Problem i XP: fryser ved genstart
Fra : Christian Raaby

Dato : 22-06-02 00:13

Undskyld min cross-post, men jeg aner ærligt talt ikke, om mit problem
skyldes windows eller bios
Jeg har søgt med lys og lygte på google groups og diverse foraer, men nu må
jeg høre Jer, om I kan hjælpe. Jeg har før spurgt herinde, men uden held.

Maskinen (købt i Zitech Computer Århus):
AMD Athlon 1000 mhz
256 mb RAM (kender íkke mærke)
Bundkort: ECS K7S5A Chipset 735
AMI-BIOS (har lige installeret den seneste version)
NVIDIA Geforce 2 MX 100/200 32mb RAM
Windows XP Prof. DK

Problem:
Maskinen hænger af og til i opstart og genstart. Den fryser før windows
loader, dvs. når oplysninger om BIOS er loadet. Skærmen forbliver sort og
PC'en reagerer ikke på tastetryk. Eneste udvej er en reset, der medfølger en
genstart til menuen hvor man vælger om man vil starte windows normalt,
fejlsikret, osv. Ved denne menu er der en nedtælling, og når jeg beder om en
normal opstart så låser den igen. Billedet forbliver dog på skærmen,
nedtællingen går bare i stå. Eneste måde jeg kommer i windows igen er ved at
afbryde strømmen på on/off bagpå PC'en og starte igen.
Når først windows velkomst-skærmen kommer frem loader den hurtigt og ved
genstart lukker den også windows korrekt.
Jeg har af og til prøvet, at den fryser i selve windows hvor musen
forsvinder, og jeg må genstarte på den hårde måde. Dette sker dog sjældent.
Problemet optræder mest ved almindelig genstart.

Jeg har nu snart prøvet alle mulige løsninger. Har haft den formateret 3
gange med FAT32 og har også prøvet NTFS. Har prøvet med windows 98 som kørte
ad helvede til, Win XP Pro engelsk udgave som kørte længst tid uden
problemer, og nu Win XP Pro dansk udgave som tér sig som en skoletræt
teenager!
Inden sidste formatering flashede jeg BIOS'en med den seneste opdaterede
driver, og jeg var sikker på, at det var dér hunden lå begravet, men nej!
Jeg har overvejet at prøve med andre RAM for at se, om det gør en forskel.
Kan det være problemet?

Gode ideer modtages med kyshånd

Det er min kærestes computer, og hun er ved at være lidt træt af, at jeg
hele tiden står på hovedet i den møgspand

Jeg håber at I sagkyndige tastatur-profeter derude, kan hjælpe mig ud af
kniben.

Christian

Fra : Martin Østerberg

Dato : 22-06-02 00:20

On Sat, 22 Jun 2002 01:12:44 +0200 skrev "Christian Raaby"
<raabydenmark@hotmail.com> ...:

>Problem:
>Maskinen hænger af og til i opstart og genstart. Den fryser før windows
>loader, dvs. når oplysninger om BIOS er loadet. Skærmen forbliver sort og
>PC'en reagerer ikke på tastetryk.

Nu mangler jeg lige en oplysning. Har hun noget USB udstyr på
maskinen, og har hun prøvet at koble det fra under opstart ?
Har selv haft et lignende problem (1 boot ud af 100) hvor jeg hænger
under boot, kablet ud af Eicon DIVA'en og boot fortsætter. Ikke at det
er dit problem, men en mulig årsag.

VH Martin

Fra : Kim Nielsen

Dato : 22-06-02 01:07

"Christian Raaby" <raabydenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
nu må
> jeg høre Jer, om I kan hjælpe. Jeg har før spurgt herinde, men uden

<SNIP - resten fjernet>

Hvis maskinen fryser inden -NOGEN_ form for Windows loader (kender ikke
XP) - ja så må det jo være noget hardware eller evt. Bios der er fejl
på - du har undersøgt om du kan boote på en DOS floppy disk ??.

Her er i nogenlunde rækkefølge forskellige muligheder :

Sæt Bios til default ! - hvis det ikke virker så prøv hvad du syntes er
fornuftigt/langsomt - ikke hvad der er smart !

Hvis Ram'en er 2x128MByte så fjern den en og alle de kort der kan
undværes - hvis PC'en er en af dem der giver beep under opstart kan du
også undvær skærmkortet.

Sluk for PC'en mellem hver forsøg, ikke kun reboot

Byt rundt på Ram'en eller prøv med en anden, størrelsen er ligegyldig.

Sæt kortene i et efter et, eller byt rund på ram kredse - forstæt med
forskellig kombinationer af kort hvis det ikke virker.

Hvis du efter lang tid ikke kan får det til at virke, ja så er MB (eller
PSU (eller kebyboard) nok defekt.

Kim Nielsen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-06-02 10:08

> [...]
>
> Problem:
> Maskinen hænger af og til i opstart og genstart. Den
> fryser før windows loader, dvs. når oplysninger om

Er din strømforsyning på 300W eller mere?

Har du testet dine ram? www.memtest86.com
- lad testen køre ca. 4 timer.

Har du prøvet at pille alt unødvendigt hardware ud af
maskinen?
- Fx. lydkort, netkort osv.

Og som en anden skriver, så hvis du har flere ramblokke
eller harddiske, så tage nogle af dem ud og byt rundt
osv.

Mvh.
Mikael