Linux PC ?
Fra : Kim Bech Andersen

Dato : 24-06-02 20:36

Hej

Er der nogen der har et bud på om denne F@miliy Net PC
(http://www.computercity.dk/annonce/CC_210602.pdf) fra computercity
kunne være en billig Linux PC løsning ?

mvh

Kim

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-06-02 21:57

In article <02tehuklttu96a7lno8qmvj29l23kd9bpc@4ax.com>,
Kim Bech Andersen <kiban@bistrup.dk> wrote:

> Hej
>
> Er der nogen der har et bud på om denne F@miliy Net PC
> (http://www.computercity.dk/annonce/CC_210602.pdf) fra computercity
> kunne være en billig Linux PC løsning ?

Det ser da sådan ud. Overvejer at køre ud for at se på den. Hvis den er
lydløs er den perfekt til mail og web

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-06-02 06:35

Kim Bech Andersen <kiban@bistrup.dk> skrev....

> Er der nogen der har et bud på om denne F@miliy Net PC
> fra computercity kunne være en billig Linux PC løsning ?

Den maskine ville fint kunne køre Linux i forhold til specs. Afhængig
af formålet kunne det være en idé med mere RAM. Især hvis
grafikkortet benytter shared RAM, hvilket sikkert er tilfældet.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-06-02 18:31

In article <Xns92384D2811929KENTOLDHOJ@212.54.64.134>,
"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote:

> [...]
> af formålet kunne det være en idé med mere RAM. Især hvis
> grafikkortet benytter shared RAM, hvilket sikkert er tilfældet.

Jeg har lige købt en. Den er rimelig kompakt, siger ikke meget. Ingen
CPU blæser. Er ikke begyndt at smide OS på endnu.

Den er lavet af MNC http://www.mnc.fr - Direkte produktlink:
http://www.mnc.fr/fr/produits/index.php?menu=familynet - Koster her 599
euro med et trådløst tastatur og Win98.

Sælges i DK uden ledninger / tastatur / mus.

På fronten er der adgang til DVD drev, og bag en låge mikrofon og
hovedtelefonudgang samt 2 USB porte. DVD drevet er et noname produceret
i May 2000.

Bagpå er der følgende stik:
PS/2 mus + PS/2 tastatur + 2 USB + netværk + modem (ledning hertil er
det eneste der følger med. Der var ingen strømledning). Printer port,
Joystick port, mini-DIN mærket Digital Out, Lydudgang mærket 4.1 Channel
Front out, lydudgang mærket rear out, og endelig mikrofonudgang. Der er
intet floppy drev.

På bunden af kabinettet er et klistermærke med et serienummer til
WinDVD, så man får åbenbart licens til denne selvom der ikke medfølger
software (der var også en driverCD som jeg fik ved kassen)

Der er en lille strømforsyning med en lille blæser.

Indeni:

Strømforsyningen er en model PS100. Max belastning 12 + 5 volt = 54
watt. Så den er ikke strømslugende.

Der er 2 RAM sokler, og RAM i den ene. For at sætte mere i, eller
servicere harddisk / DVD drev, så skal bore 4 popnitter ud der holder
drevmonteringssektionen til fronten.

Men producentens website står at RAM kan udvides til 512Mbyte. Og jvf.
den nye købelov hænger forretningen på dette. Og RAM, harddisk og
indstikskort er dele som slutbruger selv kan sætte i en PC uden
garantiens bortfald. Hvordan det problem løses ved jeg ikke.

DVD drevet er et Matsushita SR-8585-B (Panasonic)

Harddisk og DVD drev sidder på samme ATA-100 kabel. Der er kun den ene
IDE connector på bundkortet. Derudover er der en floppy connector.

CPU'en har passiv køling - altså ingen blæser, og sidder i sokkel. Og
ved siden af sidder der en anden chip med en 3x3.5 cm køleplade
(estimeret størrelse).

Af synlige chips er der på bundkortet er der:
Award BIOS i sokkel
Chrontel CH7007A (Digital video -> decoder med Macrovision)
iTE IT8712F-A (PCI-to-ISA Bridge +1 Parallel Port +2 UARTs)
Intel PW82801AA (South Bridge I/O controller. Anvendes til 810e/815e
North Bridge chip).
HSP56 - CMI8738/PCI - HRTF Audio Com (PCI 5.1 CH Audio Chip - Denne er
dog muligvis kun den billige 4 kanals chip)
SiS 900 - (Fast ethernet controller)
PCNet HT2001 - Jeg ved ikke om dette bare en en media converter ? Sis
900 er jo controlleren.

Derudover er modemet uden store chips, og på sin egen printplade.
Sandsynligvis WinModem. Men jeg skal ikke bruge det.

Der er en rød lysdiode på bundkortet når der er strøm til maskinen.

Inde i Award Bios (Password et) er RAM sat til langsomste settings, og
der er andre interessante valg:
CAS 3, cycle time 6/8, RAS-to-CAS 3, RAS Pre 3.
System BIOS og Video BIOS cacheable
USB Keyboard support disable
TV System Selection: PAL (NTSC kan også vælges. Hvor er SECAM ?)
Onboard IR port Disabled - Kan heller se sensor
Parallel port: ECP
Wake-on-LAN/Ring: Disabled
Consumer IR Port Address: Disabled
CPU Host/SDRAM/PCI clock: 66/100/33 MHz
Kan også sættes til default, 75/112/37, 83/83/41, 100/100/33
CPU multipliers op til 10.5 er supporteret.
Vcore kan ikke sættes men er 1.71 Volt

I et åbent kabinet er min CPU Temp nu 54C efter 5 minutter i bios

CPU'en må pga Vcore være en SL4PC som er FC-PGA, stepping cC0. Der kan
således teoretisk smides en 1GHz Celeron i maskinen. Linux siger Celeron
Coppermine Stepping 6.

Harddisken er en QUANTUM FIREBALLlct20 10 med 418 KiB cache, kører UDMA
33.
DVD drev findes som 40x, 512k cache, UDMA 33.

Harddisken siger noget når den søger. Angiveligt under 3dB. Den er
langsom, i størrelsesorden med en bærbar disk, 4500 RPM med en søgetid
på 12ms. Specsheet siger denkun har 128k buffer. Den har ATA-100
interface. Harddisken er helt upartitioneret.

DVD drevet suser en del når det kører.

Mandrakes installer finder en Intel 810/815 framebuffer device, og
bruger 2Mbyte RAM til installeren. Den kører altså shared RAM. Der er
hardware support i FB devicen, men X 3.3.6 til installeren supporterer
ikke accelerator type 37.

Flere oplysninger når den er kørt helt op. I dag eller en af de nærmeste
dage.

Fra : Kasper Guldmann

Dato : 25-06-02 19:46

Wow, en nice gennemgang. Den lyder ellers ok til pengene.
Lige lidt ekstra spørgsmål.
Vil en sådan petite kunne trække win2k server? det er bare til en lille ftp
og lidt.
Vil denkunne kobles op på en normal skærm?
Er der plads til et PCI-kort?

mvh Kasper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-06-02 22:08

In article <afadpu$la2$1@news.net.uni-c.dk>,
"Kasper Guldmann" <kasper@FJERNESjellingnet.dk> wrote:

> Wow, en nice gennemgang. Den lyder ellers ok til pengene.
> Lige lidt ekstra spørgsmål.
> Vil en sådan petite kunne trække win2k server? det er bare til en lille ftp
> og lidt.

Der skal mere RAM i. Anvender alm. SDRAM PC100. Men butikken skal lige i
gang med boremaskinen for at få drevsektionen ud så RAM'en kan monteres.
Jeg spørger dem i morgen hvad jeg gør. Om de vil gøre det, eller om jeg
selv skal i gang. Jeg vil ikke betale for det. RAMopgradering er noget
man er stillet i forventning fra producentens website. Og forhandleren
er ansvarlig for dette.

> Vil denkunne kobles op på en normal skærm?

Yes. Mandrake sparkede den op i 1280x1024@85Hz som default. Det er den
PnP skærmopløsning Sony anbefaler på min skærm.

> Er der plads til et PCI-kort?

Desværre.

Jeg droppede Mandrake, og fik lavet en OpenBSD boot CD. Så det er hvad
den nu kører. Her er lige en dmesg til interesserede. Beklager linewraps.

OpenBSD 3.1-current (GENERIC) #235: Mon Jun 24 11:29:07 MDT 2002
deraadt@i386.openbsd.org:/usr/src/sys/arch/i386/compile/GENERIC
cpu0: Intel Pentium III (Coppermine) ("GenuineIntel" 686-class, 128KB L2
cache) 568 MHz
cpu0:
FPU,V86,DE,PSE,TSC,MSR,PAE,MCE,CX8,SYS,MTRR,PGE,MCA,CMOV,PAT,PSE36,MMX,FX
SR,SIMD
real mem = 65581056 (64044K)
avail mem = 55214080 (53920K)
using 826 buffers containing 3383296 bytes (3304K) of memory
mainbus0 (root)
bios0 at mainbus0: AT/286+(c2) BIOS, date 03/23/01, BIOS32 rev. 0 @
0xfb0c0
apm0 at bios0: Power Management spec V1.2
apm0: AC on, battery charge unknown
pcibios0 at bios0: rev. 2.1 @ 0xf0000/0xb540
pcibios0: PCI IRQ Routing Table rev. 1.0 @ 0xfdf30/96 (4 entries)
pcibios0: PCI Exclusive IRQs: 3 4 10 11
pcibios0: PCI Interrupt Router at 000:31:0 ("Intel 82371SB PCI-ISA" rev
0x00)
pcibios0: PCI bus #1 is the last bus
bios0: ROM list: 0xc0000/0xa000 0xcc000/0x8000
pci0 at mainbus0 bus 0: configuration mode 1 (no bios)
pchb0 at pci0 dev 0 function 0 "Intel 82810E" rev 0x03: rng active,
8Kb/sec
vga1 at pci0 dev 1 function 0 "Intel 82810E Graphics" rev 0x03
wsdisplay0 at vga1: console (80x25, vt100 emulation)
wsdisplay0: screen 1-5 added (80x25, vt100 emulation)
ppb0 at pci0 dev 30 function 0 "Intel 82801AA Hub-to-PCI" rev 0x02
pci1 at ppb0 bus 1
sis0 at pci1 dev 4 function 0 "SIS 900 10/100BaseTX" rev 0x02: irq 11
address 00:d0:09:ad:71:1a
ukphy0 at sis0 phy 0: Generic IEEE 802.3u media interface
ukphy0: OUI 0x000760, model 0x0000, rev. 0
cmpci0 at pci1 dev 5 function 0 "C-Media Electronics CMI8738/C3DX Audio"
rev 0x10: irq 10
audio0 at cmpci0
"C-Media Electronics HSP56 AMR" rev 0x10 at pci1 dev 5 function 1 not
configured
pcib0 at pci0 dev 31 function 0 "Intel 82801AA LPC" rev 0x02
pciide0 at pci0 dev 31 function 1 "Intel 82801AA IDE" rev 0x02: DMA,
channel 0 wired to compatibility, channel 1 wired to compatibility
wd0 at pciide0 channel 0 drive 0: <QUANTUM FIREBALLlct20 10>
wd0: 8-sector PIO, LBA, 9787MB, 16383 cyl, 16 head, 63 sec, 20044080
sectors
atapiscsi0 at pciide0 channel 0 drive 1
scsibus0 at atapiscsi0: 2 targets
cd0 at scsibus0 targ 0 lun 0: <MATSHITA, DVD-ROM SR-8585, 1W29> SCSI0
5/cdrom removable
wd0(pciide0:0:0): using PIO mode 4, Ultra-DMA mode 2
cd0(pciide0:0:1): using PIO mode 4, Ultra-DMA mode 2
pciide0: channel 1 ignored (disabled)
uhci0 at pci0 dev 31 function 2 "Intel 82801AA USB" rev 0x02: irq 4
usb0 at uhci0: USB revision 1.0
uhub0 at usb0
uhub0: vendor 0x0000 UHCI root hub, class 9/0, rev 1.00/1.00, addr 1
uhub0: 2 ports with 2 removable, self powered
isa0 at pcib0
isadma0 at isa0
pckbc0 at isa0 port 0x60/5
pckbd0 at pckbc0 (kbd slot)
pckbc0: using irq 1 for kbd slot
wskbd0 at pckbd0: console keyboard, using wsdisplay0
pmsi0 at pckbc0 (aux slot)
pckbc0: using irq 12 for aux slot
wsmouse0 at pmsi0 mux 0
pcppi0 at isa0 port 0x61
midi0 at pcppi0: <PC speaker>
sysbeep0 at pcppi0
lpt0 at isa0 port 0x378/4 irq 7
npx0 at isa0 port 0xf0/16: using exception 16
biomask 4010 netmask 4810 ttymask 5892
pctr: 686-class user-level performance counters enabled
mtrr: Pentium Pro MTRR support
dkcsum: wd0 matched BIOS disk 80
root on wd0a
rootdev=0x0 rrootdev=0x300 rawdev=0x302

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 26-06-02 10:03

> Jeg droppede Mandrake

Nogen speciel grund til det? Var der noget der ikke virkede?

Kim

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-06-02 17:53

In article <3d1982e8$0$242$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
"Kim Søvsø Pedersen" <kim@kimpedersen.dk> wrote:

> Nogen speciel grund til det? Var der noget der ikke virkede?

Næh, men nu da det skal være min stabile 24/7 server, og da jeg kører en
anden BSD unix på min primære bærbare (Apple iBook med Mac OS X =
BSD 4.4), så valgte jeg i stedet at smide OpenBSD på den. OpenBSD har
problemer med en af komponenterne til lydkortet, som jeg alligevel ikke
skal bruge.

Fra : Line Wolff

Dato : 26-06-02 10:21

Nu har jeg læst din super gennemgang et par gange, men kan ikke se hvilken
udgang der er til monitor (måske er det mig der er blind - who knows Er
det alm. VGA eller DVI? Måske SVHS (der står i annoncen at det kan kobles
direkte til TV)?

mvh Line

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-06-02 17:50

In article <3d198774$0$78803$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote:

> [...]
> udgang der er til monitor (måske er det mig der er blind - who knows Er
> det alm. VGA eller DVI? Måske SVHS (der står i annoncen at det kan kobles

Der er en alm. 9-pin monitor udgang.

Der er composite out (og et kabel: Composite + lyd-ud -> SCART) samt
SVHS.

Jeg ved ikke om digital out er lyd eller noget DVI.