? til A7V - FSB 200/266
Fra : Johansen

Dato : 24-06-02 14:41

Kan jeg "på nogen måde" bruge en Athlon T-bird med FSB 266 på mit ASUS A7V?
Jeg ved godt at den skal have en FSB 200 processor hvis det skal være
rigtigt ....
men der er jo penge at spare på en FSB 266 istedet for FSB 200 Mhz processor

Tænkte på om de processorer der sælges som FSB 266 kan låses op?
Hvis det kan lade sig gøre vil en FSB 266 så performe ligesom en FSB 200 på
mit MB?
- bliver processoren mindre varm end ved FSB 266?

Hvad er max. frekvens for A7V med t-bird processor. (1400 Mhz) ?

Frytelig mange spm..
Mange tak til dem der kan hjælpe mig
--
Venlig hilsen
Jens

Fra : o&u

Dato : 24-06-02 15:12

On Mon, 24 Jun 2002 15:40:54 +0200, "Johansen"
<News@JohansenNEJ-TAK.dk> wrote:

>Kan jeg "på nogen måde" bruge en Athlon T-bird med FSB 266 på mit ASUS A7V?
>Jeg ved godt at den skal have en FSB 200 processor hvis det skal være
>rigtigt ....

ja, hvis du har bios 1008 eller nyere, så booter den. Men en fsb-266
cpu har jo en lav multiplier (M x 133= hastighed). Den booter derfor
umiddelbart med M x 100, og det er 33 % underclocked.

> [...]
>mit MB?
>- bliver processoren mindre varm end ved FSB 266?

ja, den bliver nok mindre varm, da den kører 33 % underclocked.

Men låses den op og kører samme hastighed som nominelt med en højere
multiplier, så mener jeg ikke den bliver mindre varm.
>Hvad er max. frekvens for A7V med t-bird processor. (1400 Mhz) ?

Der er en masse problemer med højeste multiplier og a7v. Bundkortet og
chipsettet har jo en nominel max. multiplier på 12.5x.

Men de 12.5x tror jeg er remapped i de nyere bios'er til 13x. Selv med
en meget gammel revision af a7v. Har du rev. 1.05 eller nyere, så kan
du få remapped 5x multiplier til 14x. Men så skal det vist nok være en
rigtig ikke-låst-op cpu med 14x multiplier. Ellers mener jeg ikke, det
virker.

Det er meget svært at låse amd xp cpu'erne op. Men de andre palamino
er til at låse op med blyant.

Var det ikke bedre at købe et nyt bundkort, a7v-133 f.eks.
De er meget billige på www.demoshop.dk
hvor jeg kan finde 2 stk. a7v-133 til 570 kr.
for nu at finde noget, der bruger sdram.

mvh

John

Fra : Johansen

Dato : 24-06-02 16:30

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message

Cut
et meget fint svar

> [...]
> De er meget billige på www.demoshop.dk
> hvor jeg kan finde 2 stk. a7v-133 til 570 kr.
> for nu at finde noget, der bruger sdram.

Tak for svaret

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-06-02 17:56

> [...]

> mit MB?
> - bliver processoren mindre varm end ved FSB 266?

Varme og hastighed hænger sammen (ved samme spænding forståes), så får du
cpu'en til at køre langsommere vil den producere mindre varme. Og kører du
FSB200 på en FSB266 cpu går du jo 33% ned i speed.

> Hvad er max. frekvens for A7V med t-bird processor. (1400 Mhz) ?

1400 MHz. Kræver vist nok board rev 1.01.

Umiddelbart vil jeg mene at du får mest ud af at købe en Duron 1300 som
skulle passe i A7V, hvis du har den rigtige rev og bios.

http://www.a7vtroubleshooting.com/info/cpu/index.htm

Duron'en er lidt _bedre_ end Tbird 1300 pga nye multimedia instruktioner, og
det opvejer den mindre cache, ifølge hvad der skrives på
alt.comp.periphs.mainboard.asus

Og Duron'en er da til at betale!

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Jens Petersen

Dato : 24-06-02 20:35

On Mon, 24 Jun 2002 18:55:45 +0200, "Michael Lund Sørensen"
<hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote:

>Varme og hastighed hænger sammen (ved samme spænding forståes), så får du
>cpu'en til at køre langsommere vil den producere mindre varme. Og kører du
>FSB200 på en FSB266 cpu går du jo 33% ned i speed.

Jeg får det nu kun til 25%

--
Jens

Another day, another stupid question!

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-06-02 22:49

> Jeg får det nu kun til 25%

Det har du nok ret i.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Johansen

Dato : 24-06-02 20:09

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote in
message news:yaIR8.85596$N46.2302461@news010.worldonline.dk...

> A7V?
> processor

CUT

> [...]
og
> det opvejer den mindre cache, ifølge hvad der skrives på

Hej Michael
Tak for svaret - det var faktisk lige der min bekymring mod Duron lå
- at Athlon pga. større L2 cache burde værre noget hurtigere end en
tilsvarende Duron (Mhz)

Disse multimedie instruktioner der er tilføjet ?
vil de f.eks. hjælpe på ydelsen i ft. at komprimere/kode en film til divX
samt wave til mp3 ?
Det er her jeg synes min Duron 600 er lidt vel laaangsomm

er det da en bestemt "version/type" Duron jeg skal gå efter, eller er der
kun en slags Duron 1300 Mhz ?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 26-06-02 00:09

Johansen wrote:
> [...]
> Det er her jeg synes min Duron 600 er lidt vel laaangsomm
>
> er det da en bestemt "version/type" Duron jeg skal gå efter, eller er

Der er kun en type Duron 1300 og den er på Morgan kernen (svarere til
Palomino = XP kernen).

Jeg vil klart mene at en Morgan 1300 er hurtigere end en T-bird 1300, og
begge er langsommere end en Palomino ved 1300 MHz, men du skal så have en
1733 MHz = XP2100+ for at køre den 25 % for langsomt...
--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Johansen

Dato : 26-06-02 15:28

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote in
message news:IK6S8.9623$va.850563@news000.worldonline.dk...
> Johansen wrote:

CUT

> [...]
> begge er langsommere end en Palomino ved 1300 MHz, men du skal så have en
> 1733 MHz = XP2100+ for at køre den 25 % for langsomt...

Jeg takker for svarene og køber mig en Morgan / Duron 1300

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 26-06-02 20:18

:::: er det da en bestemt "version/type" Duron jeg skal gå efter, eller
:::: er der kun en slags Duron 1300 Mhz ?
:::
:::
[...]
::
:: Jeg takker for svarene og køber mig en Morgan / Duron 1300

Det er det jeg selv har planlagt, når mit A7V bliver udskiftet med et A7V333
i nær fremtid.
Bemærk at Morganen er hurtigere ved multimedie instruktioner og ikke
generelt.
I de fleste tilfælde vil de være lige hurtige.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

PS beklager at > er blevet til :