Skal finde den højeste værdi....
Fra : Lars Hansen

Dato : 24-06-02 08:38

Hej.

Har et problem.
Jeg har et admin-side hvor jeg kan lave nye sider til min hjemmeside.

Indtil nu har jeg "bare" talt antallet af rækker i min mysql tabel.
Men i og med at jeg har slettet et par rækker og lign. er det ikke så smart længere.

Jeg vil gerne finde det højeste tal i $id i min tabel.
Men hvordan hulen gør jeg det?

MVH.
Lars Hansen
http://bamf.dk

Fra : jacob_a@spamos.dk

Dato : 24-06-02 08:46

bamf@bamf.dk (Lars Hansen) writes:

> [...]
> så smart længere.
>
> Jeg vil gerne finde det højeste tal i $id i min tabel.

Prøv at kigge på "auto increment" i mysql. Den er rigtig rar til id
attributer i tabeller.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-06-02 09:15

Lars Hansen wrote:
> [...]
> Men i og med at jeg har slettet et par rækker og lign. er det ikke så smart længere.
>
> Jeg vil gerne finde det højeste tal i $id i min tabel.

Dit problem står ikke helt klart for mig - hvis det er for at sørge for
unikke ID's i en database ville jeg også bruge auto_increment (som
allerede foreslået)

Hvis det er et andet formål så kan du bruge select max(ID) from tabel

mvh

Jesper Brunholm
--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Lars Hansen

Dato : 25-06-02 06:35

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message news:<3D16D4FE.2000204@brunholm-scharff.dk>...

> [...]
> allerede foreslået)
>
> Hvis det er et andet formål så kan du bruge select max(ID) from tabel

Hej.

Jeg har en masse rækker med tal i... 1 6 45 98 9 8 3. Jeg skal finde
98.

Jeg bruger allerede "auto_increment" i $id. Jeg skal have fundet det
højest tal. Tror at det der select max(id) from tabel er noget af det
jeg skal bruge.

Takker for svarene.

MVH.

Lars

Fra : Henrik Hansen

Dato : 25-06-02 07:56

bamf@bamf.dk (Lars Hansen) wrote:

> [...]
>
> Jeg bruger allerede "auto_increment" i $id. Jeg skal have fundet det
> højest tal. Tror at det der select max(id) from tabel er noget af det

ja det er max() du skal bruge.

--
Henrik Hansen