kalkulere alder
Fra : Andreas

Dato : 21-06-02 10:09

Hei,

Har veldig liten erfaring med PHP, men håper noen kan hjelpe meg litt.
I en SQL database over medlemmer har jeg feltet "fodselsdato". Feltene vises
slik "1976-04-08". Hvordan kan jeg benytte dette feltet til å regne ut
alderen, slik at websiden viser alder i tillegg til fodselsdato?
På forhånd takk!

Fra : Sune Fibæk

Dato : 21-06-02 11:36

Andreas wrote:

> [...]
> vises slik "1976-04-08". Hvordan kan jeg benytte dette feltet til å regne
> ut alderen, slik at websiden viser alder i tillegg til fodselsdato?

Noget i retning af:

<?php
$dato="1976-04-08"; //under antagelse af at det er YYYYMMDD
$dato=explode("-",$dato);
$alder = (date(U)-mktime(0,0,0,$dato[1],$dato[2],$dato[0]))/(60*60*24*365);
echo "Du er $alder år gammel";
?>

burde kunne klare det. Du bør jo nok runde alderen ned eller noget i den
retning. F.eks. med floor. Du kan også bare vise alderen i sekunder :)

--

Mvh.
Sune Fibæk

Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 21-06-02 14:47

"Sune Fibæk" <oh-wonderful-spam@fibaek.dk> wrote in message

> [...]
>
> burde kunne klare det. Du bør jo nok runde alderen ned eller noget i den
> retning. F.eks. med floor. Du kan også bare vise alderen i sekunder :)

Du kan evt. også håndtere det hele igennem SQL
query = "select round((TO_DAYS(NOW())-TO_DAYS(fodselsdato))/365) as alder"
Så får du alderen i hele år.

Venlig hilsen
Ruben Hesselbæk

Fra : Sune Fibæk

Dato : 21-06-02 18:08

Ruben Hesselbæk wrote:

> Du kan evt. også håndtere det hele igennem SQL
> query = "select round((TO_DAYS(NOW())-TO_DAYS(fodselsdato))/365) as alder"
> Så får du alderen i hele år.

Men det giver problemer når fødselsdatoen står på formen YYYY-MM-DD (med
bindestreger). Det er vel lagret som varchar (eller tilsvarende
tekststreng) i databasen, og så det giver ikke mening at lave beregninger
med tallene :)

> Venlig hilsen
> Ruben Hesselbæk

/Sune

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 21-06-02 18:21

"Andreas" <nordrum@c2i.net> wrote in message

> [...]
> slik "1976-04-08". Hvordan kan jeg benytte dette feltet til å regne ut
> alderen, slik at websiden viser alder i tillegg til fodselsdato?

Hvis du har et felt i databasen, som er af typen date, kan du køre en
DATE_FORMAT på feltet og så kun bede om at få året ud. Herefter er det meget
nemt at regne alderen ud.

Fra : Anders H. Jørgensen

Dato : 23-06-02 00:13

On Fri, 21 Jun 2002 09:08:57 GMT, "Andreas" <nordrum@c2i.net> wrote:

> [...]
>slik "1976-04-08". Hvordan kan jeg benytte dette feltet til å regne ut
>alderen, slik at websiden viser alder i tillegg til fodselsdato?

Sådan her har jeg løst nøjagtig samme "problem":
Her får du den nøjagtige "dynamiske" alder:

//Start med at splitte
//$Year2 = YY fra databasen eller en htmlform
//$mon2 = MM fra databasen...
//$day2 = DD fra databasen....

//altså
$birthday=("19".$year2.-$mon2.-$day2); //

function get_Age($birthday){

$today = getdate();
$month = $today['mon'];
$day = $today['mday'];
$year = $today['year'];

list ($byear, $bmonth, $bday) = split ('-', $birthday);

$rawage = $year-$byear;

if ($month < $bmonth)
{
   $age = $rawage-1;