psu uden blaeser?
Fra : Niels Sandholt Busch

Dato : 24-06-02 17:30

Er der nogen der ved hvor man kan koebe TK Power's produkter. Specifikt
leder jeg efter deres TK230-1U psu, som er en "fanless atx psu". Da mit
system er baseret paa Via C3 uden harddisk eller andre drev, er det ikke
saerligt kraevende rent stroemmaessigt.

Er der ellers nogen der har erfaringer med bare at fjerne blaeseren fra en
standard psu?

\Niels

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-06-02 21:26

"Niels Sandholt Busch" <niels@diku.dk> wrote in message
> Er der ellers nogen der har erfaringer med bare at fjerne blaeseren fra en
> standard psu?

Min 486dx2-66 router har ingen blæser i PSU. Den har heller ingen harddisk.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : The Big M.

Dato : 25-06-02 11:00

> [...]
> leder jeg efter deres TK230-1U psu, som er en "fanless atx psu". Da mit
> system er baseret paa Via C3 uden harddisk eller andre drev, er det ikke

Jeg ved desværre ikke hvor du kan købe den TK power, men kan du evt
bruge denne:
http://www.powerwin.com.tw/download/pw-110-yx.htm

og tror du den vil kunne bruges selv om du havde en harddisk i også.
jeg overvejer nemlig også en via c3 løsning, men skal bruge en
harddisk. helst 3,5" baracuda af den støjsvage slags.
jeg har ikke rigtigt forstand på det med amperre osv .

mvh
gruber03

Fra : Niels Sandholt Busch

Dato : 26-06-02 15:37

> Jeg ved desværre ikke hvor du kan købe den TK power, men kan du evt
> bruge denne:
> http://www.powerwin.com.tw/download/pw-110-yx.htm

Den ser meget fin ud.Hvor kan man koebe den henne?

\Niels

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-02 22:51

"Niels Sandholt Busch" <niels@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> saerligt kraevende rent stroemmaessigt.
>
> Er der ellers nogen der har erfaringer med bare at fjerne blaeseren fra en

Jeg fusker selv lidt med en VIA C3 CPU her for tiden.

Til lejligheden har jeg målt lidt på strømforbruget.

Et stk. VIA EPIA bundkort med VIA C3 cpu (800 MHz) & 133 MB PC133 RAM + 80GB
Seagate Barracuda IV disk forsynet med en billig 300W ATX PSU, bruger samlet
30 W idle og 60W peak.

Ovenstående er målt med én af de energimålere man kan låne i
Energibutikkerne.

Det er min plan selv at lave et aluminiumkabinet til denne filserver. PSU'en
skal adskilles og blæser samt PSU-kasse ryger over højre skulder og resten
monteres i dette aluminiumskabinet. Jeg regner med at montere nogle ekstra
aluminiumsprofiler som køleplader til PSU'en.

Da et typisk effektforbrug vil være omkring 10% af PSU'ens kapacitet
forventer jeg at dette skulle fungere men jeg har endnu ikke haft tid til at
lave forsøget.

Claus

Fra : Jens Petersen

Dato : 26-06-02 08:56

On Tue, 25 Jun 2002 23:50:30 +0200, "Claus Nygaard-Pedersen"
<cnpatofir.dk> wrote:

> [...]
>
>Da et typisk effektforbrug vil være omkring 10% af PSU'ens kapacitet
>forventer jeg at dette skulle fungere men jeg har endnu ikke haft tid til at

Hvis der ikke kommer luft til PSUen bliver den hurtigt for varm. Den
smule varme den udvikler akkumuleres i et lukket kabinet.

--
Jens

Humpty dumpty was pushed.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-06-02 09:51

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message
> Hvis der ikke kommer luft til PSUen bliver den hurtigt for varm. Den
> smule varme den udvikler akkumuleres i et lukket kabinet.

Hvis kabinettet er ordentligt ventileret (uden brug af blæser) så er der
såmænd ingen køer på isen.

Fra : Jonathan Fromer

Dato : 26-06-02 17:16

> ...som er en "fanless atx psu". Da mit
> system er baseret paa Via C3 uden harddisk eller andre drev, er det ikke
> saerligt kraevende rent stroemmaessigt.

Jeg er også på jagt efter en psu (evt. komplet system) uden blæser, hvor det
altså "kun" er HD'en der giver lyd fra sig. Jeg har ind til nu fundet
følgende, som det stadig ikke er lykkedes mig at findet et sted at købe

PSU uden blæser:
http://www.rsg-electronic.de/english/mainframe-neueprod.htm

Komplet super flot design pc uden blæsere:
http://www.signumdata.de/english/futureclient.htm

Hvis der er nogen der falder over et sted hvor disse eller lignede produkter
kan købes vil jeg meget gerne høre fra jer

mvh. Jonathan

Fra : Morten

Dato : 27-06-02 00:30

der er en fanless atx 300 watt psu her
http://www.siliconacoustics.com/tkpow300wfan.html

Den er godt nok ikke form factor, og skal derfor monteres lidt specielt.
Den er nu også temmelig dyr (195 dollars) og desuden sender de ikke uden for
USA, men det problem kan vel også løse på andre måder.

hvis man kigger på installation proceduren, så ser det ud som om at den
skrues op i toppen af et kabinet og de varme dele sådan set for forbindelse
med kabinettet og på den måde bliver kølet?
det svarer vel til at gøre som Claus nævner tidligere at montere et par
alu-plader extra til at køle psu, her er de aluplader så bare kabinettet
selv. eller er det mig der tager fejl.

Mens jeg nu alligevel er igang, så kan jeg lige så godt spørge.
Jeg kan se at et det Via mini-itx bundkort med 800 Mhz er født med en
blæser, men så vidt jeg kan læse mig til på www.mini-itx.com (kan ikke lige
huske hvor på siden) så er der endnu ikke fundet en passiv køleprofil som
kan erstatte den blæser.
Så hvis vi nu for argumentations skyld siger at man er nødt til at "finde
sig" i en enkelt blæser på psu, kan man så ikke lige så godt bygge et lidt
kraftigere system, med en af de nævnte fanless psu ?

jeg har overvejet at bygge et stille system i et eller andet mikrotower
(størrelsen på kabinettet er ikke vigtig i mit tilfælde) bestående af:

bundkort:
Shuttle FV-25 PL133T 1PCI 2DIMM VGA TV-Ut Audio FireWire FCPGA2 flexATX
(17x18cm)
cpu:
Taulatin er efter toms hardwareguide
(http://www6.tomshardware.com/cpu/02q2/020605/c3-03.html )
den cpu som (efter via C3) som afgiver mindst varme 31 watt imod c3's 12
watt. Så tænkte jeg, hvis nu man nedclockede den taulatin lidt i strøm, så
blev den nok noget koldere, således at en oversize køleprofil og en papst 80
mm på 7 volt kan holde den kold og samtidig lave en smule luft cirkulation
inde i kabinettet, når nu psu'en er fanless.

harddisk ved jeg ikke rigtigt med endnu, det skal bare være den absolut mest
støjsvage af slagsen, som samtidig laver mindst varme med 60 -> 80 Gb
(baracuda IV?)
den skal hænge iet

DVD-drev og diskettedrev.

psu'en skal jo som bekendt være fanless, men om det bliver en af dem man kan
købe eller om jeg tager en codegen 350 Watt (som jeg har liggende) og
skiller den ad, på en måde magen til det claus siger er jeg ikke sikker på
endnu.

Er der en der vil gætte på hvor mange watt dette system mon vil bruge ? 80??

Er der nogen der har andre kommentarer, så skriv endeligt her i NG

mvh
Morten

Fra : Niels Sandholt Busch

Dato : 27-06-02 23:45

> [...]
lige
> huske hvor på siden) så er der endnu ikke fundet en passiv køleprofil som

Jeg regner helt bestemt at med at koere uden blaeser paa min Via C3 800 mhz,
naar jeg faar den. Har koebt en stor koeleprofil til den.

\Niels