Spøttrupperne og andet mystik
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-06-02 08:13

Om een af vore præsteaner står i Vibergs:
nr. 29, - Hans Sørensen Lemming født 1707 død 1740.
"Måtte holde p. Cap. i 2 år for sin ungdom".
Hvad betyder det?
Længere nede: "meentes, i Nyborg at have bestyrket de særsindede
(støttrupperne) i deres vildfarelse".
Erder en naturlig forklaring på betydningen af disse ord?

Man kan ikke vide alt.
Flemming.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-06-02 09:51

Jeg beklager jeg i "Emne" kom til at skrive "Spøttrupperne" - der skal stå
Støttrupperne.
Flemming.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 21-06-02 22:23

Hej Flemming!

I "Kirkeleksikon for Norden" IV bind, side 382 står der noget om 4 brødre
Støttrup.
Jeg prøver om jeg kan udlede lidt af det. Bogen er for tyk at scanne.

Morten Jensen Støttrup, søn af en landsbybødker i Farsø på Viborgegnen, f.
1705, blev tillige med en yngre broder Niels student i 1728, og i København
påvirkedes de først af Hernhutismen. Der var også en ældre bror Anders som
var guldsmed i Viborg, og i hans hus blev der holdt konventikler. Brødrene
blev betegnet som separatister og blev flere gange anholdt. Under et ophold
i Nyborg holdt de forsamlinger dér og blev påny anholdt (1736).
Brødrene blev forvist i 1738 og i 1745 blev en 4. bror Laurids forvist. De
rejste til Hernhut, men blev afvist som Separatister. Senere skal de have
opholdt sig i Holland og i Hamburg.

Skal du have hele historien mere nøjagtig, må du nok låne bogen.

Hilsen
Bodil Madsen

"Flemming Svendsen" <flemclar@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Om een af vore præsteaner står i Vibergs:
> nr. 29, - Hans Sørensen Lemming født 1707 død 1740.
> "Måtte holde p. Cap. i 2 år for sin ungdom".
> Hvad betyder det?

Jeg gætter på at det skal betyde at han holdt en personlig kapelan til at
undervise konfirmanderne.

Fra : Helmer Christiansen

Dato : 22-06-02 05:25

> [...]
> (støttrupperne) i deres vildfarelse".
> Erder en naturlig forklaring på betydningen af disse ord?

Jens Bødker i Støttrup havde 4 sønner og en datter. Den ældste Morten
Støttrup blev student og "fik smag udi den forkerte Lære, ja blev deri en af
de groveste. Han rejste da hjem til sin Fader i Støttrup i dette År 1734,
for her i Egnen at udsprede sin Lærdom..".
Læs selv videre på side 28 i
http://www.thronborg.subnet.dk/downloads/RindsKNABER.pdf

- - -
Helmer Christiansen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-06-02 18:59

"Helmer Christiansen" <Helmer.Christiansen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Læs selv videre på side 28 i
> http://www.thronborg.subnet.dk/downloads/RindsKNABER.pdf

Hej Helmer,

Det er meget spændende læsning, - som jeg virkelig påskønner!
Men,- er det mig eller min Acrobat Reader 3.0 der er noget i vejen med?
For jeg kan altså ikke se nogen sideangivelse noget sted, når filen er
downloadet
Hvorfor mon.....?

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-06-02 21:29

> Men,- er det mig eller min Acrobat Reader 3.0 der er noget i vejen med?
> For jeg kan altså ikke se nogen sideangivelse noget sted, når filen er
> [...]

Nu har jeg skyndt mig at opdatere til version 5.0, og alt fungerer....
Undskyld henvendelsen

Poul

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 23-06-02 15:50

Mange tak til både Helmer Christiansen og Bodil Madsen for værdifuld hjælp.
Det er fængslende læsning, som jeg strax vil kaste mig grådigt over
Jeg havde søgt og søgt på "Støttrup" med tilgængelige søgemaskiner, men
intet dukkede op. Måske fordi det er en PDF-file?
Tak for interessen.
Flemming.

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 24-06-02 05:56

> Jeg havde søgt og søgt på "Støttrup" med tilgængelige søgemaskiner, men
> intet dukkede op. Måske fordi det er en PDF-file?
> Flemming.

Jeg kan varmt anbefale søgegamskinen www.google.com, der ud over html filer
også finder pdf og doc filer. Søg fx. på 'støttrup bødker', så finder du
også dokumenet om Rinds Herreds Knaber

mvh

Bjarne Damsgaard

Fra : C.F. Scheel

Dato : 30-06-02 18:58

Flemming Svendsen wrote:

> [...]
> (støttrupperne) i deres vildfarelse".
> Erder en naturlig forklaring på betydningen af disse ord?

Hans Sørensen Lemming f. 12. jan. 1707, blev
1729 Res.kapellan i Nyborg (altså 22 år gammel - jfr. "ungdom")

p. Cap. betyr nok "personlig kapellan".

Om Hans Sørensen Lemming kan man læse i:

F. Elle Jensen: Kapellan Hans Lemming i Nyborg.
Fynske Aarb. s.588f. Vol.II Odense 1942..

Han blev forøvrigt 1. gang gift i 1730 med Anna Beata Scheel.

Mvh
Christian

--
Christian F. Scheel (cfscheel@online.no)