langsomt pop3login hvis der ligger mange m~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-02 14:05

Hvis jeg har mange mails liggende og vente i min mailbox tager det
lang tid at logge ind med pop3. F.eks. 14 mails = 15mb (ja, store
mails) tog det i dag ca. 1½ minut at logge ind, resten af
"operationen" foregik fint.

Er der nogen der kan forklare hvorfor det tager så lang tid ? - jeg
bruger teapop som pop3 server.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Bo Simonsen

Dato : 24-06-02 14:11

On Mon, 24 Jun 2002 15:05:05 +0200, Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> tid at logge ind med pop3. F.eks. 14 mails = 15mb (ja, store mails) tog
> det i dag ca. 1½ minut at logge ind, resten af "operationen" foregik

Kan din ip fra den maskine du henter fra, resolves på serveren?

dvs.

paltas@xerxes$ host 10.0.1.2
Name: kreon.geekworld.lan
Address: 10.0.1.2

Serveren er xerxes, og min workstation kreon.

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-02 15:25

Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk> wrote in

> Kan din ip fra den maskine du henter fra, resolves på serveren?

ja, kører lokal DNS, så det er ikke det der er problemet.

Mit eget gæt er at pop3 serveren kigger i mailboxen før den sender
"login ok" tilbage og at det er det der tager tiden - forstår bare
ikke hvorfor...

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-06-02 17:05

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> wrote:

>Mit eget gæt er at pop3 serveren kigger i mailboxen før den sender
>"login ok" tilbage og at det er det der tager tiden - forstår bare
>ikke hvorfor...

Hvad er velkomstbeskeden efter login? Mange POP3-servere
fortæller, hvor mange mails, der venter, så snart man har logget
på. Der har du måske et svar på hvorfor.

Desuden gemmer mange maskiner postkassen i det helt gamle
unix-format, hvor filen ikke på nogen måde er indekseret. Dvs. at
maskinen bliver nødt til at læse hele filen igennem, linie for
linie, for at finde antallet af mails. Det kan tage rigtigt lang
tid.

--
Allan

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-02 17:28

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote in

> Hvad er velkomstbeskeden efter login? Mange POP3-servere
> fortæller, hvor mange mails, der venter, så snart man har logget
> på. Der har du måske et svar på hvorfor.

Det var da en oplagt mulighed, men den siger blot "velkommen" og at
den er klar.

> [...]
> maskinen bliver nødt til at læse hele filen igennem, linie for
> linie, for at finde antallet af mails. Det kan tage rigtigt lang

Det gør den, det kan være det er derfor den "går i stå" så længe.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-06-02 20:33

In article <Xns923799860EA90hstidsen@212.54.64.149>,
> [...]

> "operationen" foregik fint.
>
> Er der nogen der kan forklare hvorfor det tager så lang tid ? - jeg

Ja. Din postkasse er en stor fil der læses ind i RAM mens der parses
headers. Og jeg tror ikke den smides ud igen (undtaget til swap).

For bedre performance skal du skifte til qmail's MAILDIR format. Kan
også anvendes af eksempelvis postfix.

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-06-02 06:03

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

>For bedre performance skal du skifte til qmail's MAILDIR format. Kan
>også anvendes af eksempelvis postfix.

Jeg har læst mange steder, at maildir også har gevaldige
performance-problemer. Det bedste skulle være een stor fil, vel
at mærke indekseret (hvilket de normalt ikke er).

--
Allan

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-06-02 12:42

> Jeg har læst mange steder, at maildir også har gevaldige
> performance-problemer. Det bedste skulle være een stor fil, vel
> at mærke indekseret (hvilket de normalt ikke er).

¨Men hvordan får man dem til at være det så ?

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-06-02 18:12

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> wrote:

>¨Men hvordan får man dem til at være det så ?

Et godt spørgsmål.

Jeg kører wu-imapd på en gammel 33 MHz 486, så min kone kan tilgå
sin mail fra alle maskiner. Da hun nåede op på en Inbox på et
halvt hundrede MB, tog det flere minutter at logge ind. Så
konverterede jeg den til wu-imapd's eget .mbx format (jeg mener
da i hvert fald, at det hedder .mbx), og nu tager det kun få
sekunder at logge på.

Men det er jo INBOX, som ligger i hendes /home-bibliotek. Den
læses og skrives kun af imapd, så her er ingen problemer.

I dit tilfælde er det mailspool-filen, der skal kigges på, og det
vil sige, at både din MTA og din POP3-server skal være enige om
formatet. Her er jeg på bar bund, for det har jeg aldrig rodet i.

--
Allan

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-06-02 19:18

> I dit tilfælde er det mailspool-filen, der skal kigges på, og det
> vil sige, at både din MTA og din POP3-server skal være enige om
> formatet. Her er jeg på bar bund, for det har jeg aldrig rodet i.

Well, så tror jeg bare jeg lader det være sådan her - det er trods
alt sjældent (en gang ugentligt - backup pr. mail) jeg har så meget
liggende at det betyder noget som helst!

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 27-06-02 15:39

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev den 26-Jun-02:

> [...]
> jeg den til wu-imapd's eget .mbx format (jeg mener da i hvert fald,
> at det hedder .mbx), og nu tager det kun få sekunder at logge på.

Du har jo nok ikke mulighed for at afprøve, men hvor lang tid mon en
"ls -l >/dev/null" tog?

Med maildir ligger hver mail jo i en enkelt fil, og afhængigt af
filsystemet kan det godt tage lang tid at skabe en oversigt over det.
Der findes vist nogle udvidelser til maildir som gemmer filstørrelsen
som en del af filnavnet; så undgår man et stat(2) kald for hver fil.

Anders.
--
Min adresse er gyldig i en uge.
Derefter skal (kun) delen '.dJJJ-YY' fjernes.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-06-02 16:46

Anders Melchiorsen
<postmaster@anders.d178-02.nospam.kalibalik.dk> wrote:

>Du har jo nok ikke mulighed for at afprøve, men hvor lang tid mon en
>"ls -l >/dev/null" tog?

Jeg gætter på ganske få millisekunder. Læs tråden igen, så
forstår du sikkert hvorfor.

--
Allan

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 27-06-02 19:44

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

> Anders Melchiorsen

> Jeg gætter på ganske få millisekunder. Læs tråden igen, så
> forstår du sikkert hvorfor.

Du havde en mailbox fil før, ikke maildir?

Jeg læste din beskrivelse som et eksempel på påstanden om at "maildir
også har gevaldige performance-problemer" og gik derfor ud fra at du
havde maildir først.

Men det vil så sige at den påstand ikke er blevet underbygget?

Anders.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-06-02 20:35

Anders Melchiorsen
<postmaster@anders.d178-02.nospam.kalibalik.dk> wrote:

>Du havde en mailbox fil før, ikke maildir?

Præcis. Men min gamle mailbox-fil var ikke indekseret. Det er den
nu, og det har hævet min performance med en faktor 20-40.

--
Allan

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 27-06-02 21:27

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

> Anders Melchiorsen

> Præcis. Men min gamle mailbox-fil var ikke indekseret. Det er den
> nu, og det har hævet min performance med en faktor 20-40.

Godt så.

Jeg har set samme markante forbedring med maildir, og er derfor
interesseret i hvornår det var at den metode skulle have "gevaldige
performance-problemer"? Altså, jeg er nysgerrig - det er ikke fordi
jeg af princip nægter at tro på påstanden.

Anders.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-06-02 21:52

Anders Melchiorsen
> [...]

>performance-problemer"? Altså, jeg er nysgerrig - det er ikke fordi
>jeg af princip nægter at tro på påstanden.

Du har jo selv været inde på det:
Når der ligger mange mails i en postkasse.

Di hæftede dig sikkert også ved, at udsagnet ikke bundede i mine
personlige erfaring, men i noget, jeg havde læst.

Jeg har ikke længere referencer, men det blev alt sammen fundet
på groups.google.com, da jeg i sin tid søgte efter et bedre
format til mail. Jeg gætter på, at din nysgerrighed kan stilles
med en søgning på "mailbox maildir mbx performance".

--
Allan