Mobiltelefoner
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 22-06-02 23:11

Det evige problem. Hvornår er børnene gamle nok til at få deres egen
mobilos? Jeg har lovet min datter en når hun bliver 14, og nu om en uge
fylder hun 13 - og jeg overvejer, om ikke det skal være nu. Hun er
faktisk holdt op med at plage fordi hun ved, at det ikke hjælper - og
grunden til at jeg ombestemmer mig er at hun snart er den eneste i
verden, som ikke har sin egen mobil.

Og hvad så, kan man så sige - hvis hun ikke har brug for den, er det vel
ligegyldigt? Nej, for de fleste af veninderne har heller ikke brug for
deres. Skal man bøje sig for gruppepres? Skal børnene have alt, hvad de
andre har? Nix, men selvom man ikke ønsker at ligge under for hvad andre
får, skal det ikke gå hen og blive en straf for børnene, at man selv
ønsker at være principfast.

Indrømmet, i visse situationer kan det være ganske praktisk at hun har
den, selvom den utvivlsomt vil blive misbrugt ud over alle grænser i
starten.

Hvilke overvejelser har I andre gjort jer ?

Fra : Sander

Dato : 23-06-02 00:08

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> faktisk holdt op med at plage fordi hun ved, at det ikke hjælper - og
> grunden til at jeg ombestemmer mig er at hun snart er den eneste i

Hvis din datter fylder 13, vil jeg mene hun er gammel nok. Det er jo også
praktisk for jer, så kan i altid kontakte hende og omvendt. Desuden har der
været en masse fremme om SMS beskeder, som forbedre børnenes stavning. Det
er jo også positivt.

> Indrømmet, i visse situationer kan det være ganske praktisk at hun har
> den, selvom den utvivlsomt vil blive misbrugt ud over alle grænser i
> starten.

Selvfølgelig vil den være interresant i starten, men giv hende et vist beløb
hun kan tale for pr. mdr. Hvis hun overskrider beløbet, så må hun vente til
den bliver åbnet igen / nyt taletidskort. Så finder hun hurtigt ud af, hvor
meget hun kan tale og i har styr på, hvor meget hun skal bruge på det.

> Hvilke overvejelser har I andre gjort jer ?

Jeg synes mobiltelefonen, er en praktisk ting, når børnene når 12-13 års
alderen. Det er alderen, hvor de begynder, at være mere hjemmefra, og med
mobilen, kan man altid få fat i dem. Jeg regner også med, at vores sønner,
skal have en, når de når den alder. Mange yngre børn, har også mobil i dag.
Mener dog lige, de skal være gamle nok til, ikke at tabe den eller smide den
væk.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 23-06-02 13:35

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> wrote in

> [...]
> Desuden har der været en masse fremme om SMS beskeder, som forbedre
> børnenes stavning. Det er jo også positivt.

Hm.... Jeg er ret overbevist om at hvis SMS forbedrer børns stavning, så
er det ikke stavning ifølge de gældende danske staveregler fra dansk
sprognævn. I SMS (og chat på nettet) bruger man masser af forkortelser
som det engelske CU8R ("see you later") og man skærer endelser væk.

Men jeg har hørt at ifølge en engelsk undersøgelse så konkurerer
taletidskort og cigaretter om de samme penge hos børnene - og at
taletidskort tit vinder. Og det er da positivt

--ingermarie

Fra : Sander

Dato : 23-06-02 14:50

"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

Hej Inger Marie !

> [...]
> sprognævn. I SMS (og chat på nettet) bruger man masser af forkortelser
> som det engelske CU8R ("see you later") og man skærer endelser væk.

Det er da rigtigt, at der bruges mange mærkelige forkortelser, men det er
trods alt ikke alle børn (og voksne), der kan finde rundt i dem endnu. Jeg
kender stadig mange børn, som skriver SMS`er på almindelig dansk.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Stine

Dato : 25-06-02 21:42

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da rigtigt, at der bruges mange mærkelige forkortelser, men det er
> trods alt ikke alle børn (og voksne), der kan finde rundt i dem endnu. Jeg
> kender stadig mange børn, som skriver SMS`er på almindelig dansk.

Men langt de fleste telefoner har indbygget stavekontrol, så det er vist
begrænset, hvad man kan lære af det :(

Hvis man som forælder vælger at give et barn en mobiltelefon og dermed en
ekstra udgift ,bør man da som minimum samtidig sørge for, at de får et
ordentligt abonnnement og ikke skal betale 2-3 gange så meget for
samtalerne, hvilket jo er realiteten med taletidskort.

Et abonnement kan også fås med spærring op til x kr., så regningen ikke
bliver en overraskelse!

/Stine

Fra : N/A

Dato : 27-06-02 21:13

Fra : Stine

Dato : 27-06-02 21:13

"JØRGEN ANDERSEN" <j.and@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld hvis dette lyder som reklame. Hvilket det vel også er...
> Men alligevel, prøv at kigge på http://www.telmore.dk/

Hmmm. Så vidt jeg kan se, står der kr. 1,20 pr. minut. Det betegner jeg ikke
som værende billigt. Hvis man har mere end et abonnement pr. husstand kan
man tegne et erhvervsabonnement - og dermed komme ned på 60-70 øre pr.
minut...

Og så er vi vist på vej ind i et andet emne...:)

/Stine

Fra : MileaMillz

Dato : 28-06-02 10:51

"Stine" <unknown@unknown.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> minut...
>
> Og så er vi vist på vej ind i et andet emne...:)

Hej Stine

Jeg bruger taletidskort, og det billigste jeg kunne finde var:

http://www.clubblahblah.dk

Mvh. Milea

Fra : Stine

Dato : 29-06-02 13:43

"MileaMillz" <MileaMillz@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger taletidskort, og det billigste jeg kunne finde var:
>
> http://www.clubblahblah.dk

Det er muligt, det er et billigt "taletidskort", men pointen er, hvorfor vil
du absolut betale mere end med et abonnement?

Stine

Fra : Sander

Dato : 29-06-02 13:56

> [...]
vil
> du absolut betale mere end med et abonnement?

Det er da egentligt ligegyldigt om man vælger et abonnement med " loft "
eller taletidskort. Begge dele giver kontrol over forbruget. Har selv brugt
et Sonofon abonnement, med billigzone, fordi vi ikke havde fastnet på det
tidspunkt. Men det er jo kun billigt, hvis du ringer til en fastnet telefon.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Elisabeth

Dato : 27-06-02 21:18

"JØRGEN ANDERSEN" <j.and@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld hvis dette lyder som reklame. Hvilket det vel også er...
> Men alligevel, prøv at kigge på http://www.telmore.dk/
>
> Dette er taletid og meget billigt, også billigere end mange abonnementer.
> Min kæreste har lige skiftet og er meget tilfreds. Jeg er selv ved at
> skifte, fordi at det er så billigt. Hvis jeg havde store børn, skulle de
> helt klart have dette taletid.
>
> MVH
>
> Conny

...hvad mine 2 teenagedøtre da også har. Du kan følge .. og kontrollere (
fordi du sidder på dankortet/netbanken).. deres forbrug. En anden fordel er,
at du kan se, hvem de ringer til og hvad de bruger deres penge til. Hvis de
er på vej ud i noget, de ikke kan overskue, kan du stoppe det i tide.
Rigtig god idé.
Hilsen Elisabeth

Fra : WebWoman

Dato : 28-06-02 16:01

"Elisabeth" <beks@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> En anden fordel er,
> at du kan se, hvem de ringer til og hvad de bruger deres penge til. Hvis
de
> er på vej ud i noget, de ikke kan overskue, kan du stoppe det i tide.

Siger du dermed, at du kontrollerer, hvem dine børn ringer til?
Tjekker du også deres mail/breve? Indholdet i deres tasker? Deres evt.
dagbøger?

Mvh. Lisbeth

Fra : Elisabeth

Dato : 28-06-02 17:31

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Siger du dermed, at du kontrollerer, hvem dine børn ringer til?
> Tjekker du også deres mail/breve? Indholdet i deres tasker? Deres evt.

Jeg gør hvad jeg skal gøre for at være en ansvarlig forælder. Ja. Der er der
nok en del, der ikke "tør", men jeg har ansvaret for mine unger, og jeg ved,
der er mange idioter derude, der kan udnytte dem. Der er nok nogen børn og
unge, der var sluppet for ubehagelige oplevelser, hvis deres forældre var
mere obs! på, hvad de foretog sig. Ked af, hvis det provokerer dig.
Hilsen Elisabeth

Fra : WebWoman

Dato : 28-06-02 18:07

> Jeg gør hvad jeg skal gøre for at være en ansvarlig forælder.

Man kan sagtens være ansvarlig endda! Måske man endda ligefrem gør sine
unger mere ansvarlige ved at vise dem tillid i stedet for at kontrollere
dem? Det tror jeg i hvert fald.

Fordelen ved kontrollerende forældre er, at det bliver desto sjovere og mere
udforrende at tage røven på dem. Dine børn skal nok lære at sætte et
taletidskort i til opkald du ikke skal kende til - ligesom de nok skal lære
at slette alle spor, når de har været på vildveje på nettet. *S*

Kontrol har nemlig den effekt, at det opøver evnen til at snyde, lyve og
luske.

> Ja. Der er der nok en del, der ikke "tør",

Og nogle tør åbenbart ikke lade være *S*

> Medmindre man taler om ikke
> men jeg har ansvaret for mine unger, og jeg ved,
> der er mange idioter derude, der kan udnytte dem.

Jada. Men du bruger DIN angst til at legalisere kontrol. Og spørgsmålet er,
om du kan beskytte dine børn med kontrol - eller om du tvært imod øger
risikoen for, at de vover sig ud i noget i al hemmelighed.

Hvis der er behov for at kontrollere deres opkald, vil jeg kalde det
uansvarligt at give dem en mobiltelefon. Giv dem kun muligheden, hvis du
stoler på, at de ikke kommer galt afsted. Din kontrol har alligevel ingen
forebyggende effekt. Måske tvært imod.

> Der er nok nogen børn og
> unge, der var sluppet for ubehagelige oplevelser, hvis deres forældre var
> mere obs! på, hvad de foretog sig.

Man kan ikke sikre sine børn 100% mod ubehagelige oplevelser - og de
overlever endda.

Hvad er det i øvrigt du forventer at sikre dem mod ved at kontrollere deres
opkald?

Mvh Lisbeth

Fra : Elisabeth

Dato : 28-06-02 18:41

> [...]
lære
> at slette alle spor, når de har været på vildveje på nettet. *S*

Jeg synes ikke, jeg kontrollerer. Jeg har en mulighed for at undersøge nogen
ting, hvis der er uregelmæssigheder. Jeg ved, at børn, der kommer i uføre,
ofte ikke selv tør sige til, men håber, at en voksen opdager noget og tager
initiativet. Jeg viser tillid, ork dog, masser af tillid. Og jeg forklarer
og formaner. Men det er pædofile og andre idioter, jeg ikke har tillid til.

> Kontrol har nemlig den effekt, at det opøver evnen til at snyde, lyve og
> luske.

Enig! Hvis man har en Os mod jer situation. Der er osse situationer, hvor
det kan give sikkerhed.

> Og nogle tør åbenbart ikke lade være *S*

At gøre hvad?
Jeg siger bare, at du KAN følge med i udviklingen. Ikke at jeg gør det!

> [...]
> om du kan beskytte dine børn med kontrol - eller om du tvært imod øger
> risikoen for, at de vover sig ud i noget i al hemmelighed.

Nu er det jo ikke forbudt at "kontrollere", som du siger, det behøver næppe
legalisering. Og ja, jeg bruger min angst, baseret på egne personlige
erfaringer, som jeg nok ikke skal komme ind på her. Bruger du ikke dine
personlige erfaringer - din forstand - og dine følelser, når du opdrager
dine børn?

> [...]
> stoler på, at de ikke kommer galt afsted. Din kontrol har alligevel ingen

Igen...jeg kontrollerer jo ikke noget, hvis alt er ok. Og jeg kan håbe, der
ikke sker dem noget, men stole på?

> Man kan ikke sikre sine børn 100% mod ubehagelige oplevelser - og de
> overlever endda.

Bortset fra dem, der ikke gør. Og nogen gør med smerte og ar på sjælen.

> Hvad er det i øvrigt du forventer at sikre dem mod ved at kontrollere
deres
> opkald?

Jeg kontrollerer ikke. Jeg følger med. Og kan måske på den måde forhindre,
at de er på vej ud i noget de ikke selv kan håndtere..ser du aldrig TV? Jeg
har da set adskillige programmer med børn, der blev udnyttet af vokne eller
andre børn, fordi de f.eks. har givet dem deres mobilnr. i forbindelse med
chat el.lign. Og det var helt alm. børn, hvor forældrenen ikke anede uråd.
Ikke alle er lige gode til at sætte sine grænser. Der finder heldigvis en
masse selvsikre mennesker som dig, og det er da rart for dig, men vi er jo
ikke ens..Jeg ved, jeg ikke ville kunne tilgive mig selv, hvis en af mine
unger blev myrdet at en psyko, og jeg kunne have forhindret det.

Hilsen ELisabeth

Fra : Lars Fischer

Dato : 26-06-02 21:32

> [...]
> sprognævn. I SMS (og chat på nettet) bruger man masser af forkortelser
> som det engelske CU8R ("see you later") og man skærer endelser væk.

At anvende det skrevne sprog styrke evnen til at skrive - både stavning,
udtryk og sprogfornemmelse. Når de unge SMSer, tjatter, etc., så bruger de
det skrevne sprog aktivt, og meget mere, end den generation der er vokset op
mellem breve gik af mode og de nye fænomener dukkede op har gjort.

Så, ja. SMS medvirker sikkert osse til at forbedre det skrevne dansk.

/Lars

Fra : N/A

Dato : 26-06-02 22:11

Fra : WebWoman

Dato : 26-06-02 22:11

> Det er svært for en del unge at forstå, at smilies, *LOL*ére og deslige
ikke
> høre hjemme i en dansk stil...

Det kan jeg sørme da godt forstå, at de ikke kan forstå. Børnene altså.

Hvorfor gør det egentlig ikke dét? Afhænger det ikke af stilens indhold og
emne?

Sproget er levende og bør udvikle sig med brugerne og tiden. En dansk stil
bør være præget af det menneske, der skriver den. Og den tid, den skrives i.
Jeg håber sørme da ikke, at et barn i dag skriver en dansk stil, som jeg
gjorde det. (Selvom jeg oftest fik topkarakterer) Og jeg håber heller ikke,
at dansklærere forventer at se en stil, der ikke er præget af nutidens
sprog.

> men hvis man virkelig synes, at det er "styrkende" brug af det dansk
skrevne sprog,
> så kræver man ikke meget!

At nægte børn at bruge det sprog, der er deres og tidens - eller undlade at
opmuntre dem til det - er hverken styrkende eller fornyende.

Venlige hilsner
Lisbeth

Må hellere futte over i den rette nyhedsgruppe - dk.kultur.sprog - hvis vi
skal diskutere sprog yderligere *S*

Fra : Bess

Dato : 23-06-02 08:27

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> wrote in message
> [...]
> starten.
>
> Hvilke overvejelser har I andre gjort jer ?

Vores søn har haft en det sidste halve år (er 11 år). Det var en der blev
"til overs" da en af hans søskende købte en ny, så der var såmænd ikke så
mange overvejelser med i det.

Det har været praktisk både for ham og for os. Han behøver ikke at cykle
lige hjem fra skole, men tager ofte et andet sted hen og ringer så og
fortæller hvor han er. Han er yderst fornuftig hvad angår forbrug og ringer
kun korte beskeder.

mvh
Bess

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 23-06-02 10:53

Hej

On Sat, 22 Jun 2002 22:10:33 +0000 (UTC), "Jørn Ibsen"
<ji@iteration.dk> wrote:

> [...]
>faktisk holdt op med at plage fordi hun ved, at det ikke hjælper - og
>grunden til at jeg ombestemmer mig er at hun snart er den eneste i

Jeg har 2 der heller ikke har ( 10 + 14 år)

>Hvilke overvejelser har I andre gjort jer ?

Vores har telefonkort + nogle småpenge til at ringe for, de vil self.
gerne have en mobil men jeg bryder mig ikke om de små sataner (er selv
blevet pådutte en pga. arbejde) i dag skal alle kunne få fat på
hinanden er, er folk ikke hjemme nå men så prøver vi mobilen, hvor er
du ? hvad laver du ? jo jeg kan godt se at hvis der sker en ulykke ja
så er det godt at kunne få fat i folk men alligevel

Så nej de får ikke en af mig, men hvis de selv tjener/spare til den og
selv betaler samtaler m.m så kan jeg ikke gøre så meget ......

Mvh

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Tomas O.

Dato : 23-06-02 11:09

Jørn Ibsen skrev:

SNIP om mobiler

En ting ingen nævner i det her er økonomien. Hvem skal betale
regningerne?

Min papdatters første mobilregning var på over 3000.- fordi hendes
fader ikke bare gav hende et taltetidskort..

Hilsen
Tomas
--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.forfattervaerkstedet.dk/

Fra : Sander

Dato : 23-06-02 12:23

"Tomas O." <tfo@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Jørn Ibsen skrev:
>
> SNIP om mobiler
>
> En ting ingen nævner i det her er økonomien. Hvem skal betale
> regningerne?

Som jeg tidligere *har* nævnt, så kan man give sit barn et taletidskort
eller et abonnement, hvor der er et "loft" på. Børnene lærer hurtigt, hvor
meget de kan tale og hvis det overskrides, er der ingen udegående samtaler,
før telefonen åbnes igen, eller der købes et nyt taletidskort. Forældrene
kan så selv styre, hvor meget det må koste pr. måned.

> Min papdatters første mobilregning var på over 3000.- fordi hendes
> fader ikke bare gav hende et taltetidskort.

Det havde kunne været undgået, hvis det på forhånd var aftalt, hvor meget
din papdatter, måtte ringe for. Som du selv skriver, f.eks. med et
taletidskort.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bess

Dato : 23-06-02 13:02

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message
> Jørn Ibsen skrev:
>
> SNIP om mobiler
>
> En ting ingen nævner i det her er økonomien. Hvem skal betale
> regningerne?

Jeg har ikke nævnt det, for hos os er det ikke noget problem. Min søn har
Telmore abonnement som gør at vi desuden kan følge hans forbrug. F.eks. har
han i juni måned kun ringet for 22 kr. Han ved at mobiltelefoner er til
korte beskeder.

> Min papdatters første mobilregning var på over 3000.- fordi hendes
> fader ikke bare gav hende et taltetidskort..

Kvinder tsk tsk!

mvh
Bess

Fra : Brian K

Dato : 23-06-02 13:43

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
> Det evige problem. Hvornår er børnene gamle nok til at få deres egen
> mobilos?

Ikke før de selv bestemmer (18 år)

Eller før man har bevist med 100 % at det ikke er skadeligt for mennesker
(tab af korttidshukomelse, kræft, etc)

(og ja jeg har selv mobil (bruger den KUN til meget korte beskeder), jeg
tror ikke at et barn på 10 - 15 år kan administrere "korte" beskeder, når
feks Lotte eller søren ringer for at fortælle hvad der skete til den
"fedeste" fest hun/han var til i lørdags (eller noget i den stil)...så
bliver samtalen liiiige pludselig til 55 minutter (det er jo gratis når det
er en anden der ringer !)

>http://216.239.37.100/search?q=cache:_aL2DPdoVG8C:www.sum.dk/mobil.htm+SAR+
mobil+b%C3%B8rn&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8<

"Der er nogle undersøgelser, der har vist, at bl.a. koncentrationsevnen kan
påvirkes af brug af mobiltelefon. Det er endnu ikke fuldt afklaret, hvorfor
dette sker, men det skyldes sandsynligvis temperaturstigningen i hjernen. "

"Der er endnu ikke nogen undersøgelser om børn, mobiltelefoner og sundhed. I
børne- og ungdomsårene er hjerneskallen tyndere og hjernevævet i fortsat
udvikling. Man kan derfor antage, at børn og unge mennesker kan være mere
følsomme over for mobiltelefonens elektromagnetiske bølger end voksne. "

>http://www.it-avisen.dk/nyheder.asp?id=3650<

>http://216.239.37.100/search?q=cache:4jbsYK3YVZAC:www.mobilebest.subnet.dk/
_847962.html+SAR+mobil+b%C3%B8rn&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8<

Mvh

brian

Fra : WebWoman

Dato : 23-06-02 16:31

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Eller før man har bevist med 100 % at det ikke er skadeligt for mennesker
> (tab af korttidshukomelse, kræft, etc)

Du kører ikke bil vel?
Ryger?
Bruger giftig maling?
Bruger giftige rengøringsmidler?
Giver dine børn tilsætningsstoffer.....

Mvh. Lisbeth

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-06-02 20:45

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote in message
> "Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg tror ikke, at vi helt er klar over styrken i mobiltelefoners
magnet/energifelter. Et eksempel: Jeg kørte en mørk efterårsaften
afsted fra min bror, og ville ringe hjem for at sige, at jeg var
hjemme om en time. Da jeg ringede op, var jeg uden for byen,
det var bælgmørkt - og lyset i kabinen tændtes af energifeltet
fra mobilos!
Jeg har siden oplevet tilsvarende - ikke fra min egen mobilos -
men fra forbipasserende biler!
Og det vil I lade jeres små poder sidde tæt op ad hovedet med?
Ikke her hos mig.

Ikke at han (13 år - næsten den eneste i klassen, som ikke har!)
ikke har plaget - men han er heldigvis for nærig til at ville bruge
sine penge til det. Desuden har jeg altid kunnet finde ca. 50 gode
grunde til ikke at bruge sine penge til det - bl.a. at det er temmelig
opreklameret, hvem tjener penge på et forbrug, du slet ikke behøver
osv.
Jeg agter ikke at give ham lov de første par år endnu.

Iøvrigt synes jeg også, at det er temmelig fantastisk, at forældre
lader deres "små, søde poder" tage mobilos med i skole. Tror de
virkelig, at de kan kontrollere deres brug af den, mens de er i skole?
Børn mobber hinanden frygtelig meget med mobilen, vær ikke i tvivl
om det. Og desuden er de meget ukoncentrerede, når de lader den være
tændt i timerne, også selv om den står på lydløs. Ønsker I virkelig det?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : cloe

Dato : 23-06-02 20:56

Husker det ikke helt hvordan det nu hang sammen, men et eller andet land har
forbudt børn at bruge mobiltelefoner netop pga. farligheden ved brugen af
mobiltelefoner. Måske nogen husker historien lidt bedre end jeg.

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d1624f1$0$78759$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Brian K

Dato : 23-06-02 22:53

"cloe" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbudt børn at bruge mobiltelefoner netop pga. farligheden ved brugen af
> mobiltelefoner. Måske nogen husker historien lidt bedre end jeg.

2520om%2520mulige%2520sundhedsrisici%2520ved%2520brug%2520af%2520mobiltelefo
ner.htm+children+mobil+phones&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8<

mvh

brian

Fra : Brian K

Dato : 23-06-02 23:03

> [...]
> forbudt børn at bruge mobiltelefoner netop pga. farligheden ved brugen af
> mobiltelefoner. Måske nogen husker historien lidt bedre end jeg.

adiationnews.htm+children+mobil+phone+danger+study&hl=da&ie=UTF-8<

"Children's use of mobile phones is growing dramatically and has the medical
community extremely concerned. Due to their developing nervous systems,
greater exposure of energy in the tissues of the head and their longer life
time exposure, children may be more vulnerable to the effects of RFR. The
Stewart Report advised that children under 16 years of age should be
discouraged from using mobile phones for non- essential calls. As well, the
mobile phone industry should refrain from promoting the use of mobile phones
by children. Mobile phone users have complained of short term adverse
effects including headaches, dizziness and unpleasant heating or tingling in
the head or behind the ear with symptoms increasing with greater phone use.
"

Fra : Tomas O.

Dato : 24-06-02 23:29

cloe skrev:

> Husker det ikke helt hvordan det nu hang sammen, men et eller
> andet land har forbudt børn at bruge mobiltelefoner netop
> pga. farligheden ved brugen af mobiltelefoner. Måske nogen
> husker historien lidt bedre end jeg.

Tjah læg mobilen mindre en 1 meter fra jeres computerskærm og ring
til den. Den magnet der sidder i jeres skærme er en helvedes
kraftig magnet der får stærkstrøm og mobilen laver en hel del støj
på jeres skærm, så forestil jer hvad den gør ved svagstrømmen i
jeres hjerner..

Hilsen
Tomas

Fra : Brian K

Dato : 23-06-02 22:24

> [...]
> om det. Og desuden er de meget ukoncentrerede, når de lader den være
> tændt i timerne, også selv om den står på lydløs. Ønsker I virkelig det?

Hej

just my point !

Mvh

brian

Fra : Girlie

Dato : 24-06-02 21:35

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d1624f1$0$> Jeg tror ikke, at vi helt er klar over styrken
> [...]
> men fra forbipasserende biler!
> Og det vil I lade jeres små poder sidde tæt op ad hovedet med?

Øøhh...var det ikke selve displayet, der lyste op?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-06-02 07:51

"Girlie" <girlie@hotmail.com> wrote in message

> [...]
styrken
> i mobiltelefoners
>
> Øøhh...var det ikke selve displayet, der lyste op?

Nej, det var pæren i bilen - oven over mit hovede.

Tænk lige lidt over det.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Tomas O.

Dato : 25-06-02 10:45

Bodil Grove Christensen skrev:

SNIP

> Nej, det var pæren i bilen - oven over mit hovede.

Du fik en ide?

> Tænk lige lidt over det.

Jeg ku ikke dy mig.

Tomas

Fra : Lars Fischer

Dato : 26-06-02 21:28

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d18129d$0$53125$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Girlie" <girlie@hotmail.com> wrote in message

> styrken

> Nej, det var pæren i bilen - oven over mit hovede.
>
> Tænk lige lidt over det.

OK. Lad os prøve at tænke over det.

Lad os starte med en en teori om, at det er selve energien fra telefonen,
der får pæren til at lyse. Pæren kræver ihvertfald et par watt, sikker min.
5, for at lyse. Det er ganske enkelt mere end hele sendestyrken i din
telefon. Bateriet kan simpelt hen ikke afgive så meget effekt. At
radiofeltet skulle være så kraftigt, at pæren kan lyse, er ikke umuligt.

Ny teori: din bil er moderne og fyldt med smart elektronik, herunder til
stying af lyset i kabinen. Denne elektronik er dårligt afskærmet og lader
sig påvirke af radiofeltet fra telefonen, med det resultat at den tænder
kabinelyset. Teoretisk er det muligt, men men - hvorfor lige kabinelyset?
Det lyder ikke særlig plausibelt.

Nu skriver du så, at du osse oplever, at lyset i din kabine tændes af
mobiltelefoner i forbipasserende biler. Det fortæller mig, at det er sket
flere gange, at kabinelyset i din bil tænder "af sig selv". Du konkludere,
at årsagen er mobiltelefoner - men hvordan ved du det. Hvordan ved du, at
det netop er en mobiltelefon i en forbipasserende bil, der tænder lyset? At
der overhovedet er en telefon i den anden bil? Det samme gælder dit eget
opkald: lyset tænder *samtidig med* at du kalder op. Du konkludere, at det
ene er årsag til det andet, men hvordan kan du være sikker på det? Det er
en slutning vi ofte laver, når to ting sker på samme tid - det ene må være
skyld i det andet. Men det kan vi ikke vide uden yderligere undersøgelse.

Det leder mig til en ny teori: der er noget galt med kabinelyset i din bil.
Det tænder nogen gange af sig selv. Og det har ikke noget med
mobiltelefoner at gøre.

Vi kan efterprøve min teori på to måder: 1) kan du få andre pærer til at
lyse med din mobiltelefon? 2) er der andre, der har oplevet samme
sammenfald mellem mobiltelefon og lys som dig?

/Lars

Fra : Brian K

Dato : 23-06-02 22:22

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Helt ærligt.....skal jeg så også begynde at ryge hash, sniffe lim, stikke
mig med narko, springe elastikspring uden elastik, etc

Jeg kører bil fordi jeg har langt til arbejde og skal hente 2 børn i hver
sin ende af kommunen (har dog valgt en meget sikker bil, samt de bedste auto
sæder til begge børn)

Jeg ryger fordi jeg som ung var så dum at begynde...jeg har brugt de sidste
15 år på at prøve at holde op (desværre falder jeg i vandet efter 8 - 10
uger hvergang)

Nej, jeg bruger altid maling som er mærket IKKE farligt for mennesker og
miljjø (ja det findes faktisk)

Jeg bruger froggy som rengøringsmidler (det er 98% biologisk nedbrydeligt).

Mine børn får "næsten" ingen tilsætningstoffer. Jeg køber ALT kød hos
slagteren (og han ved at jeg kun vil have kød som ikke indeholder
tilsætningstoffer), ALT andet som vi bruger i huset til madlavning er
økologisk (selv det slik vi køber er uden farve stoffer)

Og sjovt nok så brokker vores børn sig ALDRIG (kun over at de ikke må få
slik som er pakket i PVC).

Det er rent faktisk muligt (og meget nemt) at give sine børn en opvækst uden
farvestoffer og tilsætningsstoffer, det kræver blot at man vender pakkerne
om og læser indholdsfortegnelsen, Eksempel : Fedtfattig remoulade er FYLDT
med (og jeg mener FYLDT) tilsætningsstoffer, tager du den normale remoulade
(som også smager bedre)....ja så er der lige pludselig INGEN
tilsætningstoffer i mere (det vidste du sikkert ikke vel)

Alt tøj vi køber er bomuld, uld, etc (undtaget regntøj, som vi dog valgte i
IKKE pvc).

Mvh

brian

Fra : WebWoman

Dato : 24-06-02 18:24

> Helt ærligt.....skal jeg så også begynde at ryge hash, sniffe lim, stikke
> mig med narko, springe elastikspring uden elastik, etc

Nope... det vil være en ret dårlig idé.

Spørger bare til, hvilke risici du af den ene god eller dårlige grund vælger
at udsætte dine/andres børn for. *S*

Du og jeg har valgt og fravalgt stort set de samme modbydeligheder. Bortset
fra bilen *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian K

Dato : 24-06-02 19:15

> "Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
>
> Du og jeg har valgt og fravalgt stort set de samme modbydeligheder.
Bortset
> fra bilen *S*

Hej

ok, jeg misforstod bare brevet

Ja, ikke alle tænker på hvad de propper i deres børn (i mens de har
allermest brugt for "naturligt" brændstof (alle de tilsætningsstoffer og
farvestoffer er sikkert skyld i meget sygdom (kræft, etc))

Jeg tager ihvertifald ikke chancen på mine børns vegne !

Mvh
brian

Fra : WebWoman

Dato : 24-06-02 22:55

> Jeg tager ihvertifald ikke chancen på mine børns vegne !

Joda.. det gør både du og jeg!

Du udsætter dine, mine og andre børn for giftighederne fra cigaretter og
bilos. Og begge dele er sandsynligvis langt, langt farligere for ungerne end
mobiltelefonen.

Faktisk er både tobaksrøgens og biludstødningens giftighed forlængst
dokumenteret. Begge dele invaliderer flere hundrede børn årligt.

Så for nylig et ret provokerende citat i en bog om de guldkorn børn lukker
ud. En 7-årig pige er citeret for:

"Jeg har ikke noget imod, at min mor og far ryger. Jeg tager bare et hiv af
min inhalator."

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian K

Dato : 25-06-02 09:01

> [...]
>
> Du udsætter dine, mine og andre børn for giftighederne fra cigaretter og
> bilos. Og begge dele er sandsynligvis langt, langt farligere for ungerne

Ja og nej. Der er TOTALT rygeforbud i vores hjem (tror faktisk aldrig der
er blevet røget herinde), jeg står trofast udenfor og ryger (både vinter og
sommer).

Bilos er en anden sag, der kan jeg ikke gøre så meget
(andet end at vi har bosat os et godt stykkevej fra stærkttraffikerede vej)

> Faktisk er både tobaksrøgens og biludstødningens giftighed forlængst
> dokumenteret. Begge dele invaliderer flere hundrede børn årligt.

Ja der sker meget i industriens navn (money, money....var det vist ABBA en
gang sang)

> [...]
> ud. En 7-årig pige er citeret for:
>
> "Jeg har ikke noget imod, at min mor og far ryger. Jeg tager bare et hiv

Ja...og hun elsker med garanti sine forældre !

Mvh

brian

Fra : Bambi72

Dato : 24-06-02 14:02

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
> Det evige problem. Hvornår er børnene gamle nok til at få deres egen
> mobilos?

Jeg vil sige at når du mener at dit barn er gammelt nok.

> [...]
> andre har? Nix, men selvom man ikke ønsker at ligge under for hvad andre
> får, skal det ikke gå hen og blive en straf for børnene, at man selv

Nej børn skal bestemt ikek have alt, men de er også drøn sårbare overfor det
pres der nu engang ligger blandt børn.

> Indrømmet, i visse situationer kan det være ganske praktisk at hun har
> den, selvom den utvivlsomt vil blive misbrugt ud over alle grænser i
> starten.

Den behøver nu ikke at blive misbrugt..... Min ældste datter er nu knap 10
år, for 1 år siden fik hun lov til for egne penge at købe en mobil, mit
eneste krav var at den skulle være med taletid, for ellers vidste jeg godt
hvem der stod med en mega regning og det ville jeg ikke.... Jeg fortalte
hende også at det taletiden ikke bare sådanne lige ville blive fyldt op...
Og har lavet den regel at 1 gang om ugen i en hel mdr. uden at springe over,
så ville der falde et 100 kr. taletidskort fra mig, ellers er det bare
ærgeligt for hende.
De 100 kr. er nu på 1 år max løbet op i 400 kr. så det har ikke været den
store udgift for mig.. Til trods for at hun ærger sig over at der ikke er
taletid på, må det simpelthen ikke betyde mere for hende.

> Hvilke overvejelser har I andre gjort jer ?

I mit tilfælde var det hendes ønske om en mobil og mit behov for at hun
havde det, så her var ikke de store overvejelser.

Mvh.
Bambi72

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 02-07-02 13:34

Seneste udvikling i sagen:

Mandag d. 1. juli havde min datter fødselsdag, og der fik hun til sin
umådelige overraskelse denne famøse mobiltelefon.

Vi har valgt abonnement, fordi taletidskort er for dyre. Forbruget kan
vi følge på telefonselskabets hjemmeside, og hun betaler selv for det.
Hvis den ikke holdes slukket i skoletimerne, bliver den taget fra hende.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 02-07-02 13:48

Seneste udvikling i sagen:

[...]

....ups, den blev sendt for tidligt....

Fordele:
I dag er hun i Tivoli, og jeg skal finde hende i menneskemylderet og
køre hende hjem. Lidt nemmere, når hun har mobil.
3 gange om ugen cykler hun hjem fra sport, som ligger 4-5 km væk. Sker
der noget, har hun mobilen.
Hun er jævnligt til stævner, hvor de altid bliver forsinkede. Nu kan hun
give besked i forvejen.

Ulemper:
De udokumenterede skadelige virkninger er selvfølgelig nr. 1.
Forhåbentlig kan man gøre det trendy at bruge headset og have telefonen
i lommen. Så har man også hænderne fri.
Misbruget følger vi - ikke for at se, hvem hun ringer til, men for at
hun skal have råd til at betale regningen.

Endelig vurdering:
Brugen af mobiler vokser. Det er en udvikling, man lige så godt kan lade
være med at forsøge at bremse. Hvis ikke hun får telefonen af os, køber
hun den selv - eller får den af andre.
Nu er hun i det mindste ikke udenfor fordi hun ingen mobil har!

Mvh. Jørn Ibsen

PS: men hun er alligevel lidt udenfor fordi Nokia 3310 var udsolgt, så
vi måtte købe en Siemens C45....

Fra : Brian K

Dato : 02-07-02 23:49

> Forhåbentlig kan man gøre det trendy at bruge headset og have telefonen
> i lommen.

Kik på de links jeg sendte tidligere , hun bliver udsat for mange gange mere
stråling Pga bla ledningen virker som en forstærker af signalet !

Mvh
brian

Fra : JØRGEN ANDERSEN

Dato : 04-07-02 10:54

Hejsa!

Grund til jeg har valgt taletid, se tidligere, er at jeg ringer så lidt, at
jeg faktisk ikke gider give hverken 25 kr eller mere i abbonement.
Jeg kender en på knap 16, hun har sonofon variant og et loft på 50 kr. Hun
giver 25 kr i abbonement og kan ringe for 25 kr. Hendes minutpris er større
end 1,20 kr pr minut og 25 øre for sms. For hende ville det faktisk være en
stor fordel med sådan et taletid.
Jeg brugte for ca 30 kr i taletid og sms-er ved sonofon. Fedt at betale 55
kr for det. Når jeg endda skulle betale mere i minuttet. Fra imorgen (da
bliver mit abbonoment skiftet) betaler jeg ikke engang 30 kr om måneden. For
at ringe det samme.

Men men hvis man har taletidskort som koster 5 kr i minuttet og 1 kr pr sms.
Ville et abbonoment være en fordel.

Jeg synes det gode ved taletid er, at du kan tanke op midt på måneden. Hvis
nu barnet får ekstra penge eller 14-dags løn. Så er det sgi da surt at du
ikke kan ringe efter den 16, fordi at loftet er overskredet. Men du har fået
ekstra penge ved måske at tjene lidt ved bedsteforældre eller en
babysitning.

MVH

Conny

Fra : Ditte

Dato : 06-07-02 22:35

JØRGEN ANDERSEN <j.and@get2net.dk> wrote:

> [...]
> ikke kan ringe efter den 16, fordi at loftet er overskredet. Men du har fået
> ekstra penge ved måske at tjene lidt ved bedsteforældre eller en

Der er vist allerede en anden der har nævnt det, men jeg vil bare lige
indskyde, at vi har tre mobiler i familien og har alle et
Telmoreabonnement. Abonnementet er gratis, minutpris 1,20 kr hele døgnet
og 25 øre for SMS'er. Alt foregår over nettet og datterens tlf står i
mit navn. Jeg har ingen grund til at tro at hun skulle misbruge
telefonen, men hvis det skulle være nødvendigt, kan jeg nemt følge
hendes brug på kontoen. Man kan sågar se hvem hun ringer til

--
Mvh Ditte