Elipser
Fra : varde

Dato : 24-06-02 16:33

Hej !

Jeg har et problem med Elipser !!

Vi tegner dem i AutoCAD 2002, og gemmer dem som dxf.

Derefter henter vi dem ind i et cadcam program til vores Laserskærer, men
det vil bare ikke lade sig gøre, der kommer ingen streger..

Er en elipse ikke en streg ?

ST..

Fra : Freddy Suurland

Dato : 24-06-02 21:01

Hej !

Jeg tror det var fra og med AutoCAD R13, at der kom ægte ellipser.
En CNC-maskine som ud sikkert skal lave et program til, med dit CAM-system,
kan kun køre liniært og i cirkelbevægelser.
Hvis du ændre systemvariablen PELLIPSE fra 0 til 1, vil en ellipse blive
tegnet, som i gamle dage, med lidt snyd. (Nærmere betegnet af 16 delcirkler
(ARC) der danner en tilnærmet ellipse).
Prøv eventuelt af eksplodere ellipsen tegnet med PELLIPSE sat til 1. (Ægte
ellipser kan ikke eksploderes).

Venlig hilsen
Freddy

Fra : P.C.

Dato : 25-06-02 15:19

Hi.

"Freddy Suurland" <freddy@suurland.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tegnet, som i gamle dage, med lidt snyd. (Nærmere betegnet af 16 delcirkler

Ja det har jo noget med sys var's at gøre. og det det handler om er vel hvilke
DXF koder maskinens eget program kan importere.

> Prøv eventuelt af eksplodere ellipsen tegnet med PELLIPSE sat til 1. (Ægte
> ellipser kan ikke eksploderes).

Næ , det er vel derfor at de internasionale grupper ofte bringer spørgsmål om
,hvad man skal gøre med Splines ;))
Mit but ville være en lille applikasion man kan bruge på samtlige entities , en
som gør at man kan styre "finheden" af de entities man lader erstatte dem der
ikke er konvertible , sådan at man ikke behøver tænke på om der er tale om en
ellipse eller en Spline.
Der er efterhånden rigtigt mange entusiastiske fan's i disse grupper hvor man
kan finde tegninger i 3D-Honeycomb for alt fra både over små og store bygninger
til samlesæt til en papirkurv , ----- altsammen i en ny universal byggeteknik.

Den "ældste" som ikke er en Yahoo gruppe ;
http://d1o111.dk.telia.net/~u139600113/a

Some more recent Yahoo groups ; check the folders in the "photos" folders ;
http://groups.yahoo.com/group/skuespilhus/

P.C.

Fra : varde

Dato : 25-06-02 16:47

Til Freddy !

Tak for hjælpen ! det virker fint...simpelt kan det være ) Hvordan
finder normale mennesker frem til disse kommandoer osv.. ?

ST

Fra : KEA

Dato : 07-08-02 08:14

Hej ST

Du vil ofte løbe ind i tilsvarende problemer, hvis du arbejder med
tegnefiler der kommer fra arkitekter og designere.. De anvender i
udstrakt grad splines til konstruktion af frihåndsbuer, og såfremt du
eksporterer disse til DXF vil mange gamle CAD-CAM Systemer ikke kunne
læse dem.

Nyere systemer der understøtter splines vil indlæse dem som rene G1
bevægelser eller være i stand til, at konvertere dem om til G2 / G3.

Et andet kendt problem vil også være, hvis de linier du modtager
udefra ikke ligger på Z0.. Så vil mange systemer også have problemer med
at læse dem.

Hvis mængden af sådanne emner måtte være stigende, skulle du måske
overveje en opgradering af dit CAM system.

Mvh.
Karl Erik Andersen
Østjydsk CAD-CAM

http://www.kandu.dk/