er åben for alle.

Hurtigt svar: 802.11 - 11Mbps trådløst ethernet, på ulicenseret
frekvens, alle kan ligge og slås om frekvensen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | BOFH excuse #41:
Der arbejder for WOL, |

Fra : Gerner Mo

Dato : 15-02-01 10:51

On Thu, 15 Feb 2001 09:09:16 GMT, apj@nerd.dk (Andreas Plesner Jacobsen)
wrote:

>Hurtigt svar: 802.11 - 11Mbps trådløst ethernet, på ulicenseret
>frekvens, alle kan ligge og slås om frekvensen.

Nå, lige som 27 Mhz privatradio, hvor man vel stadig sender packetradio.
802.11, siger det noget om frekvensen ? Mhz ?

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-02-01 10:55

In article <8e9n8tseuq50gpl5uvomdqqkspfugbeo9a@4ax.com>, Gerner Mo wrote:

>Nå, lige som 27 Mhz privatradio, hvor man vel stadig sender packetradio.
>802.11, siger det noget om frekvensen ? Mhz ?

802.11b kører ihvertfald 2.4GHz
802.11 er en IEEE standard, du kan finde den på www.ieee.org

--
Andreas Plesner Jacobsen | Neckties strangle clear thinking.
Der arbejder for WOL, |    -- Lin Yutang

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-02-01 11:24

> Nå, lige som 27 Mhz privatradio, hvor man vel stadig sender packetradio.
> 802.11, siger det noget om frekvensen ? Mhz ?

lyder mere som navnet på protokollen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-02-01 17:37

On Tue, 13 Feb 2001 22:30:40 +0100, Ole Rasmussen wrote:

> [...]
>der også et par små paraboler som forbinder "min" mast med de 2
>nærmeste. Samme princip kunne tænkes anvendt til FWA.

Det er almindeligt at bruge radiokæde til at levere de par E1 linier
der skal til for at forsyne en GSM mast, og sådanne radiokæde licenser
er forholdsvis nemme at få, da de ikke bruger et ret stort frekvensbånd,
men til FWA skal man nok have 34 Mbps eller 155 Mbps, og så er det straks
sværere at få en licens ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 13-02-01 22:29

"mazzoo" <mazzoo@nautrup.com> writes:

> 1. 2MB+ har kun en dækning på 3-5 KM fra antennen !
> 2. 2MB- har en dækning på 20KM fra antennen

Refererer "2MB+" og "2MB-" her til hhv 26 GHz og 3.5 GHz systemer?
Butler har licens til begge dele.

> 3. Antennerne vil først blive sat op i de store byer

Det lyder rimeligt. Hvis der skal økonomi i sådan et projekt, er det
nok klogt at starte der hvor man rammer flest muligt potentielle
kunder pr. basestation. Ingen magi her.

> 4. Det eneste krav Sonofon og de andre udbydere skal overholde er en dækning
> på 60% af danmark i 2005.(hmm)

De enkelte operatører har i deres ansøgning om en licens lovet en
udrulningshastighed, med angivelse af, hvor stor del af Danmark
befolkning der potentielt er dækker pr. 31/12/2001, 31/12/2002, ...,
31/12/2005. De enkelte operatører har ikke nødvendigvis lovet det
samme, og der er ikke nødvendigvis lovet det samme for 3.5 GHz og 26 GHz.

/Lars