Synsbedrag - hvorfor?
Fra : Brian Lund

Dato : 22-06-02 17:25

Hvorfor ser det ud som om at cirklerne bevæger sig når man flytter hovedet
imod og fra billedet her?

http://dekpower.free.fr/stuff/funpics/html/Rotating_Circles.html

Fra : Simon Kamber

Dato : 23-06-02 00:22

On Sat, 22 Jun 2002 18:25:11 +0200, "Brian Lund"
<loneogejner.REMOVE@mail.tele.dk> wrote:

>http://dekpower.free.fr/stuff/funpics/html/Rotating_Circles.html
Gætter bare, men vil tro det har noget at gøre med samme princip som
at man hvis man med øjnene følger gevindet på en skrue mens man
roterer den. Altså at man når man bevæger hovedet ubevidst kommer til
at fokusere på et punkt længere inde på firkanterne.

Eksempel.

figur 1, hovedet længst væk fra cirklen.
--------
\-------\
\ \
\ \
----------

figur 2, hovedet tættere på cirklen, fokus flyttes ubevidst.
--------
\ \
\ \
\-------\
----------

linien i midten (øjets fokus), har så flyttet sig til højre, og til
venstre på den anden cirkel (hvor firkanterne jo vender omvendt).
Øjet/hjernen kompenserer så for denne ændring hvorfor effekten
fortsætter når hovedet bevæger sig længere ind.¨

Men som sagt, gætter bare.
--
Simon "Black" Kamber
ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 12:27

Simon Kamber skrev:

>roterer den. Altså at man når man bevæger hovedet ubevidst kommer til
>at fokusere på et punkt længere inde på firkanterne.

Nej. Jeg kan garantere dig for at jeg kan holde fokus uforandret.
Effekten er tydelig selv ved små bevægelser.

Jeg har ingen forklaring, men bemærk at det virker med det ene
øje lukket.

--
Bertel

Fra : Simon Kamber

Dato : 23-06-02 14:29

On Sun, 23 Jun 2002 13:26:34 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Nej. Jeg kan garantere dig for at jeg kan holde fokus uforandret.
>Effekten er tydelig selv ved små bevægelser.

Ok, fokus var vist et forkert ord. Hvis du vælger en givet vinkel ud
fra fokus, så vil dette pege på forskellige dele af firkanter før og
efter bevægelsen. Dette vil så skabe nævnte effekt(stadig et skud i
tågen)

Fra : Simon Kamber

Dato : 23-06-02 14:37

On Sun, 23 Jun 2002 13:29:12 GMT, simon_kamber@hotREMOVETHISmail.dk
(Simon Kamber) wrote:

>Ok, fokus var vist et forkert ord. Hvis du vælger en givet vinkel ud
>fra fokus, så vil dette pege på forskellige dele af firkanter før og
>efter bevægelsen. Dette vil så skabe nævnte effekt(stadig et skud i
Ups, der skulle have stået synsvinkel i stedet for fokus.