Gastroskopi
Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 20-06-02 21:51

Hej

Fortæl lige noget om gastroskopi, set fra patientens synsvinkel.
Er bedøvelse nødvendigt/anbefalelsesværdigt - og evt. hvor meget.

Sagt lige ud - gør det ondt, er det meget ubehageligt?

VH Birgitte

Fra : jso

Dato : 21-06-02 06:59

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Fortæl lige noget om gastroskopi, set fra patientens synsvinkel
..
Der en slange, på ca. 1 cm., med lys og en en anordning der kan tage væv
prøver uden at slangen skal op og ned.

> Er bedøvelse nødvendigt/anbefalelsesværdigt - og evt. hvor meget.

Hvis du er i satand til at arbejde med, det vil sige , være i stand til at
du kan synke og lade være med at "brække" dig er der ingen problem. Hvis du
derimod har det som jeg har det, det vil sige, at du stritter imod gylper
og i det hele taget gør alt for at få slangen op inden den kommer ned, vil
bedøvelse være en god ide. "Bedøvelsen" sker med stosolid og evt en
bedøvende sprey, som er ganske efektiv, men det mærker som om halsen snører
sig sammen hæver sig og i et par sekunder tror man at man kvæles

> Sagt lige ud - gør det ondt, er det meget ubehageligt?

Nej det gør ikke ondt, men du an være ru i halsen bagefter, alt efter hvor
meget du stritter imod. Det kan være ubehagelig hvis du stritter imod, men
det det er nok omkrirng ½ min. selv om det føles meget længere.. Derstfer
kan du ikke mærke noget, anden en ganske svag fornemmelse nede i maven, som
absolut ikke er noget at snakke om. Det at man tager vævsprøver eller hvad
man nu kalder det mærker man helle ikke , hvis jeg skal prøve at forklare
det mærder som en hul i maven.
Når slangen trækkes op er ikke noget at snakke om.

Håber du kan bruge dette

En der hat prøvet det mange gange, da jeg havde mavesår i ca. 12 år

HGilsen
Jørgen

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 22-06-02 13:47

Hej

Tak fordi du gad svare.

VH Birgitte

Fra : Nicolai

Dato : 26-06-02 21:08

> [...]

> Er bedøvelse nødvendigt/anbefalelsesværdigt - og evt. hvor meget.
>
> Sagt lige ud - gør det ondt, er det meget ubehageligt?

Jeg har kun prøvet det én gang, og jeg synes bestemt det var til at
overleve.
Den bedøvende spray, som de bruger, kan umiddelbart virke lidt ubehageligt,
da du ikke kan mærke noget, og heller ikke at du synker og det virker lidt
fremmed for hjernen. Men hvis man bare tager det stille og roligt, så går
det nemt.

--
*Nicolai

"Winning isn't everything - but wanting to win is."
/Vince Lombardi