Poweroff efter fejlindtastning
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-06-02 21:13

Jeg var ved at tabe mit tastatur og ramte nogle tilfældige taster da jeg
greb ud efter det. Da jeg havde vi kørende trykkede jeg umiddelbart
derefter ESC for at være sikker på hvilken mode jeg var i. Dette gav et
øjeblikkeligt power off uden pæn nedlukning.

Er der nogen, der har en ide om hvad der er sket? Jeg kørte KDE3 under
Xfree86 4.2 logget ind som alm. bruger. Jeg har ikke noget power
management i kernen bortset fra muligheden for at lave power off i
forbindelse med nedlukning.

--
Lars Kongshøj

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-06-02 21:36

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> derefter ESC for at være sikker på hvilken mode jeg var i. Dette gav et
> øjeblikkeligt power off uden pæn nedlukning.

Der findes en sys-request tastekombination som laver noget, der kunne
ligne det, du beskriver. Men den involverer for det første ikke ESC og
for det andet er den slået fra i de fleste distributioner (den er kun
beregnet på kernelhackers)... så jeg ved ikke...

Det er også muligt, at du har ramt noget "almindeligt" som CTRL-ALT-DEL
og at der så er gået et lille stykke tid, før X er gået ned. Du har så
oplevet det som om det var dit tryk på ESC tasten, der sænkede maskinen.

-Claus

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-06-02 21:45

Claus Rasmussen wrote:

En sidste mulighed: Du har fundet en bug Jeg så på et tidspunkt en
fejlrapport på KDEs hjemmesider. Den handlede om, at det var muligt at
logge ind som root ved at tampe en bestemt sekvens ind i KDEs login
dialog.

Buggen blev fundet af rapportørens fireårige datter, der blev synes det
var sjovt at sidde ved fars computer og trykke på tastaturet...

-Claus

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-06-02 21:52

Claus Rasmussen wrote:
> [...]
> Buggen blev fundet af rapportørens fireårige datter, der blev synes det
> var sjovt at sidde ved fars computer og trykke på tastaturet...

Lyder fælt, jeg skiftede heldigvis til xdm for en uges tid siden, da jeg
synes der var for mange fejl i kdm, for eksempel kunne jeg ikke fjerne
shutdown-menuen, selv om jeg gjorde som beskrevet i dokumentationen,
samt en anden fejl, jeg tidligere har nævnt her.

Jeg har ikke indtrykket af at kdm bliver vedligeholdt så aktivt.

--
Lars Kongshøj

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-06-02 21:58

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> [...]
>
> Buggen blev fundet af rapportørens fireårige datter, der blev synes det
> var sjovt at sidde ved fars computer og trykke på tastaturet...

Interessant. Hvad var årsagen?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-06-02 22:26

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Interessant. Hvad var årsagen?

Jeg ved det faktisk ikke. Men KDM (login manageren) kører jo som root,
så mon ikke tastekombinationen fik den til at fejle et check af en slags.

Eller at ungen ramte suspend (CTRL-Z) eller terminate (CTRL-D) eller et
andet signal, som programmøren havde glemt at checke for, og KDM så faldt
igennem til den underliggende terminal, hvor root allerede var logget ind.

Nu jeg tænker over det, er jeg ikke så sikker på, at det var KDM, der
var problemet. Det kan godt være, at fejlen var i screensaverens password
dialog.

-Claus

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-06-02 17:09

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Interessant. Hvad var årsagen?

Jeg har aldrig fundet årsagen til, at børn er helt vilde med at
taste på computere, men jeg kan bekræfte fænomenet.

--
Allan

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-06-02 21:48

Claus Rasmussen wrote:
> [...]
> for det andet er den slået fra i de fleste distributioner (den er kun
> beregnet på kernelhackers)... så jeg ved ikke...

Den har jeg ikke i kernen, desuden var det nede i området omkring X og
G, jeg greb tastaturet, tror jeg nok.

> Det er også muligt, at du har ramt noget "almindeligt" som CTRL-ALT-DEL
> og at der så er gået et lille stykke tid, før X er gået ned. Du har så
> oplevet det som om det var dit tryk på ESC tasten, der sænkede maskinen.

"Trefingershilsenen" fanges ikke af kernen men af X/KDE, som lukker
X-serveren, men ikke computeren, så vidt jeg har sjusset mig frem til.

Men du har ret i at nedlukningen kan være udløst tidligere end jeg
trykkede på ESC.

--
Lars Kongshøj

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-06-02 22:00

Lars Kongshøj wrote:

> "Trefingershilsenen" fanges ikke af kernen men af X/KDE, som lukker
> X-serveren, men ikke computeren, så vidt jeg har sjusset mig frem til.

Du er sikker på, at det ikke er "CTRL-ALT-BACKSPACE", du mener ? SVJV
går "CTRL-ALT-DEL" direkte til kernen - den står også i inittab, som
bestemt ikke er Xs domæne.

(jeg /ved/ det ikke, og jeg har ikke liige lyst til at prøve

-Claus

Fra : Christian Laursen

Dato : 23-06-02 22:06

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Du er sikker på, at det ikke er "CTRL-ALT-BACKSPACE", du mener ? SVJV
> går "CTRL-ALT-DEL" direkte til kernen - den står også i inittab, som
> bestemt ikke er Xs domæne.

CTRL-ALT-DEL går ikke direkte til kernen, når man er i X, men fx. kdm
kan bringes til at poppe en dialog op, hvor man kan vælge at lukke
maskinen ned, når den ser den tastkombination.

Christian Laursen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-06-02 22:20

Christian Laursen wrote:
> CTRL-ALT-DEL går ikke direkte til kernen, når man er i X, men fx. kdm
> kan bringes til at poppe en dialog op, hvor man kan vælge at lukke
> maskinen ned, når den ser den tastkombination.

Nå, så kan det jo være noget i den stil der er sket, har dog ikke lyst
til at eksperimentere med CTRL_ALT_DEL nu!

--
Lars Kongshøj

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-06-02 18:09

On Mon, 24 Jun 2002 18:09:19 +0200, Allan Olesen wrote:

> Jeg har aldrig fundet årsagen til, at børn er helt vilde med at
> taste på computere, men jeg kan bekræfte fænomenet.

Man ser også voksne være helt fjollede med det...

Mvh.

--
"I'm asking the stupid Swedish people if the concert is Adam Sjøgren
over, is it over my friends from Låndåun? NO!" asjo@koldfront.dk