Netværksperformance Linux <-> Win2K
Fra : Ukendt

Dato : 24-06-02 12:20

Hej

Jeg stillede flg. spørgsmål i dk.edb.system.unix, da jeg ikke kendte denne
gruppe. Da det er et netværksspørgsmål, vil jeg prøve lykken her.

Jeg har lige et lille spørgsmål om netværks-performance. Det startede med
at jeg installerede Samba på min Linux-server (kerne 2.4.17). Det går sådan
set fint nok. Problemet er, at jeg kan overføre 7-8 MByte/sek fra Linux-
maskinen til Win2K-maskinen, men kun ca. 700 KByte den anden vej.
Maskinerne kører 100mbit full duplex. Jeg er ret sikker på at det ikke er
Samba der er skyld i problemet. Jeg fandt et program kaldet iperf på nettet
(kan desværre ikke huske hvor). Det kan sættes til at kører i server-mode
på en den ene maskine og client mode på den anden. Man kan så få dem til at
sende IP-pakker til hinanden, og fortælle hastigheden. Hastigheden er her
ca. den samme som ved Samba. Mit spørgsmål er nu: Hvorfor den store forskel
i hastigheden, og hvor kan jeg finde informationer om at tune netværket.
Jeg ville gerne op på de 7-8 MByte/sek begge veje.

Mvh
Jesper

Fra : Jesper Andersen

Dato : 24-06-02 18:28

data[at]krikkit.dk (Jesper Andersen) wrote in
<Xns9237879B415E1datakrikkitdk@213.131.157.161>:

Nu har jeg kigget lidt mere på det. Jeg har sat et 3c905 kort i maskinen.
Når jeg bruger det opnår jeg omkring 2-3 MByt/sek, men bruger jeg det andet
(rtl8139) er hastigheden ret langsom. Lige nu er den helt nede omkring 20
kByte/sek. Jeg har observeret at når jeg bruger 3com-kortet blinker act-
lamperne på switchen i takt, men bruger jeg rtl-kortet blinker de ude af
takt. Jeg har sat begge kort til fuld duplex, og lamperne på switchen
indikerer også fuld duplex, så det er ikke det der er galt. Er det et
spørgsmål om opsætning, og i så fald hvor, eller er det netkortet der er
noget slam?

Mvh
Jesper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-06-02 20:27

In article <9237C2C58datakrikkitdk@212.54.64.134>,
data@krikkit.removethisword.dk (Jesper Andersen) wrote:

> [...]
> indikerer også fuld duplex, så det er ikke det der er galt. Er det et
> spørgsmål om opsætning, og i så fald hvor, eller er det netkortet der er

rtl8139 er et PCI NE2000 kort, og er dermed noget slam. Det skulle dog
komme over 1mbyte/s under alle omstændigheder.

Dir problem lyder mere som om du et eller andet sted på dit net har en
maskine der er koblet til med et kabel der ikke er Cat-5, men
eksempelvis et skodkabel som er fulgt med et netkort (ofte kun cat-3).
Dette støjer på hele nettet, da de mange switches broadcaster støj, da
de ikke hved hvor det skal hen.

Er dine kabler færdigkøbte Cat-5 kabler ? Eller hvis de er
hjemmestrikkede, er de sat rigtigt sammen (orange/hvid, orange, blåt par
i midten, grønne uden om, hvid/brun, brun).

Fra : N/A

Dato : 25-06-02 00:12

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 25-06-02 00:12

> Tjah, så er det jo bare trist at det er indbygget i bundkortet . Men
det
> forhindrer mig vel ikke i at skifte det ud. Det sjove er bare, at det
> snildt kommer op på 7-8 mbyte/sek den ene vej, men ikke den anden.

Så ringe er de nyere Realtec chips altså heller ikke hvis det ikke er til
meget belastede miljøer.
Hvis der er spændt en rimeligt stor CPU for så burde det køre udemærket.
Det er så selvfølgelig kritisk hvis CPU kraften var bedre brugt et andet
sted.

JÅH

Fra : Jesper Andersen

Dato : 25-06-02 06:51

boost@get2net.dk (Jens Åge Holm) wrote in <fp88fa.p5f.ln@10.0.201.3>:

> [...]
>Hvis der er spændt en rimeligt stor CPU for så burde det køre udemærket.
>Det er så selvfølgelig kritisk hvis CPU kraften var bedre brugt et andet

Tjah det er en Athlon 1800+, så der burde være rigeligt. Der er ikke nadet
trafik på det netværk, mens jeg tester, så belastningen er ikke alverden.

/Jesper

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 28-06-02 18:44

"Jesper Andersen" <data@krikkit.removethisword.dk> wrote in message

> Tjah det er en Athlon 1800+, så der burde være rigeligt. Der er ikke nadet
> trafik på det netværk, mens jeg tester, så belastningen er ikke alverden.

Hvordan har du sat hastighed & duplex i Linux ? Med mii-tool eller ?

/Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-02 10:59

"Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> wrote in

> Hvordan har du sat hastighed & duplex i Linux ? Med mii-tool eller ?

Nej, det gjorde den automagisk ved boot. Mii-tool virker ikke med rtl8139-
baserede kort. (I hvert fald ikke mit). Der er også et rtl8139-
configuration tool, der burde kunne gøre det, men det har jeg heller ikke
kunnet få til at virke.

Jeg er klar til at smide de 8139-kort langt væk, problemet er bare, at 1 af
dem er indbyget i mit bundkort ASUS et-eller-andet med indbygget netkort og
G-force2 kort. Jeg har haft et 3C905 kort i maskinen, men den opførte sig
dybt mystisk. Når jeg havde 3C905-kortet i, kunne den ikke boote hvis der
sad et netstik i nogen af kortene. Derudover kunne den heller ikke boote
fra CD-rommen, hvis kortet sad i. Jeg har ikke kunnet finde nogen steder
hvor jeg kan disable det indbyggede kort, så jeg må nok leve med det (eller
skifte bundkort). Set i bagklogskabens klare lys burde jeg ikke have købt
et bundkort med alt muligt inbygget, men da jeg købte det virkede det meget
fornuftigt at have det hele samlet.

En anden ting. Jeg har overvejet at eksperimentere med TCP receive Window
og den slags. Jeg har fundet en masse fine ting i /proc som jeg kan pille
ved. Er der nogen der har et godt link til info om hvad de forskellige
settings gør?

/Jesper Andersen