indledet
Fra : Jens Kristensen

Dato : 22-06-02 01:29

hej

ja! jeg er novice, men trænger til hjælp, er der nogen der kan hjælpe
mig med følgende, det er sandsynligvis såre simpel.

hvad vil det sige at en kone er blevet "indledet"

min oldefar(anton) er søn af en forladt kone, hun gifter sig senere
med en hans christensen, så nu står som far på antons dåbsattest,
hun bliver gift ved en kongelig bevilling, hvordan kan man måske finde
den

mvh jens

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-06-02 07:13

"Jens Kristensen" <kristensen@gvdnet.dk> wrote in message
> [...]
> med en hans christensen, så nu står som far på antons dåbsattest,
> hun bliver gift ved en kongelig bevilling, hvordan kan man måske finde

Indledet - det er navnet på den "renselsesproces", som kvinder
skulle gennem, når de havde født - før de kunne komme ind gennem
døren til kirken igen. Så vidt som jeg ved, skulle der gå en vis tid,
vistnok 4-6 uger efter fødslen (så hendes blødninger var ovre!),
før hun igen kunne anses for at være "ren".
Sognepræsten ville så møde hende uden for kirken og føre hende ind.
I visse sogne har der sikkert været flere og mere uddybende ritualer,
f.eks. har jeg set i vores familie, at kvinderne skulle bære en bestemt
slags kyse på denne dag, den var særligt udsmykket.
Indledelsesdagen blev anset for at være en slags særlig festdag, da
kvinderne igen kunne gå i kirken og deltage i gudstjenester, nadver osv.

Mht. den forladte kvinde - kunne det ikke være muligt, at den nye
mand simpelthen er den virkelige fader, og at den gamle mand af denne grund
har forladt hende?

Det fremgår mellem linjerne, at hun er blevet gift før hendes separations-
periode er udløbet, og har derfor måttet søge kongelig bevilling.
Mon ikke det skyldtes den forestående graviditet?
Hvor mon du skal søge efter denne bevilling - umiddelbart vil jeg
tro, at det er i amtets arkiver, du skal finde dette, men spørg
arkivpersonalet,
de ved besked.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-06-02 08:33

Jens Kristensen <kristensen@gvdnet.dk> skrev Sat, 22 Jun 2002 02:29:16
+0200

>hvad vil det sige at en kone er blevet "indledet"

Kort fortalt er det konens første kirkegang efter en fødsel.

Ord som "kirkegangskone" og "Moderen Introduceret" bliver også brugt i
denne sammnehæng.

Der kyntter sig ihvertfald to konkrete ting til denne skik. Dels måtte
moderen ikke komme i kirke inden hun var "ren" efter en fødsel. Dels var
det skik og brug, at en kirkegangskone ofrede en beløb - ikke til
kirken, men til præsten og degnen - i den forbindelse.

Rent praktisk skete der det, at konen (ofte sammen med et par nabokoner)
ventede med at gå ind i kirken indtil alle andre var ankommet.
Så gik præsten ud i våbenhuset og hentede hende, holdt evt. en lille
'tale' for hende, og førte hende ind i kirken, som bevis på at hun nu
igen var medlem af menigheden.

Dybest set er det vel en skik der stammer tilbage til Det gamle
Testamentes redegørelser for hvornår en kvinde var "ren" efter en
fødsel.?

--
mvh, A:\Feldborg