jordstråler/højspænding/militær
Fra : Ralph

Dato : 22-06-02 16:22

Læs venligst denne lange forklaring - det er virkeligt mærkeligt!!

Jeg sælger software, printere og computere. Jeg har været i branchen i
mange år, og har kun oplevet dette EEN gang.

Softwaren er et databaseprogram til at styre avl og udskrive IDkort til
mink- og ræveavl i hele verden.
For 7 år siden, da jeg startede havde vi kun et simpelt DOS program, men
dette er nu udviklet og kører under Windows (access/mdac_typ/jetengine4.0)

En af mine første kunder havde selv PC og matrixprinter (der SKAL bruges
matrix fordi kortene er meget tykke (ca. 220 gram)), men deres PC sendte
kontinuerligt et signal til printeren således at den kørte
printerhovedet 2 cm til venstre og 2 cm til højre ca. hvert 30. sekundt,
derudover skrev den ALT dos-udskrift med dobbelt linieafstand.
Prøvede at ændre parrallelport hastighed til SPP, disablede p. port, og
inst. nyt parrallelportkort, INGEN ændring.
JEG skrev deres kort ud det år.
Vores nye windowsbaserede program blev færdigt, og de installerede dette
på en anden PC, samme problem.
De købte en ny PC og en ny printer, samme problem.
Jeg fik PC og printer med hjem, geninstallerede windows og det virkede
INDTIL pc og printer kom ud til kunden 8 dage og problemet genopstod.
Opgav og købte en ny PC til kunden (de havde selvfølgeligt lånt en anden
printer UDEN virkning)den virkede hjemme hos mig, men efter en uge var
problemet genopstået ???????????????
HAr selvfølgeligt prøvet andre kabler.
HVAD går der galt, kunden har INGEN specielle programmer installeret,
kun windows98.
Første gang problemet opstod var det på een adresse i Nr.Felding, anden
gang på en ANDEN adresse i Nr. Felding, og treide og fjerde gang på en
helt trejde adresse i Nr. Felding. Alle tre adresser ligge inden for en
radius af 300 m.
Der er under tre km til militært øvelsesterræn

Nogen her der har oplevet noget lign?

Tak
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-02 16:55

> Læs venligst denne lange forklaring - det er virkeligt mærkeligt!!
>
> SNIP<

Lang mærkelig forklaring

>UNSNIP<

Hvis vi antager at det er elektrisk støj så kommer det enten via luften
eller via el-nettet.

Har du prøvet at koble alt udstyret til el-nettet via et netstøjsfilter?

Claus

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 22-06-02 20:56

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Hvis vi antager at det er elektrisk støj så kommer det enten via luften
> eller via el-nettet.
>
> Har du prøvet at koble alt udstyret til el-nettet via et netstøjsfilter?

Eller prøv at koble den på en UPS, og så printe ud mens den kun er på
batteridrift.

... en tanke; har minkfarmen et elektrisk hegn som giver impulser med ca.
30 sek. mellemrum?

Fra : N/A

Dato : 22-06-02 22:28

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-02 22:28

> Tjo, en ide, men problemet findes stadig selvom jeg tager PC med hjem,
> det først nok windows er geninstalleret at det virker hos mig?

Vil det sige at:

1. Du installerer maskinen hjemme hos dig og alt kører perfekt?
2. Maskinen sættes op hos kunden og alt kører perfekt?
3. Efter en tid hos kunden opstår problemet?
4. Du bringer maskinen hjem til dig og problemet er der stadig?
5. Du geninstallerer maskinen og alt er atter perfekt?
6. Ryk tilbage til 2.?

> Ved ikke hvad et netstøjsfilter er

Et netstøjsfilter er en lille enhed igennem hvilken 230V (i dette tilfælde)
trækkes. Altså forbindes mellem 230V stikket og apparatet som skal forsynes.
Et netstøjsfilter fjerner elektriske støjsignaler som overlejrer de 230V
50Hz netspænding.

Claus

Fra : Ralph

Dato : 22-06-02 22:40

> [...]

> 4. Du bringer maskinen hjem til dig og problemet er der stadig?
> 5. Du geninstallerer maskinen og alt er atter perfekt?

JA, og jeg er rykket tilbage til 2. MANGE gange efterhånden.

Venligst
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-02 06:41

> JA, og jeg er rykket tilbage til 2. MANGE gange efterhånden.

Så føler jeg mig helt overbevist om at det er et softwareproblem.

Måske du, i en periode, skulle prøve at stille en computer op hos kunden og
så bede kunden lade være med at anvende den. Blot lade den stå tændt.

Claus

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 23-06-02 13:34

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Så føler jeg mig helt overbevist om at det er et softwareproblem.

Enig.

> Måske du, i en periode, skulle prøve at stille en computer op hos kunden og
> så bede kunden lade være med at anvende den. Blot lade den stå tændt.

Eller bruge den normalt, og bede kunden om at skrive ned, bare i en
simpel textfil, præcist hvad der er gjort ved den efter den er stillet
op, indtil problemet opstår igen.
Især om der bliver installeret andre drivere eller software og alle
indstillinger som der ændres på.
Findes der egentlig ikke noget software, der kan logge alt hvad der
gøres ved en (Windows-)PC?

Alternativt kunne man vel opstille en PC med Linux+Samba, og sætte den
op som printserver?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-06-02 00:39

In article <3d149da9$0$702$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote:

> [...]
> eller via el-nettet.
>
> Har du prøvet at koble alt udstyret til el-nettet via et netstøjsfilter?

Andre forslag:

sørg for at den er tilsluttet strøm med jord
Installer 2000 eller XP så kunden ikke er administrator

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-02 06:43

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> sørg for at den er tilsluttet strøm med jord

Helt enig, det ville være useriøst at foretage en professionel installation
uden jord.

> Installer 2000 eller XP så kunden ikke er administrator

Ja noget kunne tyde på at kunden piller for meget, så begræns mulighederne
mest muligt.

Claus

Fra : Eh-Fniller

Dato : 23-06-02 13:03

Hejsa.
Så ville jeg hellere anbefale w2000 da jeg har oplvet at XP'en ikke
er for stabil hvis der er elekstrisk støj i nærheden.

Det med de 30 sekunders interval tyder mere på en radar jamming end
et elektrisk som beskrevet andetsted.
Eleketrisk hegn kommer med et interval på mindre en 5 sek.

Jeg har dog oplevet at have en pc stående tæt på en "el grande" svejser
at den tiltede hver gang der blev lavet en svejsning.
Og der var dos systemet det eneste der kunne holde maskinen oppe
og køre. Og det var selv om pc'en var jordet efter kunsten regeler etc.
mvh

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 27-06-02 09:38

Eh-Fniller wrote:

> Og der var dos systemet det eneste der kunne holde maskinen oppe
> og køre. Og det var selv om pc'en var jordet efter kunsten regeler etc.

Det er ikke så mærkeligt, da DOS jo er det mest stabile OS som
Mickeysoft har lavet til dato.

--
/kenne
unix# cat beer

Fra : Danni Plougmann

Dato : 23-06-02 14:50

har du tjekket computeren for virus
det kune jo være kunden har en dokument cd eller diskette han bruger i
computern engang imellem.

Fra : Ralph

Dato : 23-06-02 15:22

Danni Plougmann wrote:

> har du tjekket computeren for virus
> det kune jo være kunden har en dokument cd eller diskette han bruger i
> computern engang imellem.

Godt gæt, men det ER prøvet

Ralph

Fra : Danni Plougmann

Dato : 23-06-02 15:22

har du tjekket computeren for virus
det kune jo være kunden har en dokument cd eller diskette han bruger i
computern engang imellem.

undskyld hvis jeg poster 2 gange
jeg oplever tit at mine beskeder aldrig når frem.
news.tele.dk

Fra : ....

Dato : 23-06-02 17:17

Et par små ide'er til løsningen af dit problem.

Jeg har oplevet noget lignende, hos noget familie, som har en mindre
virksomhed med 3 -> 4 maskiner.
Efter at jeg jævnligt måtte "stille op" på problemerne, igennem et par år,
kom jeg på denne løsning.
Professionelt !, Havde hans virksomhed ikke brug for at skulle læse data ind
/ ud på maskinerne, hvis vi ikke lige taler om backup til tape. Så jeg
pillede simpelthen diskette- og cdromdrevene ud af maskinerne, så vidste jeg
at der ikke ummidelbart kunne komme spil og lignende ind på dem.
Så virkede det hele upåklageligt, og efter ca. 3 måneder, satte jeg drevene
i igen.
Jeg sagde så, at næste gang maskiner gik ned, så skulle de bare ringe til
IBM, eller nogen andre som ville "hjælpe".
Det virkede for mig, fo så kostede det jo lige pludselig penge, og der var
ikke nogen "undskyldning" mere
Nå, drevene kom nu ikke helt ud af maskinerne, de blev tapet fast til
bundpladen, og så satte jeg bare blindpladerne på, men det vidste de jo
ikke.

Nu ved jeg ikke hvad de laver på det øvelsesterræn, men da jeg var
telegraftropperne forstyrrede vi også. Det blev vi venligst gjort opmærksom
på, og så måtte vi jo bare lade være med det.
Har du prøvet at skrive et pænt brev til dem, og spørge om de har kendskab
til at der kan opstå den slags problemer ?
De har jo sikkert selv en maskine eller to stående, og selvom det er
militæret, så er det jo almindeligvis flinke mennesker som ikke vil
forstyrer nogen.

Jordstråler, tror jeg simpelthen ikke på.
Statisk elektrisitet som bliver afladet, kan jeg begynde at tro på, men
først lige inden jeg tager fjerhatten på og danser en dans.

Højspænding. Ja eller en fejlspænding.
Er der spænding nok ?
Starter der en maskine som får lyset til at blinke ?

Nå, jeg tror nu mest på den første ..........................

Mvh
Thomas

Ralph <rwr@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D149604.5010209@post6.tele.dk...

Fra : Karsten

Dato : 24-06-02 05:52

Ralph :
> [...]
>gang på en ANDEN adresse i Nr. Felding, og treide og fjerde gang på en
>helt trejde adresse i Nr. Felding. Alle tre adresser ligge inden for en

har Knud Erik i Idom samme problem ?
jeg mener han også bruger det program.
hvis ikke, så prøv evt. at ringe til NOE 97421488 om de har
nogle impulser i transformator e.lign. i området ?
det er da et forsøg værd..

>Der er under tre km til militært øvelsesterræn

så vidt jeg ved, er der ingen radar eller hi power
transmitter !

næh

mvh. Karsten

Fra : Ralph

Dato : 24-06-02 21:20

Karsten wrote:

> har Knud Erik i Idom samme problem ?

K.E.Pedersen? Nej som skrevet står "jeg har KUN oplevet problemet eet sted"

> jeg mener han også bruger det program.

Jeps

> hvis ikke, så prøv evt. at ringe til NOE 97421488 om de har
> nogle impulser i transformator e.lign. i området ?
> det er da et forsøg værd..

Jeg er foran dig, jeg har talt med deres "spændingsexpert" Kaj Pedersen
idag, han undersøger nu sagen.

> så vidt jeg ved, er der ingen radar eller hi power
> transmitter !

Igen foran dig, HAR talt med militærets edb-ansvarlige idag, han nægter
alt, men føromtalte Kaj P. siger at "det gør de altid"(nægter!)

> næh
>
> mvh. Karsten

Kender du mig? Er du i minkbranchen?

Venligst
Ralph

Fra : Karsten

Dato : 25-06-02 12:06

Ralph :
>Jeg er foran dig, jeg har talt med deres "spændingsexpert" Kaj Pedersen
>idag, han undersøger nu sagen.

ok,
lad høre fra dig, hvis det er dét der er årsagen,
det var da interessant !

>Igen foran dig, HAR talt med militærets edb-ansvarlige idag, han nægter
>alt, men føromtalte Kaj P. siger at "det gør de altid"(nægter!)

ok,

>Kender du mig?

næh !

>Er du i minkbranchen?

heller ikke, jeg har bare aldrig hørt om sådan et
problem med printere før !

>Venligst
>Ralph

mvh. Karsten