/ Forside / Teknologi / Udvikling / C/C++ / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
C/C++
#NavnPoint
BertelBra.. 2425
pmbruun 695
Master_of.. 501
jdjespers.. 500
kyllekylle 500
Bech_bb 500
scootergr.. 300
gibson 300
molokyle 287
10  strarup 270
Bøger igen
Fra : Heine Laursen


Dato : 24-06-02 10:48

Hejsa.

Ja, så er jeg også på udkik efter c bøger. Jeg har læst i nogne af de andre
tråde, og kommet til den konklution at det ikke kan gå helt galt hvis jeg
vælger c# the programing language af Brian W. Kernighan & Dennis M. Ritchie

Men kan den bruges sammen med linux?

Er der evt andre linux orinteret c programmings bøger jeg bør kigge på?

--
Mvh
Heine Laursen

 
 
Bertel Lund Hansen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-06-02 12:48

Heine Laursen skrev:

>Ja, så er jeg også på udkik efter c bøger. Jeg har læst i nogne af de andre
>tråde, og kommet til den konklution at det ikke kan gå helt galt hvis jeg
>vælger c# the programing language af Brian W. Kernighan & Dennis M. Ritchie

C#? Mener du ikke bare C?

>Men kan den bruges sammen med linux?

C# kan ikke for det er et specifikt Micro$oft-produkt, men C er C
uanset hvilken platform det kører på (sådan da). Linux (øh ... i
hvert fald Redhat) er født med en fortræffelig C(++)-compiler der
hedder gcc.

>Er der evt andre linux orinteret c programmings bøger jeg bør kigge på?

I hvert fald C, C++ og Java kan afvikles på mange platforme uden
at programmørem behøver spekulere på det. Det er én af grundene
til at de er populære.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Morten Brix Pedersen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Morten Brix Pedersen


Dato : 24-06-02 16:46

Bertel Lund Hansen wrote:
> Heine Laursen skrev:
>>Men kan den bruges sammen med linux?
>
>
> C# kan ikke for det er et specifikt Micro$oft-produkt, men C er C
> uanset hvilken platform det kører på (sådan da). Linux (øh ... i
> hvert fald Redhat) er født med en fortræffelig C(++)-compiler der
> hedder gcc.

http://www.go-mono.com/c-sharp.html


- Morten.


Bertel Lund Hansen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-06-02 18:29

Morten Brix Pedersen skrev:

>http://www.go-mono.com/c-sharp.html

Tak for info. Det var nyt for mig.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Heine Laursen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Heine Laursen


Dato : 24-06-02 18:12

In article <3d1ehusdu9kd9pasmm4k0f93k1cru9f3ma@news.telia.dk>,
> Bertel Lund Hansen wrote:
> Heine Laursen skrev:
>
>>Ja, så er jeg også på udkik efter c bøger. Jeg har læst i nogne af de andre
>>tråde, og kommet til den konklution at det ikke kan gå helt galt hvis jeg
>>vælger c# the programing language af Brian W. Kernighan & Dennis M. Ritchie
>
> C#? Mener du ikke bare C?

Jo det gør jeg. Det er så nemt at blive forviret!

>>Men kan den bruges sammen med linux?
>
> C# kan ikke for det er et specifikt Micro$oft-produkt, men C er C
> uanset hvilken platform det kører på (sådan da). Linux (øh ... i
> hvert fald Redhat) er født med en fortræffelig C(++)-compiler der
> hedder gcc.

Kender den godt. Bruger den til at compile (næsten) alle programmer, jeg
har brug for til linux.

Jeg har været på bibleoteket, og der fant jeg kun 2 bøger. Det er
Grundkursus i standart c af Poul Østergaard, og "noget om" c-programmering
af Jan Ferre. De er fra 93 og 94, så de burdte vel ikke være forældet!

--
Mvh
Heine Laursen

Jakob Schmidt (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Schmidt


Dato : 24-06-02 22:27

Heine Laursen <heine@0x83a4919e.arcnxx9.adsl-dhcp.tele.dk> writes:

> vælger c# the programing language af Brian W. Kernighan & Dennis M. Ritchie

Som Bertel siger, saa handler den bog om C.

Det er faktisk selve den definitoriske beskrivelse af C-sproget, og som
saadan er den den ultimative kilde - men det er ikke en laerebog. Hvis
du er en dygtig programmoer, saa er det den helt rigtige bog. I modsat
fald, kan jeg ikke lige udpege nogen, men der er vel en million tutorials?

Uanset hvad, saa laes K&R paa et eller andet tidspunkt, hvis du vil
programmere i C.

--
Jakob

Benny Andersen (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Benny Andersen


Dato : 25-06-02 17:22

On 24 Jun 2002 23:26:41 +0200, Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> wrote:
> Heine Laursen <heine@0x83a4919e.arcnxx9.adsl-dhcp.tele.dk> writes:
>
>> vælger c# the programing language af Brian W. Kernighan & Dennis M. Ritchie
>
> Som Bertel siger, saa handler den bog om C.
>
> Det er faktisk selve den definitoriske beskrivelse af C-sproget, og som
> saadan er den den ultimative kilde - men det er ikke en laerebog. Hvis
> du er en dygtig programmoer, saa er det den helt rigtige bog.

Det kan måske gælde for nogen, der foretrækker den mere småsnakkende stil.
Det er godt nok langt tid siden jeg læste 'K&R', men jeg vil mene at det
er en lærebog. Den forudsætter intet forhåndskendskab, og med en compiler
ved hånden, er eksemplerne lette.

Nogen burde skrive bogen om at læse begynderbøger (specielt amerikanske),
gældende hvor det er ikke er 'k&R's kortfattede men fyldestgørende stil
der anvendes.

<newbie_mode lan="eng" style="pragmentaric">
1. Skimlæs (fjollede) analogier til den virklige verden, som
skal illusterer tekniske principper, implementerings virkemåder eller
programmerings paradigmer. Fastlæg selv hvad du har brug for (top-down),
og underbyg experimentielt. At en bog er meget solgt modbeviser ikke
at forfatteren er fjollet og trættende. (Markedsmekanismer, Forlag)

2. Bær over med afsnit som er gentagelser, og læs dem udtrækkende evt. ny
viden eller tips.

3. Forstå at gentagelser er et velment pædagogisk trick. Det er skam ikke
fordi 'extends Object' ikke er default for alle klasser i java, at 'Deitel og
Deitel' i 'Java how to program' skriver hver gang på de første 370 sider.

4. Anerkend at nogle mennesker simpelt hent er pragmentariske. Selv på tryk
forklarer de ting, som var det en mundtlig afhandling.

5. Al indlæring starter med generaliseringer. Disse kan være behændige
(ikke konfliktende med den fuldt detaljerede virkelighed) eller ubehændige.
Forvent kun ubehændige generaliseringer af for omfangsrige begynder
lærerbøger.
</newbie_mode>

[KLIP]

Benny

Jakob Schmidt (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Schmidt


Dato : 26-06-02 07:35

be9@worldoffline.dk (Benny Andersen) writes:

> On 24 Jun 2002 23:26:41 +0200, Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> wrote:
> >
> > Det er faktisk selve den definitoriske beskrivelse af C-sproget, og som
> > saadan er den den ultimative kilde - men det er ikke en laerebog. Hvis
> > du er en dygtig programmoer, saa er det den helt rigtige bog.
>
> Det kan måske gælde for nogen, der foretrækker den mere småsnakkende stil.
> Det er godt nok langt tid siden jeg læste 'K&R', men jeg vil mene at det
> er en lærebog. Den forudsætter intet forhåndskendskab, og med en compiler
> ved hånden, er eksemplerne lette.

Jeg kan godt forstå, hvad du mener - den er for så vidt en prisværdigt
kompakt lærebog i C. Det, jeg mente, var, at den ikke er en lærebog i
at udvikle software med C.

> Nogen burde skrive bogen om at læse begynderbøger (specielt amerikanske),

Ja, markedet for lærebøger er totalt udartet, og alle de kulørte amerikanske
er gennemsnitlig fem eller seks gange så tykke som de burde være.

Det er da også almindeligt anerkendt, at K&R er i særklasse. Personligt
synes jeg, at Programming Perl af Larry Wall m.fl. også er usædvanlig god.
Og Stroustrups egne bøger om C++ er også de bedste, der findes. Det er
sikkert ikke tilfældigt, at de bedste bøger om computersprog er skrevet
af sprogenes opfindere - men de har altså en tendens til ikke at være for
begyndere.

--
Jakob

Heine Laursen (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Heine Laursen


Dato : 26-06-02 07:41

Jakob Schmidt <sumus@aut.dk> wrote in
news:m2adpkl65q.fsf@0x83a49165.arcnxx9.adsl-dhcp.tele.dk:

> Heine Laursen <heine@0x83a4919e.arcnxx9.adsl-dhcp.tele.dk> writes:
>
>> vælger c# the programing language af Brian W. Kernighan & Dennis M.
>> Ritchie
>
> Som Bertel siger, saa handler den bog om C.
>
> Det er faktisk selve den definitoriske beskrivelse af C-sproget, og
> som saadan er den den ultimative kilde - men det er ikke en laerebog.
> Hvis du er en dygtig programmoer, saa er det den helt rigtige bog. I
> modsat fald, kan jeg ikke lige udpege nogen, men der er vel en million
> tutorials?

Jeg er en wannabe / newbie.

Joo det er da rigtigt, der findes massere af tutorials. Men den sidste jeg
kiggede på, var til curses, og hvordan man laver 'winduer' i consolen. Det
er da intet problem at skrive det, af (Jeg skriver af, istædet for alt det
copy'n paste.) Men jeg syntes jeg her problemer, med forståelsen, af hvad
der enlig sker. Hvoffor der eks skal være en pointer der, istædet for at
sådan er det bare.

> Uanset hvad, saa laes K&R paa et eller andet tidspunkt, hvis du vil
> programmere i C.
>

Okay.. Så starter jeg med noget mildere

--
Mvh
Heine Laursen

Jakob Schmidt (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Schmidt


Dato : 26-06-02 07:49

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:

> Joo det er da rigtigt, der findes massere af tutorials. Men den sidste jeg
> kiggede på, var til curses, og hvordan man laver 'winduer' i consolen.

Sorry dér - jeg kender kun en af Dave Mark om at programmere Macintosh
(længe længe før OS X) i C. Den var fin, og det var den jeg begyndte med.

--
Jakob

Jacob Saaby Nielsen (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Saaby Nielsen


Dato : 25-06-02 01:50

In article <slrnaheki1.1oi.heine@0x83a4919e.arcnxx9.adsl-dhcp.tele.dk>,
heine@0x83a4919e.arcnxx9.adsl-dhcp.tele.dk says...

> Kender den godt. Bruger den til at compile (næsten) alle programmer, jeg
> har brug for til linux.
>
> Jeg har været på bibleoteket, og der fant jeg kun 2 bøger. Det er
> Grundkursus i standart c af Poul Østergaard, og "noget om" c-programmering
> af Jan Ferre. De er fra 93 og 94, så de burdte vel ikke være forældet!

Nu har jeg ikke fulgt hele tråden. Men, Wrox plejer at have nogle
rigtigt udemærkede bøger i deres "Beginning" serie. Du kan finde dem på
bookworld.dk

--
Jacob Saaby Nielsen

R. A. Larsen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : R. A. Larsen


Dato : 24-06-02 22:45

Heine Laursen <heine@0x83a4919e.arcnxx9.adsl-dhcp.tele.dk> wrote:
>
> Hejsa.
>
> Ja, så er jeg også på udkik efter c bøger. Jeg har læst i nogne af de andre
> tråde, og kommet til den konklution at det ikke kan gå helt galt hvis jeg
> vælger c# the programing language af Brian W. Kernighan & Dennis M. Ritchie

Hvis du mener "C the programming language" af Kernighan & Ritchie (helst 2.
udgave (til ANSI-C) med mindre der er kommet nogen nyere), så er det en
fremragende bog (hvis man kender lidt til programmering i forvejen).

> Men kan den bruges sammen med linux?

Den originale UNIX (ihvertfald størstedelen) er faktisk skrevet i C, og linux
er jo en UNIX variant, så mon dog ikke :)

MVH, René
--
Using Virtual Access
http://www.vamail.com


Heine Laursen (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Heine Laursen


Dato : 26-06-02 07:47

R. A. Larsen <r_larsen@image.dk> wrote in
news:VA.00000192.000fb300@octo:

> Heine Laursen <heine@0x83a4919e.arcnxx9.adsl-dhcp.tele.dk> wrote:
>> Men kan den bruges sammen med linux?
>
> Den originale UNIX (ihvertfald størstedelen) er faktisk skrevet i C,
> og linux er jo en UNIX variant, så mon dog ikke :)

Mine bøger siger at UNIX, blev omskrevet i c, fordi den skulde være
portabel til andre datamaskiner

--
Mvh
Heine Laursen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177496
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408491
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste