Kryptorchid (hunden har kun 1 sten i punge~
Fra : JN

Dato : 22-06-02 12:10

Hej gruppe

I går var vi til dyrlæge for at få hvalpens 12 ugers vaccination. Dyrlægen
opdagede at hunden kun har 1 sten.

Jeg kontaktede opdrætteren. Han mente at vi skulle se tiden an for at se om
den anden sten falder ned. Hvis ikke så kunne jeg få hunden byttet. Men da
vi er blevet glade for hunden så er vi ikke begejstrede for den tanke.

Ifølge bogen "Tillykke med hvalpen" som er udgivet af Dansk Retriver Klub så
kan den have "forøgede sekundære kønskarakteristika og parringsadfærd" (side
32).

Kan det være derfor at hvalpen allerede som 12 uger gammel "hænger fast i
benene" på børnene og forsøger at parre sig på dem?

Som jeg læser det så kan der være "øget risiko ved svulster i testiklerne
eller ændret adfærd". Dette kunne forhindres ved at bortoperere den
tilbageholdte testikel, og skære sædlederen over til den testikel, der
ligger i pungen.

Hvis hunden fortsat er kryptorchid ved 8 måneders alderen vil i så anbefale
at den bliver kastreret? Da vi ikke regner med at bruge den til avl, ville
det kunne være en løsning?

Hvordan mener i at jeg skal håndtere denne sag?

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Jette Køhler

Dato : 22-06-02 13:18

Hej

Hvis din hvalp kun er 12 uger er der stadig en god chance for at stenen
kommer ned.
Kommer den ikke, er din hund ikke en dårligere hund (med mindre du vil
avle), men du må jo så få opereret den sten ud som ikke er kommet ned. Jeg
er sikker på at du kan få en aftale med opdrætteren om at hun betaler
operationen som led i erstatningen for i er jo nok ikke interesseret i at få
hunden byttet. .
At hvalpen hænger fast i børnenes ben er ikke på grund af at stenen ikke er
kommet ned, men en meget dårlig vane som i skal prøve at få stoppet hurtigst
muligt. Den klyngen til benene er langt fra altid seksuelt betinget men i
overvejende tilfælde et tegn på dominans.

Jette

Fra : JN

Dato : 23-06-02 05:53

"Jette Køhler" <mamuska@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

Hej Jette. Tak for det uddybende svar.

> Hvis din hvalp kun er 12 uger er der stadig en god chance for at stenen
> kommer ned.

Vi håber at den kommer ned inden at den bliver voksen.

> [...]
> er sikker på at du kan få en aftale med opdrætteren om at hun betaler
> operationen som led i erstatningen for i er jo nok ikke interesseret i at

Du har ret i at vi ikke er interesseret i at få hunden byttet. M.h.t.
operationen så har jeg kontaktet opdrætteren og de vil ikke anbefale en
operation., da der kun er en meget lille øget risiko for cancer. M..h.t.
betaling for evt. operation - det har vi endnu ikke snakket om.

> [...]
> muligt. Den klyngen til benene er langt fra altid seksuelt betinget men i
> overvejende tilfælde et tegn på dominans.

Vi vil arbejde på at få den til at holde op.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Liz

Dato : 22-06-02 13:48

>Kan det være derfor at hvalpen allerede som 12 uger gammel "hænger fast i
benene" på børnene og forsøger at parre sig på dem?

Nej, da min 10 uger gammel tæve forsøger "at hænge sig fast" i vores ben!
Det skal stoppes straks!
Mvh Liz

Fra : JN

Dato : 23-06-02 06:16

Hej Liz

Vi vil stoppe den. Jeg har fået at vide at det er tegn på dominans, som vil
gøre hunden svær at styre når den bliver voksen.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-06-02 14:41

"JN" <poel_noerregade@hotmail.com> writes:

> I går var vi til dyrlæge for at få hvalpens 12 ugers vaccination. Dyrlægen
> opdagede at hunden kun har 1 sten.

[snip]

> Hvordan mener i at jeg skal håndtere denne sag?

Min veninde havde en mellempudel som også manglede den ene sten. Han
blev 14 år og var en dejlig hund.

Jeg ved ikke noget om det, men vil bare lige fortælle hvordan det kan
gå med hunden.

Held og lykke med den, mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : JN

Dato : 23-06-02 06:19

> blev 14 år og var en dejlig hund.
>
> Jeg ved ikke noget om det, men vil bare lige fortælle hvordan det kan
> gå med hunden.
>
> Held og lykke med den, mvh Trine

Hej Trine

Vi håber også at vores hund engang bliver "en god gammel hund".

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Winther

Dato : 24-06-02 00:21

> Vi håber også at vores hund engang bliver "en god gammel hund".
>
> Hilsen fra Lisbeth

Hejsa
Min hund er kryptochid, han er 3 år, og har det fint. Jeg kunne få en ny
hund hos opdrætteren og beholde ham jeg har, eller jeg kunne få halvdelen af
købssummen, men måtte stadig beholde ham.
Vh. Winther

Fra : Elin

Dato : 22-06-02 15:17

JN <poel_noerregade@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d145a97$0$204$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

> det kunne være en løsning?
>
> Hvordan mener i at jeg skal håndtere denne sag?

Hej Lisbeth
Din hanhund er så ung endnu, at den anden testikel sagtens kan nå at komme
på plads. Jeg har hørt om en hanhund, der som hvalp havde
"elevator-testikel". Nogen gange kunne testiklen mærkes i pungen - andre
gange ikke. Forklaringen var, at strengen, der holdt testiklen, var for
stram, så testiklen smuttede ud af pungen igen. Ejeren fik det råd at bade
hvalpen i lidt varmt vand og prøve at massere stenen på plads ved at
blødgøre strengen.
Om du skal lade din hund kastrere, hvis ikke testiklen er på plads ved
8-mdrs. alderen, er så et spørgsmål. Nogle hanhunde lever et dejligt liv som
"Einstein", men nogle ejere foretrække at gøre deres hund til "Keinstein",
fordi en testikel, der ikke er kommet på plads, kan vandre i kroppen, og den
bliver mindre, så den kan være svær at fjerne. For nogle dage siden hørte
jeg om en hund, der var blevet kastreret i 3-årsalderen. Ejeren havde
foretrukket at vente med operationen, til en bekendt på Landbohøjskolen
kunne foretage operationen gratis. Den pågældende hund måtte skæres op 3
steder, før testiklen blev fundet oppe på ryggen.

Jeg håber, der med tiden falder en sten fra dit hjerte - eller hvordan jeg
nu skal udtrykke det.

Venlig hilsen
Elin

Fra : Susanne

Dato : 22-06-02 22:13

> [...]

> det kunne være en løsning?
>
> Hvordan mener i at jeg skal håndtere denne sag?

Hej Lisbeth.

Jeg har selv en kryptorchid hanhund.
Da jeg fandt ud af dette, prøvede jeg også at finde ud af hvordan jeg skulle
forholde mig til det.
En af grundene til man fjerner den sten der ikke er faldet ned, er at der er
forøget chance for testikelkræft. Jeg kunne ikke klare at tage sådan en
chance, så jeg fik den fjernet. Dette var for min hunds vedkommende en let
operation, som han hurtig var ovre igen.
En anden grund til at fjerne den, er at den pga. dens placering kommer let
til at få det for varmt og det kan påvirke hundens temperament, så den måske
bliver mere dominerende.
Ang. opdrætterens "ansvar", ja, så har jeg fundet ud af ved at kontakte DKK,
at det er meget normalt at få mellem 25 og 33% tilbage af købsprisen. Dette
beløb kan så bruges til operationen.
Men en hvalp der ikke er ældre end din kan nu stadigvæk få stenen til at
falde på plads endnu. Nogle mener det kan hjælpe med massage. Er han
stadigvæk kryptorchid ved 8 måneders alderen....ja, så vil jeg ikke tænke to
gange over at få ham kastreret....
Mht. at parre sig op af børns ben....dette er tegn på dominans og skal
stoppes med det samme. Om det kan have noget at sige med at han er
kryptorchid, ved jeg ikke om en hund i så ung en alder, men stoppes skal det
!!!

Held og lykke med det hele

Susanne og Victor...også kendt som Einstein *fnis*