Computeren siger som en brandbil
Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 21-06-02 09:57

Hej

Min fars computer siger som en brandbil når man prøver at tænde den.
Der kommer ikke nogen bip kun baabuu baabuu. Skærmen viser heller
ikke noget.

Systemet består bl.a. af:
Abit K7V Slot A bundkort
Slot A - Athlon 800MHz
128MB+256MB RAM.

Til at starte med skete det når computeren havde været tændt en halv
times tid eller deromkring - hvorefter den genstartede men i stedet for
at POST'e kommer den med lyde som en brandbil.

Jeg mistænker afbrændt/overophedning af en komponent, dels pga.
sommervarmen da det indtraf, dels pga. brandbillydene

Manualen nævner ikke baabuu lydene.

Hvis der nogen der har et gæt på hvad der kan være brændt af, ville
det bare være dejligt.

Det skal lige siges at i går aftes ville den for første gang i 2 døgn tænde,
men kom til en scandisk og rapporterede mange fejl. Den kørte ustabilt
og måtte resettes, hvorefter brandbilen kom susende igen.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Martin S.

Dato : 21-06-02 10:10

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Min fars computer siger som en brandbil når man prøver at tænde den.
> Der kommer ikke nogen bip kun baabuu baabuu. Skærmen viser heller
> ikke noget.

Mener det er en RAM-fejl. Prøv at fjerne RAM fra maskinen og start op. Hør
om lyden ændrer sig.
Ellers så fjern en komponent (grafikkort, lyd, net osv.) ad gangen indtil
fejlen ophører...forhåbentlig.
Eller hvis muligt prøv med anden cpu (dog nok uden RAM i første forsøg)

mvh. Martin S

Fra : Leony

Dato : 21-06-02 11:11

> [...]

> Min fars computer siger som en brandbil når man prøver at tænde den.
> Der kommer ikke nogen bip kun baabuu baabuu. Skærmen viser heller

Sirenelyden plejer at indíkere en for varm cpu. Tjek at blæseren kører
rundt.
Cpu'en kan være brændt af, det er jo en AMD, de er berygtede for at brænde
af.
Evt prøv med en anden cpu.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Peter Schrøder

Dato : 21-06-02 11:31

"Leony" skrev
> Sirenelyden plejer at indíkere en for varm cpu. Tjek at blæseren kører
> rundt.

Og hvis blæseren kører rundt, at køleprofilen ikke er blevet
fyldt op med støv.

> Cpu'en kan være brændt af, det er jo en AMD, de er berygtede for at brænde
> af.
> Evt prøv med en anden cpu.

Alle CPU'er er berygtede for at brænde af, hvis kølingen
svigter.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : John Hinge

Dato : 21-06-02 12:21

On 21 jun 2002 Peter Schrøder was heard to say:

> Alle CPU'er er berygtede for at brænde af, hvis kølingen
> svigter.

Njaa ikke alle, de fleste ja..
Visse CPU'er drosler bare ned indtil de ikke er for varme mere,
at de så eventuelt kan drolse så meget ned at man nok allligevel
skilelr maskinen ad for at finde ud af hvad der sker er så
noget helt andet.. en P4 ved 100Mhz er nok ikke ret sjov.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Leony

Dato : 21-06-02 14:20

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> Alle CPU'er er berygtede for at brænde af, hvis kølingen
> svigter.

Jeg holder nu på at det kun er AMD, der er berygtede.
Du kan kigge på denne video. Forskellen på AMD og Intel er til at få øje på.
http://www.de.tomshardware.com/cpu/01q3/010914/alarmstufe-07.html#download_d
es_thgingenieurvideos

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 21-06-02 15:11

> Abit K7V Slot A bundkort

Jeg må hellere lige rette mig selv. Det er et Abit KA7 bundkort.
K7V'eren er en ASUS model.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-06-02 05:12

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev....

> Min fars computer siger som en brandbil når man prøver at tænde
> den.

BaaBuu lyden kommer fra motherboardet. I bios kan man indstille en
alarm til at gå af hvis system/CPU temperatur når en bestemt værdi.
Det er tilsyneladende tilfældet med din fars maskine.

Så mon ikke maskinen trænger til en ordentlig omgang rensning? Tjek
især CPU blæseren og køleprofilen.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Svend Emil

Dato : 24-06-02 07:53

> Så mon ikke maskinen trænger til en ordentlig omgang rensning? Tjek
> især CPU blæseren og køleprofilen.

Det har jeg et udemærket bekendtskab med
Min computer begyndte på det der brandbil en_gang_imellem, og jeg fik den
også renset, og det hjalp da også. Der gik et stykke tid og den gjorde det
igen
Jeg kører nu med åben "kasse", og det funker fint, men den larmer!, og skal
snart finde en ny, da 64MB RAM og 450 MHz godt kunne trænge til at blive
skiftet ud!!
--

--- Svend Emil (o: ---