Lindows OS fup eller fakta!
Fra : XoDeus

Dato : 24-06-02 14:35

Hej. Jeg har længe overvejet at skifte til Lindows OS www.lindows.com, men
der er lige en ting.
er det rigtig at man kan køre de fleste windows programmer på den og alle
linux programmer på den?
For det lyder meget mærkeligt og hvordan kan det lade sig gøre? Kan jeg så
bare hente fx et ftp
program til windows og installere det i lindows og så skulle det køre? eller
fatter jeg det bare ikke??

Med venlig hilsen

Mariusz

Fra : DUdsen

Dato : 24-06-02 15:19

XoDeus wrote:

> [...]
> Kan jeg så bare hente fx et ftp
> program til windows og installere det i lindows og så skulle
> det køre? eller fatter jeg det bare ikke??

Det er faktisk ikke nogen revolution min mandrake 8.1 kan skam
også det nummer LindowsOS praler med.
Programmet der laver magien hedder wine (wine is not an
emulator) og er en delvis fungerende emulator af windows til
linux.
Men det er langtfra alle windows programmer der kører i wine men
den bliver bedre og bedre så man bør opdatere ofte.

Så det er fakta men samtidigt lidt af et pr stunt da LindowsOS
folkene ikke rigtigt indholder noget nyt (ud over måske ideen om
at almindelige brugere skal køre med root privilegier.)
--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : XoDeus

Dato : 24-06-02 16:34

Er det virkelig så enkelt?
Jeg troede at de brugte timer og timer for at skrive noget til den debian de
kører på for at få windows programmer til at køre under linux. Men hvordan
er det så? Kan man bare installare en ting eller skal man helst have
programmet installeret på en VFAT partition og køre det derfra??

//XoDeus

Fra : wzk

Dato : 24-06-02 16:46

> Er det virkelig så enkelt?

Et godt sted at begynde er wine's hjemmeside www.winehq.org.

wzk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 24-06-02 20:31

XoDeus wrote:

> [...]
> bare hente fx et ftp
> program til windows og installere det i lindows og så skulle det køre?

Det man gør er at man ligger et ekstra API ind over Linux'ens API....
Alle kald fra Windows programmerne bliver opsnappet og enten udført (hvis
de kan det) eller oversat til Linux API.

Til Lindows benyttes primært WINE (Wine Is Not an Emulator), men Lindows
udviklerne lader det ikke stå med dette, da WINE langtfra er færdig (og
bliver det simpelthen aldrig) og

Og hvorfor bliver WINE aldrig færdig ?? Simpelthen fordi Windows API'erne
er latterligt store....MSIE API'et alene, indeholder over 1500
funktionskald, de komplettte API'er er der vis ingen der har styr på, end
ikke Redmond selv.
Jeg ved ikke hvor mange API-kald Linux indeholder, men til sammenligning
indeholder de komplette OS/2 API'er indeholder nok imellem 2.000 og 3.000
funktionskald. Ligeledes laves API'erne hele tiden om, oftest for
ændringernes skyld og der er en del af kaldene der stadig ikke er
dokumenterede men som Microsoft programmerne engang imellem benytter.
Dette gør at man ikke går efter at lave en komplet Windows-understøttelse
men går efter nøgle applikationer.

Kort sagt, så kan du i Lindows køre en del Windows programmer, men langt
fra alle.

Så-ja ideen er at du kan hente et MS-Windows program, installere det og
seamless afvikle det på Lindows...teorien lyder dog bedre end realiteten,
da det er hammersvært at lave nummeret, når man har meget begrænsede
ressourcer og det er monstrøst store properitære API'er, som ovenikøbet er
et mål i bevægelse man går efter.

SÅ Lindows er fakta, men der er mange huller....

--

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Linux User # 148303

Fra : Kent Friis

Dato : 24-06-02 20:59

Den Mon, 24 Jun 2002 21:30:50 +0200 skrev Peter Jespersen:
>XoDeus wrote:
>
>Og hvorfor bliver WINE aldrig færdig ?? Simpelthen fordi Windows API'erne
>er latterligt store....

Enig. Men det er ikke den eneste grund. Windows bliver hele tiden
udviklet, og MS finder hele tiden på noget nyt at integrere i OS'et
(MediaPlayer, MS Messenger...)

> [...]
>indeholder de komplette OS/2 API'er indeholder nok imellem 2.000 og 3.000

Det højeste systemkald i
/home/src/linux-2.4.18/include/asm-i386/unistd.h
er nummer 237. Hvis du tæller libc med i API'et, så kommer du nok noget
højere op... Hvor mange libraries skal tælles med?

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Railroad
Tycoon II and Unreal Tournament run side by side

Fra : Peter Jespersen

Dato : 24-06-02 21:24

Kent Friis wrote:

> [...]
> er nummer 237. Hvis du tæller libc med i API'et, så kommer du nok noget
> højere op... Hvor mange libraries skal tælles med?

Med i tallet fra OS/2 er der både talt med fra basis systemet (Kommando
linie), og WorkPlaceShell (Kan bedst sammenlignes med en WindowManager+en
halv XFree Server, den bringer objektorienteringen (SOM/DSOM hierakiet) til
den primære grafiske skal Presentation Manager Shell og PMShell selv).

Jeg er fuld af beundring af de folk der udvikler WINE, de folk der porterer
WINE (Her især af folkene bag Odin) ... men de er skingrene hamrende
vanvittige at have givet sig ud på en sådan færd... Men måske er det
netop en af grundende til at jeg er fuld af beundring.

Fra : XoDeus

Dato : 25-06-02 00:33

Dvs. lige for at få det på det rene! Så kan jeg installere lindows, derefter
MS internet explorer og surfe på nettet deringennem??

Er der nogen der har prøvet lindows os. Er det så godt som de siger?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-06-02 00:40

XoDeus wrote:

> Dvs. lige for at få det på det rene! Så kan jeg installere lindows,
> derefter MS internet explorer og surfe på nettet deringennem??

Uden at vide det, skal du nok ikke regne med at få IE til at fungere. Den er
dybt sammenkædet med de indre dele af Windows.

Men mon ikke, der både er galeon, mozilla og konqueror på Lindows.

/Rasmus

Life is that property, which a being will lose as a result of falling
out of a cold and mysterious cave 30 miles above ground level.
- HitchHikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : Martin Andersen

Dato : 25-06-02 06:56

XoDeus wrote:

> Dvs. lige for at få det på det rene! Så kan jeg installere lindows,
> derefter MS internet explorer og surfe på nettet deringennem??
Ja, det skal du kunne. Det kan man også hvis man køber
et program hos www.codeweavers.com som hedder crossover office.
Som Lindows bruger de også Wine.
Du skal også kunne installere Office pakken.

> Er der nogen der har prøvet lindows os. Er det så godt som de siger?

Den endelige version er ikke tilgængelig endnu, men WalMart i USA er begyndt
at sælge PC'er med Lindows pre-installeret.
Lindows kan ikke anbefales hvis det er rigtigt at man er root hele tiden.

Martin.

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 25-06-02 09:40

On Tue, 25 Jun 2002 01:32:44 +0200, XoDeus wrote:

> Dvs. lige for at få det på det rene! Så kan jeg installere lindows,
> derefter MS internet explorer og surfe på nettet deringennem??
>
> Er der nogen der har prøvet lindows os. Er det så godt som de siger?

Det må du faktisk ikke, ifølge Microsofts EULA er det forbudt at kører
Internet Explorer på en platform den ikke er designet til, og jeg tvivler
på at de har designet den til Wine/Linux. Tag den.

Hvad vil du også med IE når Mozilla endelig er blevet færdig?

/Simon

Fra : Sune Fibæk

Dato : 25-06-02 10:17

Simon Lyngshede wrote:

> Hvad vil du også med IE når Mozilla endelig er blevet færdig?

Bruge DanskeBanks netbank? Se regninger på e-boks? Der er desværre masser af
ting hvor IE er et nødvendigt onde. Netscape 4.7X kan arbejde sammen med
DanskeBanks netbank, men programmet crasher periodisk brutalt. E-boks har
det heller ikke godt med andre produkter end IE... Desværre.

/Sune

--
Although I ask and though I Query
I know the truth; I grok the theory

http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20000307&mode=classic

Fra : Peter Jespersen

Dato : 25-06-02 11:43

XoDeus wrote:

> Dvs. lige for at få det på det rene! Så kan jeg installere lindows,
> derefter MS internet explorer og surfe på nettet deringennem??

MSIE for Windows er lidt speciel, da det halvt er en browser og halvt er en
servicepack man installerer (Også kaldet en skjult systemopdatering) ....
hvilket IMO kan gøre det meget svært at installere en Win32 version af IE.

> Er der nogen der har prøvet lindows os. Er det så godt som de siger?

Nope, har ikke prøvet det og personligt synes jeg at det at man som
standard logger sig ind som root er en skændsel - idet man reducerer
sikkerhedsniveatet således at det rent faktisk er at sidestille med et
enkeltbrugersystem man sidder med (Læs : der er tag-selv-bord når fjenden
er kravlet forbi grænseposterne). Slår det an, vil vi nok se en kraftig
stigning i vira til Linux-platformen.

Hvis man vil køre Windows så skal man køre Windows, hvis man vil køre Linux
skal skal man køre Linux....en enkelt hybrid bliver aldrig lige så god som
at køre med flere styresystemer.

Nå det var en lille rant, som jeg tror det hedder på dansk

Fra : XoDeus

Dato : 25-06-02 11:12

Det meste net lort er lavet til IE og det er noget SHIT!

Fra : The Amazing Grace

Dato : 25-06-02 12:21

XoDeus wrote:

> Det meste net lort er lavet til IE og det er noget SHIT!

Ja. Jeg har vænnet mig til - høfligt - at brokke mig, og gøre ejeren af
hjemmesiden (typisk en virksomhed) opmærksom på at de netop er gået glip
af et salg, fordi deres hjemmeside ikke fungerede på min browser.

Nogle svarer tilbage med en spand lort (så VED man at man ikke skal
handle hos dem), andre svarer slet ikke, men nogle svarer tilbage at de
vil se på sagen, eller i det mindste at de er klar over problemet.

Mads Hansen
--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-06-02 15:44

The Amazing Grace <amaze@worldonline.dk> wrote:

>Nogle svarer tilbage med en spand lort (så VED man at man ikke skal
>handle hos dem), andre svarer slet ikke, men nogle svarer tilbage at de
>vil se på sagen, eller i det mindste at de er klar over problemet.

Du glemmer den allermest trælse gruppe:
"Vi har valgt at bruge vores kræfter på een browser i stedet for
at bruge dem på alle browsere."

De manglende svar kommer først, når man så spørger dem, om de
ikke bare kunne bruge deres kræfter på standardiseret html og
java, i stedet for at udvikle til een bestemt browser.

--
Allan

Fra : ht

Dato : 24-07-02 19:12

> [...]
> bare hente fx et ftp
> program til windows og installere det i lindows og så skulle det køre?

lyder alla wine, den enste "rigtige" løsning er vmware se: www.vnware.com
det virker fantastist også så kan du laver alle mulige forskellige OS'er
hva man så skal bruge det?
Jeg køre selv RH7.2 med win2000 som gæste system deter fedt

ht

Fra : Peter Jespersen

Dato : 25-07-02 18:36

On Wed, 24 Jul 2002 20:12:22 +0200, ht wrote:

> [...]
>hva man så skal bruge det?
>Jeg køre selv RH7.2 med win2000 som gæste system deter fedt

Lindows er AFAIR baseret på det der førhen hed Corel Linux OS (Hedder nu et
eller andte med X... Well I dunno) og er dermed en Debian.... primært køres
windy programmerne via WINE samt nogle properitære biblioteker som de selv
har fremavlet...lyder lidt som om det sker efter Project Odin devisen (Hvor
man blandet WINE sammen med Open32, nogle properitære IBM biblioteker)..

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
For God's sake get off! She's dead, Jim!