NETBIOS og IPSEC VPN
Fra : Søren Emig

Dato : 21-06-02 08:34

Hej

Jeg ved ikke om det her er ot, så undskyld på forhånd.... ved hvor farligt
det er

Har fået oprettet noget VPN med Zyxel ZYWALL produkter. Det virker også fint
(ud over det tager mange sek. før forbindelsen er klar), men jeg har
problemer med at få min gamle netbios krævende Navision til at køre på
klientsiden. Den starter med fejlkoden 20.

Har prøvet at tilføje serverens navn i LMHOSTS filen dog uden virkning.
Desuden har jeg opgraderet firmware i begge ZYWALLs.

Ideer?

Venlig Hilsen
Søren Emig

Fra : Karsten Aarhus

Dato : 21-06-02 11:23

Hej Søren,

Bare lige nysgerrig.

Hvad skrev du i lmhost filen ?

MVH

Karsten Aarhus

Fra : Søren Emig

Dato : 21-06-02 10:29

"Karsten Aarhus" <kaa@fovling.dk> wrote in message
> Hej Søren,
>
> Bare lige nysgerrig.
>
> Hvad skrev du i lmhost filen ?
>
> MVH

10.0.0.1 server01

Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 21-06-02 17:19

Det skal du skrive i hosts filen, ikke lmhosts. Husk iøvrigt at filen ikke
må hedde hosts.sam

/Kvistgaard

Fra : Søren EMig

Dato : 21-06-02 18:51

> Det skal du skrive i hosts filen, ikke lmhosts.

Har skrevet i hosts filen, men det er da kun DNS og ikke noget med netbios
at gøre.

Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 21-06-02 19:40

> Har skrevet i hosts filen, men det er da kun DNS og ikke noget med netbios
> at gøre.

--------

Du har ret i at hosts filen ikke har noget med netbios at gøre, men Navision
bruger nu også NetBeui.....ikke Netbios. Husk derfor at installere NetBeui
protokollen, og angiv den som standardprotokollen på din PC.

/Kvistgaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-06-02 20:21

In article <3d1372e0$0$237$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Jakob K. Nielsen" <jakob@geforce.dk> wrote:

> Du har ret i at hosts filen ikke har noget med netbios at gøre, men Navision
> bruger nu også NetBeui.....ikke Netbios. Husk derfor at installere NetBeui
> protokollen, og angiv den som standardprotokollen på din PC.

Navigator/Navision kører NetBIOS over hvad protokol man nu har.
Har selv konverteret en installation fra netbeui til TCP/IP routet over
Frame Relay for nogle år siden

Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 21-06-02 21:25

> [...]
>
> Navigator/Navision kører NetBIOS over hvad protokol man nu har.
> Har selv konverteret en installation fra netbeui til TCP/IP routet over

----------

Ups ja....når du kører den over VPN skal den jo routes, ergo kører du
netbios over TCP/IP.....sorry min fejl. Jeg er bare vant til netbeui da de
fleste af vorer kunder ikke har licens til TCP/IP. Har du så husket at
enable netbios i TCP/IP protokollen.

Iøvrigt plejer en Navision server vist af hedde naviserv1. Hvis det er
tilfældet skal du i din lmhosts fil skrive:
10.0.0.1 naviserv1

/Kvistgaard

Fra : Benny Nielsen

Dato : 27-06-02 17:42

Hej
Du kan også med held deaktivere netbios filtre i din zywall. Den kan godt
have indvirkning

I Zywall 1:
Fra kommando promt skal du skrive "sys filter removeNetBios" [enter]. Bemærk
at der skelnes mellem små og store bogstaver. Skriv exit [enter] for at
afslutte.

I zywall 10:
Fra SMT menuen vælg:

LAN Setup -- LAN Port Filter Setup
Slet 2-tallet der står under Input Filter Sets -- protocol filters
Bekræft ved at trykke [enter] når du går ud af menuen.

Vælg: Remote Node Setup -- Edit Filter Sets
Slet 1-tallet der står under Input Filter Sets -- protocol filters og Output
Filter Sets -- protocol filters. Bekræft ved at trykke [enter] når du går ud
af menuen.

NB. Zywall 1'eren taber denne konfig efter reboot

Mvh
Benny