Netværksprinter i SuSE 8.0
Fra : Christian Catu

Dato : 20-06-02 14:29

Hejsa
Jeg har en stationær pc der kører Windows XP. Hertil er tilslutet en Brother
HL-1440 laserprinter. Ved siden af har jeg en laptop der kører Suse Linux
8.0. Disse er forbundet med en switch, og får IP'er fra et TDC Bredbånd Adsl
modem. Jeg er totalt ny i linux verdenen og aner ikke hvordan jeg skal
starte med at installere netværksprinteren. Skulle der være en venlig sjæl
der kan fortælle mig dette?

Catu

Fra : Sune Fibæk

Dato : 20-06-02 14:48

Christian Catu wrote:

> [...]
> modem. Jeg er totalt ny i linux verdenen og aner ikke hvordan jeg skal
> starte med at installere netværksprinteren. Skulle der være en venlig sjæl

Ved ikke lige hvad du gør når printeren sidder på en windows maskine, men i
Yast2 har du et modul under "hardware" der hedder "edit printers". Klik på
det. Vælg herefter "Add" og så "windows/samba printer" (kunne jeg forstille
mig - min printer sidder på en anden linux maskine). Lav et par lookups og
så skulle det være klaret efter indstiling af en masse parametre. Særdeles
simpelt, ikke? :)

> Catu

/Sune

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 20-06-02 16:15

Christian Catu wrote:
Jeg er totalt ny i linux verdenen og aner ikke hvordan jeg skal
> starte med at installere netværksprinteren. Skulle der være en venlig sjæl
> der kan fortælle mig dette?

For mig lyder det som et job for samba. Hvis det er sådan en løsning du
søger skal du gå ind i yast controlcenter. Gå ind i netværk og find
inet, start/stop. Find samba og swat og aktiver dem. Gå ud igen. Så vidt
jeg nu husker kan du så browse dig ind på localhost 901.

Swat er et grafisk program til at sætte samba op med.

Har du manualerne til suse8?

Der står sambaopsætningen ret grundigt beskrevet.

Ellers kan du kikke her: www.suse.de under support, tilmeld dig evt en
mallingsliste.

Eller skriv til : alt.linux.suse

Ellers er det i yast controlcenter du skal sætte printeren igang. Det
foregår grafisk efter peg og klik-metoden.

hilsen Claus

Fra : Jesper Thomsen

Dato : 21-06-02 07:50

> Disse er forbundet med en switch, og får IP'er fra et TDC Bredbånd Adsl
> modem.

Se, det prøver jeg osse at få til at virke; godt nok med en Win 2K og
det spiller bare ikke. Jeg kan kun få det til at virke hvis jeg
manuelt indsætter ip-nummer. Kan du fortælle mig hvordan du har sat
det op?

På forhånd tak
Jesper