"Enter-knap" muligt?
Fra : JSB

Dato : 21-06-02 10:51

Jeg har på hjemmesiden http://www.ktb.ihk.dk/ihk/ en værtsbaseret
søgetjeneste (Atomz), hvor jeg har lavet en søgeknap, jeg ønsker placeret
lige under inddateringsfeltet. Selve dette felt er absolut placeret vha.

Hvordan er det lige, at man koder/aktiverer sin "søgeknap", så når der
klikkes på denne, så svarer det til at trykke Enter, når man står i
søgefeltet?

Søgeformularens kode:

<form method="GET" action="http://search.atomz.com/search">
<input type="hidden" name="sp-f" value="iso-8859-1" />
<input type="hidden" name="sp-a" value="sp1001ce5e" />
<input size="23" name="sp-q" value style="width: 123px; z-index: 4;"
</form>
</form>

Med håb om en hjælpende hånd.

Mvh
Jesper

Fra : JSB

Dato : 21-06-02 10:59

Der kom vist lige en </form> tag for meget på - det burde dog ikke betyde
noget i denne sammenhæng.

Mvh
Jesper

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-06-02 09:34

JSB wrote:
[snip - vi snakker om forms]

> Hvordan er det lige, at man koder/aktiverer sin "søgeknap", så når der
> klikkes på denne, så svarer det til at trykke Enter, når man står i
> søgefeltet?

en del browsere bruger tilsyneladende automatisk nærmeste
input type="submit"

endnu flere browsere kommer med hvis man også skriver
name="submit"
og
value="submit"

endelig kan man bruge
TABINDEX="1"
som "ødelægger" rækkefølgen på dine form-elementer, men får browseren
til at søge derover første gang der trykkes på tab...

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Jacob Winther

Dato : 24-06-02 12:31

> [...]
> <input type="hidden" name="sp-a" value="sp1001ce5e" />
> <input size="23" name="sp-q" value style="width: 123px; z-index:

Hej JSB

En enkel måde er at fange alle on key press events i der sker i javascript
og undersøge om det er enter knappen der er blevet anvendt. Indsæt dette i
headeren på din side.

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript1.2">
<!--
IE4 = (document.all);
NS4 = (document.layers);

if (NS4) document.captureEvents(Event.KEYPRESS);
document.onkeypress = doKey;

function doKey(e)
{
whichASC = (NS4) ? e.which : event.keyCode;
if (whichASC == 13) // Enter knappen har acsii værdien 13!
myform.submit(); // Her submittes formen.

}

Det kræver at du giver din form et id, i dette eksempel skal det være
'myform'

Venlig Hilsen

Jacob Winther