Tandbørste eller hvad?
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-06-02 20:06

Hejsa Allesammen,

De sidste 14 dage - 3 uger har vi haft et mindre problem i vores lille
familie. Måske nogen af jer kan hjælpe med lidt vejledning.
Vores allesammen dejlige Bølle, elsker at ligge med sit bløde hundehovede på
vores hovedpude om natten. Det er der sådan set ikke noget i vejen med.
*Meeeeen* : Han har simpelthen verdens dårligste skraldespandsånde for
tiden. Spørgsmålet kom så til drøfteles i familierrådet og forslag som
tandbørstning var oppe at vende. Men hjælper det over hovedet at børste
tænder på sin hund? Hvis man nu kan gøre det med held, skal man så bruge
tandpasta? = Og er man så tvunget til at fortsætte med det i en
uendelighed? (Jeg er nemlig ikke sikker på, at vaps vil synes godt om en
sådan behandling.)

I forbindelse med svar, kan jeg oplyse følgende, hvis det ellers har
relevans: Hunden er (ellers) sund og rask, og har ikke skiftet foder for
nyligt.

Tøjklemmesmil

Renate + fam. (Bølle er ligeglad med dårlig ånde

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-06-02 20:54

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> writes:

> [...]
> tandpasta? = Og er man så tvunget til at fortsætte med det i en
> uendelighed? (Jeg er nemlig ikke sikker på, at vaps vil synes godt om en

Sådan en hundeånde er frygtelig, men jeg er ikke sikker op at det vil
hjælpe at børste hans tænder. Dårlig ånde kommer meget ofte længere
nede fra. Det kan være belægningener i halsen el.l.

Jeg ville gå til dyrlægen og spørge om det evt. er noget der kan gøres
ved, ellers tror jeg desværre at det er noget man må tage med. En hund
er trods alt et rovdyr/ådselsæder som ikke siger nej tak til en død
hare på marken.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-06-02 21:10

Hej Trine,

> Sådan en hundeånde er frygtelig, men jeg er ikke sikker op at det vil
> hjælpe at børste hans tænder. Dårlig ånde kommer meget ofte længere
> nede fra. Det kan være belægningener i halsen el.l.

Ja, det var desværre også min tanke, at det ikke kommer fra mund/tænder. :-/

> [...]
> ved, ellers tror jeg desværre at det er noget man må tage med. En hund
> er trods alt et rovdyr/ådselsæder som ikke siger nej tak til en død

Jeg tror desværre du har ret. Familien var dog overbeviste om, at dårlig
ånde bare *må* kunne kureres.
Tror jeg lader tandbørsten ligge, med mindre der er nogle andre her i
gruppen der insisterer på at det gavner.

Mvh. Renate & Bølle (Der var lige ved at æde en kat på vores
godnatgåtur.....Og den var ikke noget ådsel.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-06-02 21:21

> [...]
>Tror jeg lader tandbørsten ligge, med mindre der er nogle andre her i
>gruppen der insisterer på at det gavner.

det gavner 100% hvis der sidder noget fast i tænderne eller er en
belægning af skidt, så det er da værd at prøve at børste dem inden du
bruger penge på dyrelæge , problemerne behøver ikke altid at være så
komplicerede . Jeg ville da have brugt mange penge på
dyrelægeregninger hvis jeg havde gået derop hver gang min hund havde
dårlig ånde

Fra : Kim Christensen

Dato : 23-06-02 14:50

De dårlige ånde kan godt stamme fra tandsten, og dem får du ikke af med
en tandbørste. Begyndende tandsten ses som en grålig belægning oppe på
siden af tanden lige ved grænsen til tandkødet, oftest på hjørnetænder
og de bagerste kindtænder. Hvis du ikke har prøvet at fjerne dem før,
kan en dyrlæge (også nogen hundfrisører) fjerne dem -tandstenene altså-
og vise hvordan man gør det. Ellers kan lugten som allerede nævnt af
andre her i gruppen, stamme fra dårlige madvaner.

hilsen Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-06-02 21:16

On Sat, 22 Jun 2002 21:05:56 +0200, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrotd:

> [...]
>nyligt.
>
>Tøjklemmesmil
>
>Renate + fam. (Bølle er ligeglad med dårlig ånde

Jeg bruger hundetandpasta med leversmag til min hund han har nemlig
også dårlig ånde nogle gange når han har spist noget fælt ude i skoven
og det kan sagtens side fast i tænderne i lang tid

Fra : Heidi_B

Dato : 23-06-02 13:48

"Renate Jacobsen" skrev d. 22-06-02 20:06 dette indlæg :
> [...]
> nyligt.
>
> Tøjklemmesmil
>
> Renate + fam. (Bølle er ligeglad med dårlig ånde

min tidligere hund lugtede også forfærdelig ud af munden, men det var
specielt om morgenen, jeg gjorde det, at jeg simpelthen begyndte at
vaske ham med en vaskeklud (uden sæbe selvfølgelig), både inden i munden
(tandkød/læber) og i hovedet. og det hjalp faktisk.

http://www.kandu.dk/

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 23-06-02 20:38

Hej

Jeg sidder her og læser indlæggene I har skrevet, og undrer mig over, at
ingen overhovedet anbefaler okseknogler??? Mine hunde får rå okseknogler ca.
hver anden dag, og det er noget jeg kan anbefale. De har stort set ingen
tandsten, og lugter begrænset ud af munden. ( det er jo stadig en hund.....)

Det vil have en begrænset effekt med tandbørsning, hvis det ikke er blevet
gjort fra starten, idet det jo ofte er tandstenen og dermed belægningen på
tænderne, der giver dem dårlig ånde. Det vil hjælpe, hvis hunden får fjernet
evt. tandsten. Og så kan man begynde at børste tænderne, samtidig med at man
giver okseben. For det er ikke nok kun at børste tænderne på hunden. Vi får
jo også tandsten selvom vi børster vores tænder. Og det er ligesom hos os
mennesker, at nogle har tendens til at få mere tandsten ( og dermed dårlig
ånde ) end andre.

Man kan købe hundetandpaste med enten kylling eller leversmag, men jeg synes
dog ikke at det smager af det...( jeg har for vane at smage på tingene før
jeg giver det til mine hunde - ikke altid en rar oplevelse Men måske
vapserne synes det?

Mange hilsner fra Carina

Fra : Søren Houlberg

Dato : 24-06-02 11:18

Hej!

Jeg vil pointere, at man IKKE må bruge mennesketandpasta til sin hund!

Der er ikke det samme i og hundens mund/tænder kan ikke tåle
mennesketandpasta. Så hvis du vil børste denss tænder, så brug
hundetandpasta.

Ellers ville jeg holde med dem der giver okseben til hunden.
Det skal være lårbensknogler fra okse - ikke ribben eller hvad de ellers kan
finde på at kalde kødben.

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 25-06-02 05:15

Hej igen,

Tusind tak for alle foreslagene. Jeg tror, jeg dropper tandbørsten og
benytter mig af tyggebenet i stedet for.
Det er *meget* længe siden han sidst fik et ben. Så det er sikkert det der
er årsagen til hele miseren.
Det havde jeg slet ikke tænkt på. Jeg har dog uden held prøvet med friske
okseben flere gange, dem gider han altså bare ikke. (Mærkelig hund)
Før fik han ofte disse oksehudstyggeben og dem er han vældig glad for.

Endnu en gang tak for jeres inspiration.

Mvh. Renate og Bølle

Fra : Gabrielle Bay

Dato : 26-06-02 21:41

Hej
Uanset hvor lugtproblemerne stammer fra, er det altid en god ide at børste
hundens tænder - hvis man da ønsker at hunden skal beholde sine tænder også
når den bliver ældre. Har Bølle meget tandsten er det en god ide at få
dyrlægen til at fjerne det og så bagefter i gang med tandbørsten. Hos
dyrlægen og i dyreforretninger kan man købe små børster til at sætte på
fingeren, så er det nemmere at børste (synes jeg, der børster tænder en gang
om ugen på min collie). Der findes også hundegodbidder, der skulle afhjælpe
dårligt ånde - de indeholder persille, så det kunne måske være noget at
prøve at give ham det i maden.
Mange gange held og lykke - og rigtig god sommer
Hilsen Gabrielle og Mikkel