Hørfrø
Fra : Liz

Dato : 23-06-02 10:05

Hej allesammen,
Er der et klog hovedet derude der har en "opskrift" på opblødte/kogte hørfrø
som gives til heste for at fjerne og forebygge sand i tarmen? Altså,
mængder frø og vand, og hvor meget af blandingen serveres til en hest der
vejer ca. 450-500kg, og hvor tit? Gives det et par dage ad gangen, eller kun
en gang, ved uges/måneds mellemrum?

Min hoppe fik et kolikanfald forrige søndag, og det er første gang i over 30
år med heste, at jeg har oplevet det. Jeg, og hoppen, var stærkt
chokeret!!!! Men da jeg ikke kunne finde årsagen til kolikken, tjekket jeg
lige hendes afføring og fandt lidt sand. Loppefrøskaller duer ikke - jeg
ønsker at bruge den samme blanding på alle mine heste og en er allergisk
over for skallerne! Hørfrø skulle efter sigende virke ligeså godt.
På forhånd tak.
Mvh Liz

PS Dyrlægen gave et smertestillende indsprøjtning og undersøgt endetarmen -
konstaterede bare meget luft! Selvfølgelig var anfaldet næsten overstået da
hun komme!! Typisk.

Fra : Ganti-tøsen

Dato : 23-06-02 14:32

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vejer ca. 450-500kg, og hvor tit? Gives det et par dage ad gangen, eller

Hejsa Liz

I min gamle bog om staldtips, har jeg fundet følgende opskrift:

Til hver hest skal man bruge ca. 100 g. hørfrø, som koges med 1 - 2 liter
vand i mindst 20 minutter. Forinden skal frøene stå i blid i rigeligt vand i
8 - 12 timer. Den lange kogetid er nødvendig for at nedbryde
blåsyreindholdet i de rå hørfrø, men pas på at de ikke brænder på. Den
geleagtige masse blandes med ca 1/2 kilo hvedeklid og 1/2 til 1 kilo knust
havre. Lidt koldt vand kan tilsættes, så det hele bliver godt gennemblødt.
Det serveres i lunken til varm tilstand.
Hvis man har mistanke om at en hest er ved at få forstoppelse, blandes 1-3
spiseskefulde salt i.
Selvfølgelig kan man også fodre med hørfrø uden at tilsætte havre eller
klid. Det koges som ovenfor beskrevet, og blandes i det forder man nu
bruger.

Hvor tit og hvor længe står der ikke noget om. Men ud fra egen erfaring,
ville jeg fodre med hørfrø i ca. 14 dage, og derefter holde en pause på 14
dage for ikke at gøre tarmene dovne. Undersøgelser viser, at tarmsystemet
renses effektivt for sand ca i løbet af en tre-månders periode.

Du siger typisk at anfaldet næsten var ovre da dyrlægen kom. Vær du glad for
det. Jeg havde en syg islænder i februar, med daglig besøg af dyrlægen i 10
dage, hvor vi end ikke vidste om det gik godt eller skidt. Tarmene stoppede
totalt, og kredsløbet var alvorligt påvirket. Men det gik altså godt, takket
være en dygtig dyrlæge. Det var ham der tilrådede mig at fodre med hørfrø
eller husk, i en periode på 14 dage. Samtidig anbefalede han at tilsætte
foderet 1/2 kop parafinolie først på sæsonen, hvor hestene kommer på stald
og skal tilvænnes stråfoder.

Håber du kunne bruge dette til noget.

Hilsen Gitte - også fra Nordjylland
http://ganti.homepage.dk

Fra : Liz

Dato : 23-06-02 15:05

Hej Gitte,
Tak for hurtig svar, skal straks i gang med opblødning og kogning.
Det var en drøje omgang for dig i februar, sammenlignet med min få timer af
sved og bekymringer. Ja, jeg var vist ret heldig med den kolikanfald, - jeg
var oppe meget af natten for at holde øje med hende, men til morgen var hun
helt normalt og det var afføringen også. Det har det været lige siden,
7,9,13!!! Men, nej hvor var jeg bange da jeg opdaget det, jeg har aldrig
oplevet noget lignende. Og jeg bare trak hoppen rundt i hvad føltes som
timevis, indtil dyrlægen ankom. Mest for min skyld - i det mindste lavede
jeg noget for at hjælpe hende, men også for hendes. Hun ville så gerne ned.
Da hun lå, var det med alle fire ben strakte helt ude, hun lignede en døde
heste. Så oppe igen og videre i cirkler og 8 taller, ligesom for at får
hende til at tænke på noget andet. Føllet var hun ligeglad med. Hun svedte
og prustede efter vejret, slingrede afsted osv. Det var helt forfærdelig.
Jeg håber aldrig at jeg oplever noget lignende igen.
Forhåbentlig kan det forebygges med hørfrø behandlingen. Tak igen, vi
nordjyder skal stå sammen, ikke?

Hørfrøgrødhilsener
Liz

Fra : Stahr

Dato : 24-06-02 07:07

Hejsa
Endnu et svar fra nordjylland.
Jeg har i vinter brugt hørfrø til mine heste.For at gøre det nemt at huske
fik hestene det fra d.1. til den 5. både morgen og aften.Altså 5 dage hver
mdr.
Hørfrøen har ikke stået og trukket og er ikke kogt med.Jeg har bare hældt
det ned i det kogende vand og rørt rundt.Når det var afkølet lidt blev det
hældt sammen med resten af foderpotionen.
Selvom mine heste går på jordfold hele vinteren har jeg ikke haft
problemer,men nu vil jeg lige tjekke det med opblødningen og kogetiden igen.
Nordjysk hilsen fra Bettina

Fra : Liz

Dato : 24-06-02 08:19

Hej Bettina,
Må indrømme at din måde at servere hørfrø på, lyder noget nemmere end
Gittes - det er en omstændelig proces jeg er i gang med. Det der med at
koge blandingen for at fjerne blåsyreindholdet, vil jeg gerne vide mere om,
da blåsyre er giftig!!! Vidste ikke engang at blåsyre fandtes i hørfrø. Er
der andre der ved noget mere om dette?

Mvh Liz

Fra : Ganti-tøsen

Dato : 24-06-02 21:53

Fakta om hørfrø, fundet på nettet

http://www.phyton.dk/urter/hoer.htm

Opskriften på siden er dog beregnet til mennesker, men siden indeholder god
information om hørfrø.

Nedenstående er hentet fra hestenettet:

Jeg bruger det indimellem; jeg koger 2-300 g. pr. hest (enten bulderkoge i 2
timer eller koges op og så trække natten over) og giver dem det sammen med
lidt klid. Det renser også ud i maven, især godt nu, hvor de fleste heste
går på jordfolde og næsten ikke kan undgå at få jord i maven.
Men husk endelig at koge frøene hvis du vil give mere end en lille håndfuld.
Hørfrø indeholder nemlig et giftigt stof, som forsvinder ved kogningen.
Hvis du koger dem, så husk at hestene skal have alt det kogte, også vandet.

Andet sted på hestenettet:
Der er blåsyre i hørfrø og blåsyre er giftigt. Derfor må man kun give små
mængder (ml. 50/100 gr./dgl til en hest på 500 kg.), hvis de ikke er kogt.
Giften forsvinder ved kogningen.

Det er ikke så besværligt at koge hørfrø og derfor ville jeg under alle
omstændigheder koge dem for ikke at give hesten blåsyre

Gitte

http://ganti.homepage.dk

Fra : Liz

Dato : 25-06-02 19:02

Hej Gitte,
Ja, så lærer man så længe man lever. Tak for linken, det er ret så
interessant. Det lyder til at der er flere måder at servere hørfrø for
hestene, mon ikke jeg kommer til at bruge den letteste!!! Forresten, den
ene heste nægtet pure at spise masken i aftes, til trods for at han plejer
at spise alt. Han var noget slukøret da han fandt ud af hvad jeg kunne
finde på at servere!!!!

På den igen i aften, Mvh Liz

Fra : Iben Holst

Dato : 25-06-02 14:43

Jeg giver også mine heste hørfrø som kure; primært om vinteren. Dog også
resten af året hvis de i en periode går meget på jordfold eller i det hele
taget har et eller andet med maven.

Jeg giver dem det også over to fodringer, men jeg serverer dem altså bare
som de kommer fra posen. Og det er mindst lige så effektivt som hvis man
koger dem .....

Ved at bruge dem rå slår jeg to fluer med et smæk: får mine heste til at
spise dem idet de ikke kunne finde på at spise de kogte (mask) og jeg
behøver ikke være bange for blåsyren - den komme nemlig frem i løbet af
processen ved at koge dem, så enten skal man ikke koge dem særligt meget
(evt. nøjes med at overhælde dem med varmt vand og servere det kort efter)
eller også skal de koges fuldstændig igennem (min 20 minutter).

Iben

Fra : Liz

Dato : 25-06-02 19:04

Hej Iben,
Det lyder næsten for nemt! Hvor meget servere du ad gangen? Den ene af min
heste vil nemlig ikke spise masken, så måske skulle jeg prøve at følge din
anvisning.

Mvh Liz

Fra : Iben Holst

Dato : 27-06-02 17:28

> [...]
min
> heste vil nemlig ikke spise masken, så måske skulle jeg prøve at følge din

Hej ...

*G* jamen det er nemlig dejligt nemt !!

Hoppen på ca 450 kg giver jeg 2 dl pr måltid og vallakken på knap 300 kg
giver jeg 1 dl pr måltid.
Jeg giver det i ca 10-14 dage af gangen med 1 1/2 måneds mellemrum, men du
kan sagtens gøre det til en del af foderrationen året rundt. Men så behøver
du ikke give "så meget" som jeg giver mine heste under kurene.
Af og til køber jeg en 1 liter rapsolie og giver dem det også (1-2 dl pr
måltid); enten sammen med hørfrøene eller for sig, for det har altså også en
rigtig god virkning mht. sand/jord i tarmene. Det hjælper især med at sørge
for at sandet/jorden ikke beskadiger tarmene.

Det er sjældent jeg har oplevet maveproblemer hos hestene, men de få gange
det er sket for hoppen har jeg med det samme givet hende 1 hel liter olie på
een gang (det elsker hun !!) og så snart hun måtte og ville æde sit foder
gav jeg hende også hørfrø.

Iben

Fra : Liz

Dato : 27-06-02 20:04

Hej Iben,
Tak for svaret. Det skal jeg prove. Opblødning og kogning er noget så
besværlig og værdiløs, når den ene heste ikke vil kendes ved det. I
vinterhalvåret giver jeg også rapsolie, ca. 1dl om dagen, ligesom dig. Det
er vist noget af det billigst og ligeså godt som andre olietyper.
Mvh Liz