Barselsorlov
Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 20-06-02 19:14

Hej

Jeg er gravid for første gang. Jeg har aldrig været specielt huslig og har
altid sat stor pris på mit arbejde... selvom jeg nok har sat større pris på
fyraften så skal man dog på arbejde for at kunne komme hjem til fyraften

Siden det er første gang for mig, så går jeg og spekulerer på hvordan man
får mødt sit behov for at møde andre voksne mennesker. Mit problem er især
at alle jeg kender arbejder og min familie bor flere timers kørsel fra hvor
jeg bor.

Jeg er godt klar over at når den lille kommer, så vil der gå et stykke tid
hvor man hverken har kræfter eller lyst til så meget. Men orloven er lang
og jeg vil jo gerne være hjemme hos den lille (vi deler den del af orloven
som skal tages på dagpenge, men der er jo stadig over et halvt års orlov i
alt til mig).

Hvordan i alverden har andre mødre på barselsorlov klaret sig? Bliver man
ikke let for meget alene?

--ingermarie

Fra : Annette Kristensen

Dato : 20-06-02 20:14

jeg kedede mig aldrig under min barsel på 11 mdr. Der er rigeligt at lave
med at passe barn. For at se andre voksne mennersker deltog jeg nogle gange
i en ugentlig legestue og foredrag om babyers ve og vel. Desuden deltog og
deltager jeg stadig i en mødregruppe. Sidstnævnte er en god ting, da du vil
besøge andre mødre tæt på og dit barn ser andre børn.....

mvh.

annette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-06-02 20:14

> [...]
> altid sat stor pris på mit arbejde... selvom jeg nok har sat større pris

> fyraften så skal man dog på arbejde for at kunne komme hjem til fyraften

hjertelig tillykke hvornår skal det være-?

> [...]
> får mødt sit behov for at møde andre voksne mennesker. Mit problem er især
> at alle jeg kender arbejder og min familie bor flere timers kørsel fra

bare rolig... du ender med at få en bunke mennesker dom du kan få kontakt
med ene og alene fordi du har en baby på slæb

> [...]
> alt til mig).
>
> Hvordan i alverden har andre mødre på barselsorlov klaret sig? Bliver man

inden du ser dig om vil du ikke have timer nok til at nå det hele
hvis du ellers lever i en alsidig kommune er der flere muligheder...
visse jordmødre samler mødregrupper allerede inden fødslen hvor man lærer
hinanden at kende til nogle møder allerede inden børnene er kommet til....
disse grupper er oftest sammensat at piger der har termin nogenlunde
samtidig....
sundhedsplejesken samler mange steder også mødregrupper hvor man samles 3-5
piger med børn født nogenlunde samtidig......
disse grupper er dejlige fordi man naturligvis har en masse spørgsmål som
det er rart at vende hos ligestillede...

derudover er der også legestuer som nogle steder bliver arrangerede både på
biblioteker og kirker.... det kender din sundhedsplejeske nok mere til....

derudover er der også babysvømning, mor/barn gymnastik og andre ting man kan
lave med baby.. alt efter temprament...
og hvis du er helt hungrene efter voksenkontakt uden baby så få din mand til
at tage sig af baby en aften om ugen mens du tager et aftenkursus for et
eller andet der interesserer dig

men til sidst vil jeg lige sige... husk en baby ikke er en begrænsning...
men en berigelse.. du kan sagtens tage på venindevisit og cafe med en
baby.... du kan sagtens tage ud om aftenen med baby.. dog er diskoture måske
ikke velegnede*G*
det eneste det kræver er en smule fremsynethed og planlægning...... thats
all......

held og lykke med "projekt baby"
--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 20-06-02 20:39

Ingermarie skrev :

Hvordan i alverden har andre mødre på barselsorlov klaret sig? Bliver man
ikke let for meget alene?

Hej Ingermarie !

Tillykke med graviditeten !

Jeg er lige startet på arbejde efter lidt over tre år hjemme med min to små
piger. Jeg nød de tre år i fulde drag, og har ikke følt mig ensom.

Der er nok mange ting der spiller ind. Først og fremmest så er vi jo alle
kvinder forskellige, nogen har det fint med at gå hjemme, og andre har det
skidt, lyt til dig selv når den tid kommer og så find ud af, hvad du har det
bedst med.

En anden ting der også spiller ind er omgivelserne der, hvor du bor. Jeg bor
midt i København, og der er jo altid steder at gå hen, altid steder hvor man
kan mødes med andre mennesker, så jeg har ikke følt mig alene. Under min
første barsel var jeg også så heldig, at vi var fem kvinder i samme opgang,
der gik hjemme med vores børn på samme tid, så der var altid nogen hjemme,
så man kunne få sig en sludder. Under min anden barsel var der lidt mere at
se til, for der skulle storesøster afleveres i vuggestue ved en halv ti
tiden, og så blev hun hentet igen ved en to tiden, og en del dage havde hun
helt fri. Men jeg kom da stadig ud med lillesøster, i de timer storesøster
så var af sted eller tog steder hen med dem begge.

Ellers så tror jeg, at det handler om ikke at bure sig selv inde. Smid
vidunderet i barnevognen og gå nogle lange ture. Det kan også være, at du
kommer i en god mødregruppe, hvor der er andre, du går godt i spænd med. I
kan så mødes enten ude eller inde, sådan lige ud over de gange mødregruppen
ellers ses. Ellers så find legestuer hvor man også kan mødes med andre
voksne og deres børn, og til sidst når den lille bliver lidt større og kan
kravle rundt, så er offentlige legepladser altid et fedt sted. Den lille kan
"lege med" andre børn og forældrene falder tit let i snak med hinanden.

Så hvis man er åben og selv tager lidt initiativ, så behøver man bestemt
ikke sidde der hjemme og kede sig. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at
det hele bliver meget sværere, hvis man bor på landet. Det har jeg ikke
prøvet, så der har jeg ikke mange ideer.

Held og lykke med det hele

Mange hilsner Dorthe

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 21-06-02 18:04

> [...]

> et halvt års orlov i alt til mig).
>
> Hvordan i alverden har andre mødre på barselsorlov klaret sig? Bliver

Hej igen

Tak for jeres svar. Jeg skal først nedkomme til november, men jeg har
altid godt kunnet lide at planlægge mine kriser

Jeg bor i en lille by udenfor Århus, og af den grund kan det måske godt
blive lidt svært at gå ture og møde mennesker. Her er det mest måger og
huskatte man møder.

Det lyder godtnok som om at det mest er omkring babyer og børn man mødes
med andre voksne; men jeg har også en grum mistanke om at ens interesse
for den slags gror ret kraftig når man selv er "ramt".

Min kæreste og jeg snakkede om hvornår man kan tage et barn med på bytur
- i barnevogn naturligvis. Han mente at børnene i barnevognene vi ser
nede i byen er mindst et halvt år gamle - jeg mente at de nok ikke
behøver at være helt så gamle før de kunne fragtes rundt i barnevogn (i
pænt vejr, ikke for fugtigt, koldt eller varmt og helst udenfor
myldretid). Hvad siger erfaringen?

Findes der i øvrigt nogle gode bøger omkring det første år.. sådan
"Spædbørn for dummies" eller sådan noget?

--ingermarie

Fra : Tomas O.

Dato : 21-06-02 18:17

Inger Marie Jakobsen skrev:

SNIP

> [...]
> de kunne fragtes rundt i barnevogn (i pænt vejr, ikke for
> fugtigt, koldt eller varmt og helst udenfor myldretid). Hvad

Vi havde min søn med alle vegne fra helt spæd. Vi gik på cafeer og
lignende. Nu er han fød i starten af juni og det var sommer så han
kunne snildt ligge i barnevognen og snorke mens vi sad og hyggede
med kafe.

Da han kunne sidde op af sig selv omkring 7 mdrs alderen tog vi
ham med på caféer og bandt ham til en stol med et tørklæde om
livet de steder der ikke var barnestole så han var med inde og
ikke faldt ned af stolen. Der er nu om dage barnestole på de
fleste caféer og en hel del restauranter.

Så anytime I vil synes jeg

Hilsen
Tomas som ikke synes man skal blive indenfor hjemmets fire vægge
selvom man har en baby
--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.forfattervaerkstedet.dk/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-06-02 18:22

> Hej igen
>
> Tak for jeres svar. Jeg skal først nedkomme til november, men jeg har
> altid godt kunnet lide at planlægge mine kriser

hej igen selv

jeg kender fornemmelsen med at forberede sig på hvad der kommer til at
ske

> Jeg bor i en lille by udenfor Århus, og af den grund kan det måske godt
> blive lidt svært at gå ture og møde mennesker. Her er det mest måger og
> huskatte man møder.

hvilket også kan være dejligt nok*G* men hvis i har bil eller busser i
nærheden kræver det jo heller ikke det store at smutte ind til byen.... inde
i århus vil der nok også være flere muligheder for forskellige
arrangementer

> Det lyder godtnok som om at det mest er omkring babyer og børn man mødes
> med andre voksne; men jeg har også en grum mistanke om at ens interesse
> for den slags gror ret kraftig når man selv er "ramt".

det tror jeg godt du kan regne med*G* bare vent til du kommer lidt længere
hen.... så vil du begynde at se babyer og barnevogne og gravide maver
OVERALT*G*

> [...]
> behøver at være helt så gamle før de kunne fragtes rundt i barnevogn (i
> pænt vejr, ikke for fugtigt, koldt eller varmt og helst udenfor

faktisk fra day one..... baby kan sagtens blive lagt i barnevognen og kørt
rundt ( somregel i lift dog) hvos man ellers er opmærksom....
godt tøj og en god dyne gør meget ved det.... fugtigt vejr er intet problem
da man kan få regnovertræk til barnevognen.... og små huer er
altafgørende....og mange mener ungere har godt af så meget luft som
muligt..... det vigtigste er at barnet ikke har det for varmt eller
koldt.... dem nemmeste måde at tjekke det på er at mærke på huden i nakken
på baby.,... er der fugtigt eller svedigt er det for varmt.. og er der koldt
er det for koldt*G* ret nemt..... hvis huden er lun og tør er alt som dete
skal være......
nu er det dog ved at være 8 år siden jeg fik min "unge" og han er født i
foråret men derfor håber jeg du vil tage mine ord for gode varer
alligevel*G*

> Findes der i øvrigt nogle gode bøger omkring det første år.. sådan
> "Spædbørn for dummies" eller sådan noget?

du kan hoppe et smut ind på netdoktors babyklub:
http://community.netdoktor.com/ccs/dk/pregnancy/index.jsp
eller er der : http://www.mor-far.dk/ og : http://www.b-a-b-y.dk/

plus en hel masse gode sites.... desuden ahr netdoktor en god debat for
næsten alt hvad man kan forbinde med graviditet og børn........

derudover er jeg ret sikker på at der i de næste måneder vil dukke nogle
bøger og brochurer op hos din læge og din jordemor..... ellers ihvertfald på
sygehuset kan du få en masse gode råd.... og går det helt galt er vi her jo
endnu

Fra : Tine Andersen

Dato : 21-06-02 19:33

"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> behøver at være helt så gamle før de kunne fragtes rundt i barnevogn (i
> pænt vejr, ikke for fugtigt, koldt eller varmt og helst udenfor
Vores pige er født 15. oktober. Hun kom ikke ud at køre, før hun var 10
dage - mest fordi jeg lå på hospitalet de første 8 dage pga. kejsersnit.

Hold barnet inde, hvis det fryser meget og barnet er mindre end 6 mdr. Sæt
et termometer ved barnets hovede i barnevognen. Så kan I altid checke, hvor
koldt der er (eller hvor varmt om sommeren). Og pak vognen godt ind i dækken
og evt regnslag for at forhindre blæst i at stå om ørerne på puslingen.

Og så bare se at komme ud over stepperne - man går enormt godt med en
barnevogn. Der er sikkert også lige nogle 'ammedepoter', der skal gås af til
den tid

Med venlig hilsen
Tine

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 28-06-02 12:37

> Findes der i øvrigt nogle gode bøger omkring det første år.. sådan
> "Spædbørn for dummies" eller sådan noget?
>
> --ingermarie

Min datters sundhedsplejerske anbefalede "Sunde børn-vejledning til forældre med børn i alderen 0-3 år" udgivet af
Sundhedsstyrelsen. Jeg købte mit eksemplar på apoteket for 60- kr., men bogen fås sikkert andre steder.
Da min datter og jeg lå på barselsgangen var der hver dag undervisning i babybadning. Det var en af sygeplejerskerne, der lærte mig
at skifte ble (en gang skal jo være den første, og før hjemsendelsen var der et møde med praktiske oplysninger (D-vitaminer,
sundhedsplejersker m.v.).

Så tag det roligt, der er andre der har været i samme situation før.

Venlig hilsen Meta Dam

Fra : Sanne Bülow

Dato : 08-07-02 20:05

Jeppe Seidelin Dam <jeppedam@mailme.dk> scribbled:

> [...]
> lærte mig at skifte ble (en gang skal jo være den første, og før
> hjemsendelsen var der et møde med praktiske oplysninger (D-vitaminer,

Lidt off topic ift det oprindelige indlæg, men hvilket hospital er det? Jeg
har efterhånden fra diverse veninder, der har været turen igennem hørt om
vores "lokale" hospital, hvor devicen på barselsgangen er Hjælp til
selvhjælp, dvs der ikke rigtig er noget personale til stede, det forventes
at de indlagte mødre hjælper hinanden, men sådan er det åbenbart ikke
overalt?

Sanne Bülow
Dragons aren't extinct;
they just learned to hide in books.

Fra : ph

Dato : 09-07-02 07:25

Jeg fødte i oktober 99 på Roskilde sygehus, og her fik nye familier også
hjælp til den første ble, det første bad, til at få styr på ammetekniken
etc.

På Roskilde kunne man vælge om man ville på den traditionelle fødegang,
eller på barselshospitalet. Der er du overladt til dig selv, men har
naturligvis muligehed for at hente hjælp hos sygeplejerskerne på
barselsgangen.

Jeg var meget glad for at føde og ligge på Roskilde - der var kun et enkelt
minus, og det var at de netop på det tispunkt skulle til at håndtere mange
flere fødende, fordi Køges fødeafdeling lukkede, og derfor havde de skåret
samtalen med jordmoderen efter fødslen væk. Og den kunne jeg godt have
brugt, da jeg havde en ualmindeligt hård fødsel der endte op i kejsersnit.

Til næste gang er jeg blevet meget klogere. Så vil jeg simpelthen forlange
sådan en samtale hvis ikke fødslen går som forventet.

mvh PH

Fra : Sander

Dato : 09-07-02 09:30

> [...]

> selvhjælp, dvs der ikke rigtig er noget personale til stede, det forventes
> at de indlagte mødre hjælper hinanden, men sådan er det åbenbart ikke

Hej Sanne !

Følger lidt op på din off topic....
Man kan også vælge, at føde ambulant. Så kan du komme hjem 4 timer, efter
fødslen. Amningen får man hjælp til, lige efter fødslen. Du kan få besøg af
sundhedsplejesken inden fødslen og dagen efter fødslen, hvor hun kan hjælpe,
med evt. spørgsmål.
Det har virket for os, med alle vores tre børn.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sanne Bülow

Dato : 09-07-02 11:10

Sander <Sander@tjekmig.dk> scribbled:

> Hej Sanne !
>
> Følger lidt op på din off topic....
> Man kan også vælge, at føde ambulant. Så kan du komme hjem 4 timer,
> efter fødslen.

Det ender flere med at gøre alligevel fra "vores" hospital, simpelthen fordi
der alligevel ingen støtte er. En veninde fortalte at hun ved ankomsten til
barselsgangen (altså lige efter fødslen) følte personalet kun brugte
energien på at fortælle hvad hun selv skulle sørge for, f.eks hente mad,
rede seng inden hun tog hjem mm. Derfor er jeg da glad for denne mulighed
(når jeg på et tidspunkt selv skal til det , alternativet kunne jeg
forestille mig kunne give ret megen frustration især for en førstegangs
fødende.

Fra : Sander

Dato : 09-07-02 11:48

> Derfor er jeg da glad for denne mulighed
> (når jeg på et tidspunkt selv skal til det , alternativet kunne jeg
> forestille mig kunne give ret megen frustration især for en førstegangs
> fødende.

Vi har fundet det meget afslappende, at komme hjem, med det samme. ( Jeg
bryder mig selvfølgelig heller ikke om sygehuse).Der er mere fred og ro i
hjemmet og begge forældre kan være sammen, om den lille ny. Dine instinkter
kan mere, end du tror. Man får jo også udleveret en udemærket bog, under
graviditeten: Graviditet uge for uge, babys 1. bad m.m. Desuden er der jo
sundhedsplejesken, som før omtalt. For os har det været, det eneste rigtige
valg. Også ved 1. barn.
Har født på 3 forskellige sygehuse og har kun gode erfaringer. Måske netop
fordi, vi tog hjem, med det samme. : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tomas O.

Dato : 12-07-02 09:37

Sanne Bülow skrev:

> [...]
> ikke rigtig er noget personale til stede, det forventes at de
> indlagte mødre hjælper hinanden, men sådan er det åbenbart

På Hvidovre kommer en af fødselshjælperne og lige giver en
førstegangs-instrukser og viser hvordan man bader skifter ble og
lignende hvis man er førstegangsfødende. Derefter kom vedkommende
lige forbi en enkelt gang og da hun så jeg kunne finde ud af dte
udne hjælp smuttede hun igen.

--
Hilsen Tomas

Fra : Sanne Bülow

Dato : 12-07-02 22:33

Tomas O. <tfo@gmx.net> scribbled:

> [...]
> lignende hvis man er førstegangsfødende. Derefter kom vedkommende
> lige forbi en enkelt gang og da hun så jeg kunne finde ud af dte

Hmm jeg får helt lyst til at flytte (bare mens vi var gravide

Fra : Iben Holst

Dato : 21-06-02 18:22

Hej !

Da jeg gik hjemme på barsel og forældreorlov (1 1/2 år) fandt jeg faktisk ud
af hvor meget jeg nød at være mig selv i flere timer / dage af gangen (uover
faderens selskab). Jeg havde simpelhen nok i at nyde mit barn, men havde så
også både hund, katte og heste til at udfylde hverdagen når den ikke stod på
rengøring, oprydning, madlavning og tøjvask .......Men der var jo også
mødregruppen ! - den var jeg især glad for idet jeg nylig var flyttet til
området.

Før mit første barn var jeg glad nok for mit eget selskab med jævne
mellemrum, men det er blevet til mere med tiden. Tiden synes ikke så
forjaget når jeg har noget / meget tid alene sammen med barnet.

Iben

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 21-06-02 18:28

Hej .-)
Som supplement til alle de andre kommentarer, vil jeg fortælle dig om
www.netdoktor.dk, som har en baby-klub med virtuelle grupper for kvinder med
termin i de forskellige måneder. Jeg havde selv stor glæde af at skrive og
læse dér da jeg selv var gravid, og i min gruppe blev der jævnligt
arrangeret caféture og andet rundt omkring i landet. Min bedste mødregruppe
var og er 5 gravide som jeg mødtes med på netdoktor, fordi vi fandt ud af at
vi alle var fra Roskildeområdet. Vi begyndte at mødes "i den virkelige
verden" da vi gik på barsel, og i sidste uge holdt vi stor fælles 1-års
fødselsdag for vores børn Og det har bestemt ikke kun været baby-talk -
vi har endda været til Rockshow sammen - uden børn - og vi arrangerer ind
imellem middag med mænd - og de hygger sig efterhånden også ret godt med
det.

Så - vær åben - så skal du nok finde "lidelsesfæller" at hygge dig med

Hej fra Sandra

Fra : Stine

Dato : 23-06-02 20:43

> [...]
> altid sat stor pris på mit arbejde... selvom jeg nok har sat større pris

> fyraften så skal man dog på arbejde for at kunne komme hjem til fyraften

Hej Ingermarie

Nu har du fået en mængde svar om, at det nok skal gå altsammen - og der er
masser at lave.

Hvis det nu alligevel viser sig, at du ikke synes det er så vidunderligt,
skal du bare vide, at du ikke er alene.

Jeg har selv kun holdt hhv. 3 & 4 måneders barsel. Ved den første tog
farmand den sidste del af barslen - anden gang fik vi en ung pige ud via
kommunen.

Jeg har måttet høre meget, men mener selv, at børnene har bedre af en mor
der trives, hvilket jeg ikke gjorde som "hjemmegående". Det er da rigtigt at
der er meget at se til, men når man er vant til at tage lidt større
beslutninger end om poden skal have blå eller grønne bukser på den dag, kan
man altså godt blive lidt desperat.

Bare så du ved, at det også er i orden :)

/Stine