Ingen seriel port
Fra : Puk

Dato : 23-06-02 22:24

Hej alle sammen

Min kære fader har været ude og købe en lille internet pc på
tilbud til min lillesøster. Det ser ud til at være en ganske
udmærket lille maskine til hendes behov men den mangler dog en
serielport.

Min far har via sit arbejde en ISDN linie og et eksternt ISDN
modem (Zylex tror jeg nok) og han vil jo gerne at min søsters pc
kunne koble op til internet via ISDN modemmet som jo altså
normalt forbindes med et serielt stik. Den lille maskine han har
købt til hende har jo som sagt ingen serielport. Den har derimod
et netkort og adskille USB porte (jeg er desværre ikke sikker på
om det er USB 1 eller 2 men tror nu nok det er 1). Desuden har
maskinen et internt 56 K modem.

Spørgsmålet er så om vi på en eller anden (forholdsvis smart og
nem måde) eventuelt kan benytte netkortet eller en af USB portene
til at koble ISDN modemet sammen med maskinen?

Alle ideer modtages med kyshånd.

Mange hilsner
Puk

Fra : Ralph

Dato : 23-06-02 23:08

Puk wrote:

> Spørgsmålet er så om vi på en eller anden (forholdsvis smart og
> nem måde) eventuelt kan benytte netkortet eller en af USB portene

Man kan købe et lille kabel med en USB (han) i den ene ende og en seriel
i den anden, der er en lille CD med som driver - har dog kun set det til
XP, men mon ikke............ Ca. kr. 3-400,-

Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-06-02 05:47

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> Man kan købe et lille kabel med en USB (han) i den ene ende og en seriel
> i den anden, der er en lille CD med som driver - har dog kun set det til
> XP, men mon ikke............ Ca. kr. 3-400,-

Så er det billigere med en ISDN/USB-adapter.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Puk

Dato : 24-06-02 07:27

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en
meddelelse
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
>
> Så er det billigere med en ISDN/USB-adapter.

Hvordan så med hastigheden? Jeg er ikke nogen haj, men har da
ladet mig fortælle at USB 1 er forholdsvis langsom. Vil en
opkobling via USB 1 port gøre forbindelse væsentlig langsommere
end hvis der var forbundet direkte med serielport?

Mange hilsner og tak for svarene
Puk

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 24-06-02 11:15

Puk wrote:

> [...]
> opkobling via USB 1 port gøre forbindelse væsentlig langsommere
> end hvis der var forbundet direkte med serielport?

Ja USB2 er hurtigere end USB1, men det er kun til overførsel meget
store datamengder at det er en fordel. Fx. Eksterne harddiske, cdrombrændere
meget store scannere og videokamara.
Du kan få en meget bedre ydelse med usb på isdn end seriel. Seriel har ikke
(uden fiksfakserier) hastighed nok til at køre med begge isdn linier på en gang.
Det har USB.

mvh
Henning

Fra : Puk

Dato : 24-06-02 13:47

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
meget
> store datamengder at det er en fordel. Fx. Eksterne harddiske,

OK det var da rart at vide. Det er så let at blive lidt betaget
af alt det "nyeste" og lade sig lokke til at anskaffe noget, som
man reelt ikke har behov for. Det synes jeg i hvert fald.

> [...]
Seriel har ikke
> (uden fiksfakserier) hastighed nok til at køre med begge isdn

Jeg takker mange gange. Løsningen er blevet et ISDN modem til
USB.

Mange hilsner
Puk

Fra : Niels Svendsen

Dato : 23-06-02 23:25

Lyder meget mærkeligt med en manglende seriel port, prøv at kikke efter en
gang til, serielle porte kan også være med store stik.
Ellers er der 2 muligheder. 1. køb en konverter usb til seriel. 2. køb et
serielt indstikskort.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 24-06-02 08:30

"Niels Svendsen" <niels.svendsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gang til, serielle porte kan også være med store stik.
> Ellers er der 2 muligheder. 1. køb en konverter usb til seriel. 2. køb et

Der er noget der siger mig det er en bærbar computer. Køb et ekstra USB
modem. Så kan begge computere vær på nettet samtidig, og de små USB modem
til ISDN koster ikke alverden.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Puk

Dato : 24-06-02 13:45

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Der er noget der siger mig det er en bærbar computer.

Det er det nu ikke. Det er bare en lille "skrabet" model som de
kalder en family internet pc.
Vi har en mistanke om, at det måske oprindeligt har været en stor
flot pc, som man så har fundet ud af, at man ganske enkelt ikke
kunne sælge nok af, og så derfor har lavet en skrabet model ud
af. Den har eksempelvis intet tilhørende software, ikke engang
styresystem. Men den har kun stået ham i 2000 kr og har da 64 MB
RAM (med mulighed for udvidelse op til 512), 10 GB harddrive,
Pentium 2 der kan opgraderes til Pentium 3, DVD osv i den dur.
Den passer altså glimrende til en skolepige på 16 år, der skal
bruge den til skoleopgaver, e-mail og lidt surfen på internettet.

Men vi har skam tjekket. Ingen serielport og ingen diskettedrev
(det undrede også en smule)

> Køb et ekstra USB
> modem. Så kan begge computere vær på nettet samtidig, og de små
USB modem
> til ISDN koster ikke alverden.

Det er præcis hvad vi har gjort idag. Det stod i 400 kr, så det
var jo en overkommelig pris. Endvidere har han investeret i et
lille bærbart memory på 16 MB til USB porten, så hun ikke kommer
til at mangle diskettedrevet alt for meget. Hun har så også en
bærbar pc, så mon ikke hun er vel dækket ind

Jeg siger mange tak for alle svarene. Farmand var meget
imponeret over, at jeg sådan kunne stille jer et spørgsmål og få
så hurtigt svar. I har bragt stor lykke

Mange hilsner
Puk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-06-02 21:41

"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> wrote in message

> Jeg siger mange tak for alle svarene. Farmand var meget
> imponeret over, at jeg sådan kunne stille jer et spørgsmål og få
> så hurtigt svar. I har bragt stor lykke

Altid glad for at kunne hjælpe...