Vil ikke spise...(langt indlæg)
Fra : Eva & Peder

Dato : 12-02-01 10:55

hej NG!
I et tidligere indlæg var der én som efterlyste livligere trafik i denne NG
samt at folk præsenterede sig når man starter abb. begge dele skal her
forsøges opfyldt, da jeg mangler et godt råd!
Jeg har haft hest de sidste 10 år, rider både spring, dressur og skovture.
Jeg har pt en DV-vallak på 13 år efter Weinberg / Löwenbrau, 182 cm i stang
+ Dv-vallak på 6 år efter Weltstar / Atlantic, 160 cm i stang. Jeg har den
ene opstaldet på et privat ridecenter med ridehal og den anden står hjemme
sammen med to ungheste, som vi har "i pleje" for en veninde.
Det er et af disse "plejebørn" jeg mangler et godt råd til: Da den ankom i
oktober var den ekstrem tynd selv om den kom lige fra sommergræs. Vi
snakkede ormekur men min veninde sagde at den var ormebehandlet, så vi
besluttede at se tiden an ( hun har selv avlet den og har / har haft flere
halv-/og helsøskende til den som også var meget spinkle / tynde) I starten
gik alle tre i løsdrift men i november besluttede vi at sætte den på stald,
da den stadig ikke tog på og i løsdrift kan det være vanskeligt at holde øje
med hvor meget den spiser og drikker.
Efter en måned fik den kolik og blev behandlet af dyrlægen som vi også
kender privat. Hun oplyste at ormene i år nærmest går amok og det eneste man
kunne gøre var at give dobbelt-dosis Banminth så det prøvede vi - og pænt
nok; den havde bændelorm. Forstoppelsen stod på i en uge hvor den nærmest
intet spiste eller drak. Dyrlægen tilser den stadig regelmæssigt og den har
fået lidt af hvert; flydende B-vitamin, havre, byg, klid, majs, olie
(ALT)!!. Problemet er bare at den INTET vil spise - kun gulerødder!
Er der nogen der har prøvet noget lignende? Hvad kan vi gøre for at få den i
gang med at spise igen? Den var heller ikke særlig interesseret i mad inden
den blev syg.
Alle gode råd modtages!!!!
MVH Eva

Fra : Jacob Sørensen

Dato : 12-02-01 11:19

Har i prøvet med flydende melasse på foderet? Dette kan måske bruges i en
overgangs periode.

-Trine
---
StartNettet.dk - den ultimative startside!
http://www.startnettet.dk

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 12-02-01 19:42

Efter som at det er en plag har den ikke problmer med tænderne? Skifter
tænder? Det har jeg været udsat for kan være et problem.

Tina

Fra : Gitte Bølling

Dato : 15-02-01 20:51

Prøv at give den noget mælkepulver (sådan noget til kalve, føl osv.) sammen
med foderet og bland det med vand. Hestene elsker det! Det har virket hver
gang på min hoppe, når hun i enkelte perioder ikke har ville spise.

Hilsen Gitte