Kastelængder ???
Fra : Michael Andersen

Dato : 20-06-02 12:46

Kastelængder ??

Jeg ville bare høre om der var stor forskel på kastelængden,
imellem eksv. klasse 5 og klasse 6, hvis man bruger den
samme tørflue på bege klasser.
På forhånd tak. Held og Fisk.

Michael, Nordjylland.

Fra : Alex Linaa

Dato : 20-06-02 14:56

"Michael Andersen" <michael.aa@sol.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg ville bare høre om der var stor forskel på kastelængden,
> imellem eksv. klasse 5 og klasse 6, hvis man bruger den

Både og.
Hvis du bruger en stang svarende til fluelinens klasse, vil der ikke være
stor forskel.
Stangens klasse er udtryk for hvilken line den kaster optimalt med, ved en
linelængde på 9,17 meter. En lavere klasse line er lettere, og hvis du
bruger en #5 line på en #6 stang, skal der mere end 9,17 meter line til at
spænde stangen optimalt. Så får du længere kast, eller rettere du kan have
mere line ude inden stangens "mætningspunkt" nås.
Alt dette for alm. WF eller DT-liner, for med skydehovedliner gør der sig
helt andre ting gældende. Men jeg tror endnu ikke jeg har set nogen fiske
tørflue med en skydehovedline.

vh
Alex Linaa

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 20-06-02 21:04

<Klip>
> Men jeg tror endnu ikke jeg har set nogen fiske
> tørflue med en skydehovedline.

Det virker fint - i hvert fald i put & take. ;D

Mvh.

--
Martin Nystrup Rasmussen
Læs om havets dyre- og planteliv på http://home19.inet.tele.dk/livetihavet/

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 25-06-02 00:27

> [...]
> helt andre ting gældende. Men jeg tror endnu ikke jeg har set nogen fiske

Hej Alex

Så er vi ikke stødt på hinanden med tørfluegrejet. Jeg bruger skydehoved til
det hele. Myten om at skydehoveder er specialredskaber til lange kast, og
dårligt egnede til finlir med tørfluen, er nærmest umulig at aflive. Det er
en kæmpestor misforståelse. Hele idéen med skydehoveder er netop at opnå
fuld kontrol gennem nøje tilpasning af grejet til en hvilken som helst
fiskesituation. Et skydehoved kan tilpasses en stang langt mere præcist end
en mere eller mindre tilfældig WF eller DT, hvor det nærmest er umuligt at
ramme samme kastevægt fra kast til kast. At det så er muligt at kaste meget
langt med skydehoveder, er selvfølgelig rigtigt nok, men det er for mig
absolut sekundært. Ikke mindst til tørfluefiskeri.

Der er i øvrigt, som du også skriver, kun lidt forskel på, hvor langt man
kaster med eksempelvis klasse 5 og 6. Forskellen ligger mere i, hvor meget
vind det er muligt at kæmpe imod.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-06-02 15:57

Johan Gadegaard wrote:

> Hej Alex
>
> Så er vi ikke stødt på hinanden med tørfluegrejet. Jeg bruger skydehoved til
> det hele.

Nej det er vi åbenbart ikke

> [...]
> en mere eller mindre tilfældig WF eller DT, hvor det nærmest er umuligt at
> ramme samme kastevægt fra kast til kast.

Myter er til for at blive aflivede, så jeg vil forsøge mig med min
skydehovedline næste gang jeg er ved åen.
Det lyder som ren logik, når du udtrykker det på den måde.

vh
Alex Linaa