Opgradering af RAM
Fra : KJA

Dato : 21-06-02 13:36

Jeg har i et stykke tid gået med tanken om at opgradere min
ram-beholdning... Jeg har nu fundet ud af hvilket ram jeg har siddende, det
er 2 x 128 mb Apacer SD-ram 133 MHZ..... problemet er at der netop kun er 2
"slots", er der kun den måde at udskifte begge med 256 mb ram og derved
komme op på 512 MB? Hvis ja, hvor kan jeg så få "afsat" de 2x128 mb
ram-klodser (jeg kan af mystiske grunde ikke indlæse posts fra
dk.marked.privat.edb mere)..

MVH

Kåre

Fra : o&u

Dato : 21-06-02 13:52

On Fri, 21 Jun 2002 14:36:03 +0200, "KJA" <kja@orangenet.dk> wrote:

> [...]
>komme op på 512 MB? Hvis ja, hvor kan jeg så få "afsat" de 2x128 mb
>ram-klodser (jeg kan af mystiske grunde ikke indlæse posts fra

sdram klodser skal ikke sidde parvist, ligesom simm ram skulle. Du kan
derfor skille dig af med den ene og isætte een 256 Mbyte, så du har
256 + 128. Men du bør først checke med bundkort manual eller
hjemmeside, hvilken max. klodsstørrelse bundkortet understøtter. Er
det over 2 år gammelt, er det meget usandsynligt, at det understøtter
512 Mbyte klodser, over 3 år kniber det med 256 Mbyte klodser.
2 x 256 er dog billigere end 1 x 512.
Ja, apacer er udmærket. Du kan næsten ikke få bedre sdram.

mvh

John

Fra : KJA

Dato : 21-06-02 14:06

Da det er en firmapc er jeg ikke klar over hvilket bundkort der sidder i
maskinen... har du nogen ide om hvordan jeg kan tjekke det? (jeg prøvede
"device manager" men der var ikke lige noget der sprang i øjnene som værende
svaret)..

MVH

Kåre

Fra : o&u

Dato : 21-06-02 15:02

On Fri, 21 Jun 2002 15:06:05 +0200, "KJA" <kja@orangenet.dk> wrote:

ctbios er et dos program, som kan fortælle om det. download fra
http://www.gabrieltorres.com/download.html

Fra : Morten

Dato : 21-06-02 19:32

> ctbios er et dos program, som kan fortælle om det. download fra
> http://www.gabrieltorres.com/download.html

En anden mulighed er Sisoft Sandra, som fortæller om snart sagt alt der
er værd at vide om ens pc: http://www.sisoftware.demon.co.uk/
Programmet kan bl.a. oplyse om, hvad man med fordel kan forbedre,
både mht. hard- og software. Hent Standard, som er gratis i modsætning
til Sandra Professionel.

Mvh.
Morten

Fra : KJA

Dato : 21-06-02 23:33

Downloadede Sandra og den viser følgende mainboard i min computer:

System Summary (under mainboard and BIOS): ISA PCI PCI64 USB SMBus/i2C

Mainboard Information (under System Mainboard): Model: i810-ITE8712

Siger det nogen af Jer noget?

MVH

Kåre

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 23-06-02 14:24

"KJA" <kja@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
> Downloadede Sandra og den viser følgende mainboard i min computer:
>
> System Summary (under mainboard and BIOS): ISA PCI PCI64 USB SMBus/i2C
>
> Mainboard Information (under System Mainboard): Model: i810-ITE8712

i810 er chipsettet, som i dit tilfælde er et Intel-produceret med indbygget
(dårlig) grafik og uden AGP port.
Chipsettet begrænser hvilke memorykonfigurationer, der understøttes. Du kan
højest isætte 2x256 MB SDram. 1x512MB går ikke.

MvH Rune

Fra : KJA

Dato : 23-06-02 23:32

Spørgsmålet er om det vil fungere med 2 X SDram, 256MB, PC133 (dem jeg har
tænkt mig at købe)

MVH

Kåre Andersen