Group by ?!
Fra : Peter Nielsen

Dato : 20-06-02 13:25

Hejsa.. jeg har lige hørt om en effekt der hedder Group By... som skulle
kunne tælle hvor mange forskellige poster der i en kollonne.

SELECT COUNT(Alfa4) AS count_alfa4 FROM prisliste GROUP BY Alfa4 ORDER BY
Alfa4

Det der er min SQL streng, og jeg har selv optællet det til 15 forskellige
navne i Alfa4 kollonnen... men count_alfa4 = 18 ?!? Hvorfor ??

MVH Peter Nielsen

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 21-06-02 08:43

Undgå at crossposte - svaret er givet på
http://www.asp.dk/forum.asp?mode=show_message&tech_id=5&forum_id=27&message_
id=55000

/Tobias

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-06-02 10:25

Tobias Hinnerup wrote:
> Undgå at crossposte - svaret er givet på

http://www.asp.dk/forum.asp?mode=show_message&tech_id=5&forum_id=27&message_
> id=55000

Når vi snakker om så to vidt forskellige medier som en forum på et website
samt nyhedsgrupper, kan det vel næppe betegnes som crosspostning.

--
Jakob Andersen

Fra : Peter Nielsen

Dato : 21-06-02 11:36

Nej nemlig det... jeg kender et par stykker der svarer på asp.dk men aldrig
besøger ng'er.. og omvendt :)

men sorry hvis det var forkert.. manglede bare svar :)

selvom det stadig ik ka lade sig gøre... tror simpelthen ik det kan lade sig
gøre ordentligt på en Access database... men jeg fandt en anden lidt mere
indviklet måde :)

MVH Peter Nielsen

Fra : Jan Pedersbæk

Dato : 22-06-02 20:32

"Peter Nielsen" <morticuz@darlichat.dk> wrote in message
> Hejsa.. jeg har lige hørt om en effekt der hedder Group By... som skulle
> kunne tælle hvor mange forskellige poster der i en kollonne.

Læste Tobias's svar, men linket var dødt, da jeg forsøgte.

Hvis du kun vil have optalt antallet af forskellige værdier i kolonnen, kan
du bruge "select distinct count"

- - - select distinct count(Alfa4) AS count_alfa4 FROM prisliste

"group by" grupperer din optælling, således at du får oplistet antallet af
forekomster af den enkelte værdi. For at skabe overblik, skal du derfor
medtage kolonnens indhold, hvorved du bliver i stand til at se hvilke
værdier der optræder hvor mange gange.

- - - select distinct count(Alfa4) AS count_alfa4, alfa4 FROM prisliste
group by alfa4

JanP