Fjernelse af "olja"
Fra : Tore og Helle

Dato : 23-06-02 10:45

Hej gruppe,

På vores "nye" båd er træværket "oljat" som den svenske og tidligere ejer
sagde. Det er åbenbart an blanding af olje og lak. Problemet er at der er
løbet noget af dette ud over glasfiberen flere steder, og hverken acetone
eller rensebenzin kan ikke fjerne det.

Nogle gode råd?

Tore & Helle
Rosa
Magretheholm
www.rj85.dk
www.lynetten.dk

Fra : Anne & Klaus Holst-A~

Dato : 23-06-02 16:47

Det er meget tænkeligt at der er brugt Owatrol - det kan fjernes med
Owatrolfjerner, der fås hos de fleste bådudstyrsforhandlere. Hvis det ikke
er Owatrol, sker der ingen ulykker ved at prøve med Owatrolfjerner.

Fra : Leif Sørensen

Dato : 24-06-02 08:05

> [...]
> løbet noget af dette ud over glasfiberen flere steder, og hverken acetone

Hej Tore & Helle

Da jeg i sin tid købte min båd, var der også nogle grimme brune
pletter/skjolder på glasfiberen. En bådebygger kunne oplyse, at mit træværk
også var behandlet med en blanding af olie og lak. Jeg fik derfor den
mistanke, at pletterne/skjolderne skyldtes et uheld med dette produkt.

Jeg har også prøvet rensebenzin, acetone, fortynder, Hempels Paint-remover,
terpentil + meget andet (selvfølgelig på et meget begrænset område, hvor et
eventuelt uheld ikke kunne ses). Hver gang var resultatet negativt.

I dette forår kom jeg så til at tænke på et råd fra Flemming Leth, så jeg
prøvede at påføre et pænt lag brun sæbe, og dækkede det med
husholdningsfilm. Første gang lod jeg det stå i ca 24 timer, og det tog da
også noget af stadset - næste gang fik det lov til at stå i ca. 48 timer og
nu var det helt pist væk. Det var da LETH.

Prøv nu først et "usynligt" sted, det er jo ikke smart at gøre skaden
større - og så god fornøjelse/held og lykke.

Leif

Fra : Jakob S. Køster

Dato : 24-06-02 13:38

Evt. oxalsyre - det plejer vi at bruge på jollerne når glasfiberen er blevet
gul - det tager alt det gule.
Brug IKKE hr. kaosLeth´s råd med at pudse de farvede væk med wienerkalk og
sprit - overfladen bliver ødelagt.

Jakob